• 1
  • 2
2025-02-22, 00:12
Medlem
Skiten i Monaco kan skrotas, men det görs inte p g a det kommersiella värdet i lyxen och den flärd som historiskt genomsyrar loppet.
Visst, den är ett starkt test i teknisk körning (speciellt förr med old-school växelspak) och mycket påfrestande för rygg, nacke och axlar.

Skit-lopp egentligen, Nelson Piquet liknade det vid att flyga helikopter i ett badrum...

Bland pensionerade historiska F1-banor var vår Svenska Representant Anderstorp Raceway 73-78 både älskad och hatad hos förarna.

Jody Schekter (Champ-79 med Ferrari) tyckte banan var "tekniskt utmanande" och svår att bemästra.
Han tog Tyrrell-stallets enda seger med deras vad man trodde då innovativa 6-hjuling (med fyra små framhjul "10" och fet-breda bakdäck) i 1976 års Swedish Grand Prix - kollegan Depallier tvåa! - vilket i alla fall gör Sverige-banan än mer historisk.

(Project 34 kraschade dock snabbt: tyvärr med svensk inblandning säs-77 där Herr Peterson fick ta
slask-jobbet som - dock välbetald - pilot i ett dödsdömd bil som aldrig hade kapaciteten att vinna igen.
Det blev som bäst ett podium-besök i ett regnigt Belgien där han klämde fram en tredjeplats; ett lopp som en annan svensk faktiskt vann, i en Lotus..).

Gunnar Nilsson dog dock i cancer bara månader efter att de hade grävt ner R.P efter start-craschen på Monza-78. Ironiskt.

Brabham´s fläktbil-78 (BT46) - med självaste Niki Lauda som pilot - bidrog ytterligare till den framtida myten om Anderstorp-banan; andra gången en experimentell kärra vinner just på svensk mark.
(Blev sen olaglig omgående: denna down-force teknik tryckte ned bakvagnen effektivt för optimal kurvtagning, men hade mörkats som kyl-fläkt åt motorn.)
Lauda sa själv efteråt att det var "his easiest win ever".

Helt utanför ramen vill jag till sist promota filmen om Bruce McLaren, en av de mest kompletta och tekniskt kunniga tävlings-förarna i motorsport-historien under i stort sett hela 60-talet.

Ett abrupt slut för personen i fråga 1970 likt många i hans bransch, men hans anda...OMG.
Citera
2025-02-28, 16:25
Medlem
Nu kör de inte Formel1 där längre men den absoluta mest underskattade och coolaste banan är Sepang i Malaysia
Citera
2025-03-01, 13:29
Medlem
Maimi är rätt överskattad imo, den långa rakan med DRS gör att snabbare bilar kommer alltid komma förbi utan överdriven ansträngning.

Jeddah är lite samma sak med...

COTA och Brasilien levererar alltid bra race dock!
Citera
Igår, 13:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datoridiot
Maimi är rätt överskattad imo, den långa rakan med DRS gör att snabbare bilar kommer alltid komma förbi utan överdriven ansträngning.

Jeddah är lite samma sak med...

COTA och Brasilien levererar alltid bra race dock!
När det gäller Miami så är det väl snarare så att det är hela arrangementet som är överskattat, och inte banan?
Citera
Igår, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
När det gäller Miami så är det väl snarare så att det är hela arrangementet som är överskattat, och inte banan?

Vetefan, jippot kollar jag inte ens på. Tycker racen där hittills varit ordentliga sömnpiller
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datoridiot
Vetefan, jippot kollar jag inte ens på. Tycker racen där hittills varit ordentliga sömnpiller
Håller helt med i att samtliga av rejsen i Miami har varit en riktig sömnpiller. Men jag har inte fått med mig att enda förare har sagt ngt positivt om banan i Miami, tvärtom.

Däremot så känns hela Miamis GP som en fejkad shitshow som i allra högsta grad är överskattat - Liberty har ju själv uttalat att de önskar att Miami ska bli F1s "nya Monaco".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in