Idag, 07:59
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nu sitter du på den "höga moraliska häst" som JD Vance anser håller på att dra ned Europa i fördärvet. Det håller inte att förlita sig på ensidig, onyanserad propaganda.

Menar du att det inte är en moralisk fråga huruvida man vill upprätthålla lag och rätt? Vad är det i sådana fall?

Eller menar du att Ryssland inte brutit mot internationella lagar och regler och inte bör bestraffas? I sådana fall utgår jag ifrån att du vill lägga ned FN och övriga internationella organ också.
Citera
Idag, 08:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Han har helt rätt - Ukraina kan dessutom enkom vinna om man går in med EU-trupp i landet och det kommer aldrig hända. Att sända miljardpaket, efter miljardpaket förlänger enkom lidandet hos alla parter. USA och Trump gör helt rätt - varför skall de vara Europas snuttefilt och skyddande ängel? Se bara på vad som nu sker - en upprustning av militären i de flesta EU-länderna. Tyvärr, kommer denna nu gå väldigt sakta då idioterna väljer att ge bort så mycket resurser/material till tiggaren från Kiev. Denna upprustning hade aldrig skett om inte Trump och USA tagit handen från Europa och deras nedskalerade försvar. Bildades inte EU på en av grundpremisserna att det var bra för de ingående staternas säkerhet? Nej, EU visar nu sitt fula tryne - det är enkom en handelsunion och överstatlig organisation som styr medlemmarna med hot om sanktioner och böter. Mycket fin sammanslutning, ay?

Trump ger nu EU och Europa möjligheten att se till att klara sig själva, utan USAs stöd - vad kan vara fel med detta? Ukraina får klara sig själva...
Citera
Idag, 08:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Ja så blir det säkerligen, ni rysstroll brukar ju ha rätt
Jag är ingen rysstroll . Men jag känner folk från Ukraina som inte är speciellt glada över att deras unga söner män gubbar och allt som kan gå skickades rakt in i döden. Sånt brukad lämna eftersmak hos befolkningen
Citera
Idag, 08:17
Medlem
Wretch32s avatar
EUs moraliska höga hästar gäller verkligen långt ifrån bara Ukraina frågan.

Enligt min mening så är EUs hållning betydligt värre inom ”Den gröna omställningen”, privata & företags regleringar & invandringen.
Citera
Idag, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Håller med, men frågan om HUR Ryssland ska förlora är öppen. Många vill förnedra Putin med ett offentligt nederlag men det tycker inte jag är viktigt. Däremot måste Ryssland förlora på så sätt att landet långsiktigt fortsätter försvagas. Det resultatet kan också uppnås utan att direkt vinna i ett krig. Jag håller tummarna för att fria världens ledare ser till att trygga vår framtid och låter Ivan vara ensam och hungrig tills Ivan har lärt sig sin läxa.

Det Ukrainska territoriet måste säkras och NATO ska utökas. Men sen finns det en rad andra saker som kan göras. T.ex en ren och skär demilitarisering av allt öster om Dnepr(möjligen undantag för området runt Kyiv). Det sänder två signaler, 1 att anfallskrig flr territoriell expansion inte belönas.2 Att Rysslands säkerhet tas på allvar.

Sen måste relationerna normaliseras, Putin eller hans efterträdare måste göra interna reformer som leder till pluralism.
Citera
Idag, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
JD Vance gör slarvsylta av globalisternas "moraliserande" i Ukraina-frågan, något som han påpekar är helt befriad från fakta och verkligheten vid fronten.
Jag citerar litegrand men inlägget är värt att läsa i sin helhet. Och jag uppmanar verkligen alla oavsett vart ni står i konflikten att läsa hela inlägget för att bättre förstå Trump-administrationens syn på det hela bortom det mediala filtret.

https://x.com/JDVance/status/1892569791140946073

Hur ser ni på JD Vances inlägg?

Åsikter?

Funderingar?

Gjorde mig besväret att läsa inlägget och fann det undermåligt. Saknar hållbara argument. Jag ogillar för det första vokabulären. Det är ingen konflikt i den meningen att det finns två parter som bägge har berättigade intressen som kan jämkas samman.

Det ska kallas för vad det är. Ett brutalt erövringskrig i syfte att underkuva ett grannfolk och lägga under sig deras land.

Att kalla det för en konflikt är som att kalla ett väpnat rån på öppen gata för en konflikt. Ryssarna har inga berättigade intressen som ska beaktas.

