• 9
  • 10
2023-03-04, 02:15
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Det är mycket långt kvar till AI kan ersätta arbetar som kan arbeta hemifrån tror jag. När det väl sker så kan vi arbeta med att programmera AI och utveckla dessa tjänster (hemifrån)

Det är i stort sett vad som redan pågår. Ta NFT-marknaden som ett exempel. Vanliga artister har börjat konkurreras ut av folk som vet hur de enkelt pumpar ut kollektioner via AI och sen pumpar twitterkonton med AI-content och bottar. Det händer, du är bara för efter för att se det.

Kan i stort sett sätta min högra på att inom två år så kommer varken yrket copywriter, eller "lönekonsult" även känt som en icke auktoriserad revisor att existera. Spola fram 10 år i tiden och Ernst & Young kommer enbart att bestå av f.d jurister och utvecklare som letar kryphål. Fan, ta hela HR-gänget också, helt useless snart. Det är oundvikligt och saker avancerar mycket snabbare än till och med jag trodde.
Senast redigerad av Doxycyklin87 2023-03-04 kl. 02:36.
Citera
2023-03-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Det är mycket långt kvar till AI kan ersätta arbetar som kan arbeta hemifrån tror jag. När det väl sker så kan vi arbeta med att programmera AI och utveckla dessa tjänster (hemifrån)

Nej, AIn kommer programmera sig själv. Det är liksom hela grejen. Människor kommer få jobba med nånting som människor gör bättre eller billigare än maskiner. Vad nu det kan vara…
Citera
2025-02-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Sedan pandemin har jag jobbat hemma och jag har tappat mitt moraliska kompass totalt.

Såhär se mina dagar ut på ett ungefär;

Vaknar runt 08 tiden. Ligger och drar mig i sängen och småpratar med frugan.

Runt 09 tiden har frugan dragit till jobbet. Jag packar gymväskan, tar med mig jobbmobilen. Har självklart fyllt min kalender med fejkade möten hela förmiddagen så min status på teams är "busy"

Runt 1230 lämnar jag gymet för en lunch på stan, vanligtvis en restaurang där man kan dra i sig 2-3 starköl till lunchen. Håller lite koll på jobbet med hjälp av mobilen.

Runt 1430 kommer jag hem. Startar datorn och städar av det som har ramlat in under dagen. Vanligtvis med en whisky eller öl som sällskap.

16:00 stänger jag för dagen. Varvar ner med lite netflix och slösurfande på mobilen

Får toppbetyg av mina chefer, hurraropen tar aldrig slut. Fick 3 lax i löneökning för att jag "levererar och lever företagets värderingar"

Jag älskar den balansen jag har i livet just nu. Inser dock att detta inte kommer att vara för evigt. En gråmulen höstdag kommer jag bli påkommen och får med största sannolikhet sparken.

Men jag kommer inte ångra något.

Jobbar på en utav storbankerna med obskyra saker.

Jag väljer att citera mig själv här.

Fick sparken idag. Eller snarare. Vi kom överens om min uppsägning med en ekonomisk lösning.

Blev påkommen för typ 2 veckor sedan. Chefen såg mig sitta på puben och hinka bira runt 14 tiden. Möten och åter möten och förklaringar.

Jag blev påkommen. Ångrar ingenting
Citera
2025-02-18, 18:51
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine
Jag hamnade i en diskussion med en kompis igår. Han jobbar som administratör på ett stort företag. Han jobbar hemifrån några gånger i veckan. Han erkände att han är en riktig glidare och brukar fixa med andra saker under tiden han ska jobba. Tex dammsuga och röja hemma.

Jag blev helt perplex! Jag har också distansavtal, men jag jobbar varenda minut av det, förutom att jag tar små raster och lunch.

Så nu vill jag veta handen på hjärtat. Hur hårt jobbar ni när ni jobbar hemifrån? Segar ni och slappar? Eller är ni flitiga?

Skriv gärna vad ni har för jobb också.
Svarar på teams ifall någon skriver, annars lyter jag inte ett finger. Ser till att jag gjort allt jag ska på de dagar jag är inne på kontoret. Är jag färdig sitter jag hellre hemma och gör annat än sitter å rullar tummarna på jobbet.
Citera
2025-02-18, 19:08
Medlem
Har jag marknadslön eller bra lön, dvs vad jag ska ha och förtjänar, så jobbar jag på. Är det en snål arbetsgivare som betalar flera tusen mindre än vad man egentligen ska ha/marknadslön, så blir det kanske inte så.
Citera
2025-02-18, 19:27
Medlem
Jag sköter min egen tid och chefen lägger sig inte i hur jag jobbar om allting fungerar som det ska (om det skulle innebära att jag och mina kollegor la upp att vi alla fick en dag extra som är ledigt per vecka, men allting fungerar bra och alla är nöjda så hade han ändå inte lagt sig i även om vi alla tidsrapporterar 0% frånvaro, men det är ju ingenting han skulle ge godkänt till om vi kom och frågade om det men han har gjort klart att han inte lägger sig i så länge allt fungerar bra).

Men med det sagt skulle jag säga att jag sköter mig väldigt bra. Jobbet på hårt och jobbar oftast mer timmar än jag får betalt för, när det finns ett behov och anledning till det.

Klart jag har gjort annat under min schemalagda arbetstid, men jag har också suttit och slitigt med saker sena kvällar och inte gett mig förens allting fungerar som det ska och är lugnt.

Tycker absolut att man ska kunna uträtta ärenden och dylikt utan att det är något problem, men jag uppskattar verkligen inte folk som utnyttjar friheten. Varför ska jag behöva jobba 3-6 timmar extra per vecka för att någon annan kände för att springa några ärenden, ta sovmorgon, knulla och sedan ändå gå hem två timmar tidigare?
Jag var märkt att lyckligtvis så behöver man inte lägga sig i för att när folk utnyttjar friheter frikostigt så uppdagas det förr eller senare ändå och då brukar personerna ångra att de inte var mer ansvarsfulla.

Arbetsmoral och frihet under ansvar går väldigt bra ihop! Jag hoppas det blir mer sådant i framtiden för fler personer men tilliten bor testas.
Citera
2025-02-18, 19:46
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Har jag marknadslön eller bra lön, dvs vad jag ska ha och förtjänar, så jobbar jag på. Är det en snål arbetsgivare som betalar flera tusen mindre än vad man egentligen ska ha/marknadslön, så blir det kanske inte så.

Thats the spirit.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in