2025-02-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Han menade inte att de skulle skicka nu, utan att de nu sagt att de kan skicka trupp till den sk fredsbevarande styrkan. Som jag förstod det.
e
Det var ju det jag sa (och som framgår av artikeln hos BBC). Flera här i tråden blandar ihop det där med "fredsbevarande trupper om flera månader, efter en fred" och "aktivt stridande trupper till stöd för Ukraina just NU".
Citera
2025-02-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Eller så här....
2024 2 064
2023 1 971
2022 8,427
2021 25
2020 26
2019 27
2018 58
2017 117
2016 112
2015 955
14 april–31 december 2014 2 084

https://www.statista.com/statistics/...aine-conflict/

Ja, det är förjävligt vad ryssarna har svinat sig. I över 10 år, har ryssarna mördat, våldtagit och torterat den ukrainska civilbefolkningen.
Citera
2025-02-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
e
Det var ju det jag sa (och som framgår av artikeln hos BBC). Flera här i tråden blandar ihop det där med "fredsbevarande trupper om flera månader, efter en fred" och "aktivt stridande trupper till stöd för Ukraina just NU".

Märkligt nog har jag sett ungefär noll personer som gjort den tolkningen? Projicering?
Citera
2025-02-17, 01:06
Medlem
Citat:
e

Oavsett så ska det förhandlas några månader först. Blir väl mest värdelösa pakestanier och nigerianer i den där FN-styrkan om det blir aktuellt. Kommer att bli skitbra det. De får hålla barnen inlåsta (speciellt pojkarna) på kvällarna.
Citera
2025-02-17, 01:10
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Rysslands krav kommer förr eller senare att genomföras och frågan är mer vad som blir kvar av Ukraina. Som jag skrev redan 2022 handlar detta mycket om naturresurser för EU ch USA. För Ryssland handlar det om säkerhet utmed dess gränser och ryskatalande i Ukraina som Kiev spottar på. Du känner nog till Trumps krav på jordnära mineraler för fortsatt hjälp och man kör över EU och UK som också vill ha naturtillgångarna billigt. Ryssland behöver det inte eftersom dom inte tillverkar elbilar, för det landet handlar det om annat än naturtillgångar som dom ändå har massor av. Vad det gäller rysk ekonomi så får du nog studera den mer noggrant. Jag antar att det är samma tugg om ekonomin nästa år och om 10 år samtidigt som vi kämpar på för att hålla oss över ytan inom EU. Efter att har faställt resultaten förra året blev ökningen av rysk ekonomi 4,1%.
Ny säkerhetsordning i Europa kan Kreml bara drömma om. Länderna som gränsar med Ryssland kommer rusta upp till tänderna och placera det nära gränserna
Citera
2025-02-17, 01:10
Medlem
Citat:
e

Jag menar att han som skrev inlägget menade inte heller att de skulle skicka nånting NU. Ingen tror det, det mest du själv som fått för dig det
Citera
2025-02-17, 01:14
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Tror inte det. Det kommer ta många år att komma ifatt och för att de ska anses vara en militär stormakt. Europa har många andra problem som JD Vance sa och de har prioriterat andra saker under många år som gett stora kostnader.
Pajasen Vance får först se till att fixa problemen i USA innan han blandar sig in i Europa.
Citera
2025-02-17, 01:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag lyssnade på Zelenskys tal idag och han varnade och betygade att Putins Ryssland var starkare än någonsin då de rustar upp kolossalt. Han vädjade och betonade att en europeisk enad militärorganisation skulle bli nödvändig om Putin ska kunna stoppas från att som han uttryckte sig komma med nya strorskaliga invasioner mot NATO-länder som tidigare ingått i Sovjetunionen.

Han verkar ha gett upp möjligheten att få fortsatt stöd från USA om han inte går med på det Putin accepterar av det USA lägger fram som fredsplan. Den här nya europeiska militära organisationen skulle sen fungera som en slags parhäst till NATO. Han låter både ångestfylld och desperat när han presenterar sina önskemål och hotar med Putin.