Vidare: Vance hävdar att kriget aldrig skulle brutit ut om Trump varit president. Om så vore: Varför satte han inte stopp för den mycket mindre krigföring som pågick i Donbass hela tiden han var president 2016-2020?

Vad gäller förhandlingar och krigets avslutande: Vilka förhandlingar som ska föras och hur länge kriget ska fortsätta är i första hand Ukrainarnas självständiga beslut. Så länge de önskar och kan fortsätta kriget är fortsatta och framförallt utökade hjälppaket den lösning som står till buds.

Vad gäller det tekniska kring krigföringen finns det ingen anledning att anta att ryssarna inte skulle gå att slå. Tvärtom ligger deras krigföring på tredje världennivå, deras pansar är slut, de har inte flyg som kan hävda sig tillnärmelsevis, de har börjat sätta in åsnor för logistiken och truppen består av vithåriga gubbar, narkomaner, fängelsekunder, mentalpatienter och utslagna. Av allt att döma skulle västerländska stridskrafter på kårnivå med alla stödfunktioner och flyg skulle slå dem sönder och samman och snabbt avsluta kriget med en fullständig seger.

Slutligen: Det är ingen långsiktig lösning att Trump utpressar Ukraina att gå med på en förnedrande fred som stympar landet för all framtid.

Ryssarna kommer att fira sina vinster med enorma segerfester och bada sin befolkning i propaganda om den lysande segern.

Varpå hämtar de andan i 10 år och sedan står förmodligen Baltikum på tur för nästa "konflikt". Då blir hela Skandinavien och Nordeuropa en krigszon och fan vet var det slutar.
Citera
Idag, 08:30
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Menar du att det inte är en moralisk fråga huruvida man vill upprätthålla lag och rätt? Vad är det i sådana fall?

Eller menar du att Ryssland inte brutit mot internationella lagar och regler och inte bör bestraffas? I sådana fall utgår jag ifrån att du vill lägga ned FN och övriga internationella organ också.
Innan du insett att fler än en part bär ansvar för situationen så är du inte mogen att föra vidare diskussionen.
Senast redigerad av PK-befriad Idag kl. 08:59.
Citera
Idag, 08:49
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det skulle också den kristna tokhögern i USA också behöva göra.
Rassedjävul. Vissa människor verkar tycka det är helt ok att kasta skit på andra människor baserat på deras tro.
Citera
Idag, 08:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast fram till för några veckor sedan var Ukrainas sak såväl Europas som USA:s. Europa skulle ha det mycket svårare att klara detta på egen hand. Och medan dagens situation med ett dödläge på slagfältet förvisso inte varit oväntat, har frontlinjen har svängt betydligt mer än vad Vance ger sken av, samtidigt som Rysslands ekonomi under de senaste månaderna visat på svagheter som skulle kunna leda till en kollaps inom ett år.

Men sedan så är ju ett övergripande mål att hur det än går, så ska man stödja sin allierade fram till att den allierade själv säger att det är dags för fred. Det är framför allt där som USA har svikit.

Man stödjer inte en kompis genom att provocera fram en strid han inte kan vinna och mana honom att fortsätta den när han själv vill sluta. Istället hjälper man honom att medla ett slut på striden så fort som möjligt innan han blir totalt sönderslagen.
Senast redigerad av DickeFix Idag kl. 08:57.
Citera
Idag, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
JD Vance är en intellektuell gigant jämfört med tokstollar/förrädarklassen och dess efterblivna stollar till följare i Europa.

Nej, han är skicklig men så fruktansvärt intellektuell är han inte.
Citera
Idag, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Jag är ingen rysstroll . Men jag känner folk från Ukraina som inte är speciellt glada över att deras unga söner män gubbar och allt som kan gå skickades rakt in i döden. Sånt brukad lämna eftersmak hos befolkningen

Så inga ryssar har dött menar du? Och det var inte ryssland som startade detta krig?

Jo du är ett rysstroll.
Citera
Idag, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Man stödjer inte en kompis genom att provocera fram en strid han inte kan vinna och mana honom att fortsätta den när han själv vill sluta. Istället hjälper man honom att medla ett slut på striden så fort som möjligt innan han blir totalt sönderslagen.

Det är å andra sidan ingen som gjort något av det där heller. Du kan stoppa upp din rysspropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in