Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
JD Vance gör slarvsylta av globalisternas "moraliserande" i Ukraina-frågan, något som han påpekar är helt befriad från fakta och verkligheten vid fronten.
Jag citerar litegrand men inlägget är värt att läsa i sin helhet. Och jag uppmanar verkligen alla oavsett vart ni står i konflikten att läsa hela inlägget för att bättre förstå Trump-administrationens syn på det hela bortom det mediala filtret.
https://x.com/JDVance/status/1892569791140946073
Hur ser ni på JD Vances inlägg?
Åsikter?
Funderingar?
Gjorde mig besväret att läsa inlägget och fann det undermåligt. Saknar hållbara argument. Jag ogillar för det första vokabulären. Det är ingen konflikt i den meningen att det finns två parter som bägge har berättigade intressen som kan jämkas samman.
Det ska kallas för vad det är. Ett brutalt erövringskrig i syfte att underkuva ett grannfolk och lägga under sig deras land.
Att kalla det för en konflikt är som att kalla ett väpnat rån på öppen gata för en konflikt. Ryssarna har inga berättigade intressen som ska beaktas.
Vidare: Vance hävdar att kriget aldrig skulle brutit ut om Trump varit president. Om så vore: Varför satte han inte stopp för den mycket mindre krigföring som pågick i Donbass hela tiden han var president 2016-2020?
Vad gäller förhandlingar och krigets avslutande: Vilka förhandlingar som ska föras och hur länge kriget ska fortsätta är i första hand Ukrainarnas självständiga beslut. Så länge de önskar och kan fortsätta kriget är fortsatta och framförallt utökade hjälppaket den lösning som står till buds.
Vad gäller det tekniska kring krigföringen finns det ingen anledning att anta att ryssarna inte skulle gå att slå. Tvärtom ligger deras krigföring på tredje världennivå, deras pansar är slut, de har inte flyg som kan hävda sig tillnärmelsevis, de har börjat sätta in åsnor för logistiken och truppen består av vithåriga gubbar, narkomaner, fängelsekunder, mentalpatienter och utslagna. Av allt att döma skulle västerländska stridskrafter på kårnivå med alla stödfunktioner och flyg skulle slå dem sönder och samman och snabbt avsluta kriget med en fullständig seger.
Slutligen: Det är ingen långsiktig lösning att Trump utpressar Ukraina att gå med på en förnedrande fred som stympar landet för all framtid.
Ryssarna kommer att fira sina vinster med enorma segerfester och bada sin befolkning i propaganda om den lysande segern.
Varpå hämtar de andan i 10 år och sedan står förmodligen Baltikum på tur för nästa "konflikt". Då blir hela Skandinavien och Nordeuropa en krigszon och fan vet var det slutar.