2025-02-16, 00:40
Medlem
När man ska kolla på mikrovågsugnarna och hittar någon intressant så kommer där upp recensioner som är från 2018 och även nyare recensioner på samma mikro. Har den mikrovågsugn man då beställer stått 7 år i ett lager som man får eller är det ett nyare exemplar. Man hittar inte året som mikron är tillverkad på kartongen eller någon annanstans. Det är likadant när man ska köpa en FM-radio. Borde inte hemsidorna sätta ut året Mikron är tillverkad? Man har köpt en ny Mikrovågsugn säger man men så kan den var tillverkad 2019 kanske
Citera
2025-02-16, 00:47
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
När man ska kolla på mikrovågsugnarna och hittar någon intressant så kommer där upp recensioner som är från 2018 och även nyare recensioner på samma mikro. Har den mikrovågsugn man då beställer stått 7 år i ett lager som man får eller är det ett nyare exemplar. Man hittar inte året som mikron är tillverkad på kartongen eller någon annanstans. Det är likadant när man ska köpa en FM-radio. Borde inte hemsidorna sätta ut året Mikron är tillverkad? Man har köpt en ny Mikrovågsugn säger man men så kan den var tillverkad 2019 kanske

Microvågsugnar är inte som bilar eller mobiler - det kommer inte nya modeller från varje märke varje år.
Tillverkaren tog fram en modell exempelvis 2019, och sedan tillverkar och säljer man dessa under ett antal år.
Det betyder inte att den ugn du köper idag är från 2019, men modellen är kanske från det året.
Citera
2025-02-16, 00:48
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:

Handlar det inte bara om effekt?
Mormors från tidigt 50-tal small proppar ibland vill jag minnas-
Men jävla effektiv
Citera
2025-02-16, 00:58
Medlem
Oavsett vilket så vill man köpa en nytillverkad Mikrovågsugn även om det skulle vara en 2019 års modell. Tillverkningsår bör det vara lag på att informera om när man säljer en Mikrovågsugn till en kund
Citera
2025-02-16, 01:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Men jävla effektiv

Din mormor hade en mikrovågsugn på 50-talet?
Citera
2025-02-16, 01:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Oavsett vilket så vill man köpa en nytillverkad Mikrovågsugn även om det skulle vara en 2019 års modell. Tillverkningsår bör det vara lag på att informera om när man säljer en Mikrovågsugn till en kund
Varför nytillverkad?

Låter som du antingen trollar eller är styrd av hjärnspöken för nån praktisk anledning till din inställning kan jag inte se.
Citera
2025-02-16, 01:33
Medlem
knark-kungens avatar
Finns det fortfarande folk som använder mikro? Känns lite 70/80 tal.
Citera
2025-02-16, 01:41
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Men jävla effektiv
Fick mig att googla "first microwave for home use"
Även om de första prototyperna verkar ha kommit redan på 50-talet, så dök de inte upp i hemmen förrän sent 60/70-tal. Verkar vara lite olika i Usa/Europa..
Om din mormor hade en micro hemma på tidigt 50-tal, så var hon/familjen verkligen tekniska pionjärer som också nog var stadda i kassan att kunna få hem militära prototyper
Citera
2025-02-16, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Varför nytillverkad?

Låter som du antingen trollar eller är styrd av hjärnspöken för nån praktisk anledning till din inställning kan jag inte se.
Vill man ha en ny mikrovågsugn så ska det vara 2025 årsmodell. Jag är ute efter det senaste i mikrovågsträsket. Köpa en ny mikrovågsugn och den är tillverkad för fem år sedan känns inte helt okej. Det verkar vara lite lurendrejeri med mikovågsugnar. Den jag har är fem år gammal och vissa knappar har slutat fungera. Och letar man på det allra senaste på internet när det gäller mikrovågsugnar hittar man inget
Senast redigerad av Blueintime 2025-02-16 kl. 01:46.
Citera
2025-02-16, 01:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Finns det fortfarande folk som använder mikro? Känns lite 70/80 tal.
Uppenbarligen eftersom det säljs frysta färdigrätter, Billys och sån skit. Nu går ju dessa tillaga i vanlig ugn också, men av de få jag känner som äter sånt mycket så kör de det i micron.

Svar på Ts. Så uppgraderas dessa sällan till nya modeller och har väl inget bästföredatum så länge de är oanvända
Citera
2025-02-16, 01:48
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Vill man ha en ny mikrovågsugn så ska det vara 2025 årsmodell. Jag är ute efter det senaste i mikrovågsträsket. Köpa en ny mikrovågsugn och den är tillverkad för fem år sedan känns inte helt okej. Det verkar vara lite lurendrejeri med mikovågsugnar. Den jag har är fem år gammal och vissa knappar har slutat fungera. Och letar man på det allra senaste på internet när det gäller mikrovågsugnar hittar man inget

De i handeln är väl max 1 år gamla kanske, även om själva modellen är utvecklad för längre sen
Som med bilar, i slutet av modellcykeln är de ju splitt nya men utvecklade för 8-10 år sen. Inklusive facelift
Citera
2025-02-16, 01:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Vill man ha en ny mikrovågsugn så ska det vara 2025 årsmodell. Jag är ute efter det senaste i mikrovågsträsket. Köpa en ny mikrovågsugn och den är tillverkad för fem år sedan känns inte helt okej. Det verkar vara lite lurendrejeri med mikovågsugnar. Den jag har är fem år gammal och vissa knappar har slutat fungera
Köp en modell från 2025 då, då får du en helt färsk.

Men köper du idag en modell från 2022 och oroar dig över ifall den rullade av bandet 2023 eller 2024 så tolkar jag det som att du inte är helt frisk.

En annan grej du kan oroa dig för är komponenterna i prylen du köper. Det kan hända att enskilda komponenter är betydligt äldre än prylen i sig. Diskreta komponenter eller integrerade kretsar kan ha legat i något lager i flera år innan de stoppas in i en apparat som de sen säger är tillverkad i år. Ofta är komponenterna datummärkta så detta är lätt att kontrollera. Go nuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in