Han låter hur ihålig som helst. Putin med Ryssland stannar i Ukraina - möjligtvis kommer det någonting i Moldavien/Transnistrien men det är också allt och faktiskt även det är högst osannolikt.
Att Kreml någon gång skulle invadera Ukraina "var" väldigt osannolikt under en period. Trots det erkänner ganska många att det nu faktiskt händer. Bl a Moldavien är helt analogt. Sedan kommer Baltikum och det är illa nog. Balterna vill inte ha det så och en sådan värld ska vi inte ha.

Citat:
Att vi i Sverige skulle behöva vara rädda för en invasion av Putins Ryssland är så befängt så ingen tror på det och såklart inte ens de som menar att enda sättet att klara sig ifrån en sådan invasion är att upprusta. De fick oss med i NATO med den bluffen vilket är obeskrivligt illa.
Rysk påverkans-, infiltrations- och sabotagekrigföring pågår redan mot Sverige och ett stort antal andra europeiska länder.

Allt Peskov säger falsifieras inom några timmar eller några månader. Det är ett extremt varningstecken.
Citera
2025-02-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Märkligt nog har jag sett ungefär noll personer som gjort den tolkningen? Projicering?
I den andra tråden som handlar mer specifikt om detta finns det några stycken. Den tråden handlar i och för sig mest om en förfrågan av USA, men det är egentligen samma upplägg som Starmer svarar på:

(FB) Klart: USA vill nu att EU ska mobilisera trupper och skickas till Ukraina

TS där har t ex ganska tydligt uppfattat det som om det rörde sig om vanliga stridande trupper, så fort som möjligt-
Citera
2025-02-17, 01:20
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så du står benhårt fast på att Putin fortfarande har "trumf" på hand ?

Hur naiv är du ?

Fronten står stilla, ryssarna maktar inte mer. Man t.o.m plockar in snubbar från Nk.., ja jag skulle kunna skriva mycket mer.., men sammanfattar det bara så här : Det ser sämre ut för Ryssland, med deras ambitioner på slagfältet..än vad det ser ut för Ukraina.

Trump vill ha Usa ut av kriget säger du.., Usa har en "pytteliten" del av sin hårdvara skänkt till Ukraina. Det går ingen nöd på Usa, de dör inte 1000 per dag som de ryska stackarna

Läste att de flesta vapen som skickades till Ukraina var vapen från kalla kriget som skulle uppgraderas eller skrotas.

Om någon skulle få för sig att USA börjar få slut på vapen borde se dessa klipp från en vapendepå från Arizona.

https://m.youtube.com/watch?v=JsgPYs...cG9uIGRlcG8%3D

https://m.youtube.com/watch?v=ZHRMpaupIHk&t=59s
Citera
2025-02-17, 01:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Vad snackar du för skit innan kriget var Storbritannien fullt med ryssar. Alla ryska oligarker ville ha en lägenhet i London eller köpa upp valfritt Premier League lag.
Solovjov som vill utplåna London har samtidigt sin son boende där.
Ryskt hyckleri i ett nötskal.
Han har dessutom gått helt loko över att hans hus i Italien har blivit konfiskerade.
Italien är medlem i Nato, varför vill han vara i fiendeland? Det är inte som att vi åker till Moskva för att bo samtidigt som vi hatar landet.
Ingen vill väl ens mellanlanda i Ryssland.
Citera
2025-02-17, 01:23
Medlem
Citat:

Att vi i Sverige skulle behöva vara rädda för en invasion av Putins Ryssland är så befängt så ingen tror på det och såklart inte ens de som menar att enda sättet att klara sig ifrån en sådan invasion är att upprusta. De fick oss med i NATO med den bluffen vilket är obeskrivligt illa.

Innan Ryssland invaderade Ukraina, så var det också väldigt osannolikt att Ryssland skulle invadera Ukraina. Men efter att Ryssland har invaderat Ukraina så är det plötsligt väldigt sannolikt.

Och, om du missade set, så stod man in rysk stats-TV för inte så jättelänge sedan och ritade in Gotland som ryskt. Eller, man försökte väl egentligen ”förlöjliga de som oroar sig för den ryska uppbyggnaden runt Ukraina”. Och nu har vi facit.

Sen har vi de här otaliga kärnvapenhoten, att Ryssland ska kärnvapenbomba Sverige. För att dom kan.

https://m.youtube.com/watch?v=EocK-hf6D6o
Senast redigerad av Specsavers65 2025-02-17 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in