• 1
  • 2
Igår, 21:13
Medlem
EndastVattens avatar
Som rubriken lyder. Hur går man tillväga nu för tiden för att få bli inlagd ett par tre veckor för stabilisering? Är så sjukt suicidnära hela tiden nu sedan ca en månad och är vid vägs ände nu.

Har gjort tre intoxer (mitt livs första suicidförsök någonsin) den senaste månaden, men blir bara hemskickad efter IVA/AVA och hänvisad till mina kontakter i öppenvården.

Så, hur gör man? Vem ska jag prata med? Går det ens att få till?
Citera
Igår, 21:24
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastVatten
Som rubriken lyder. Hur går man tillväga nu för tiden för att få bli inlagd ett par tre veckor för stabilisering? Är så sjukt suicidnära hela tiden nu sedan ca en månad och är vid vägs ände nu.

Har gjort tre intoxer (mitt livs första suicidförsök någonsin) den senaste månaden, men blir bara hemskickad efter IVA/AVA och hänvisad till mina kontakter i öppenvården.

Ring akuten och fråga om du får komma på en gång.

Gå till sjukhuset.
Och fråga på akuten.

Jag tror man får komma in på en gång bara man berättar varför man vill bli inlagd och är ärlig med allt.

Lycka till
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Lättast att ringa 112 och be om ambulans
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Citat:

ring 112 och berätta om det är. Kram på dig
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:

Först, gör det inte (självmord).

Jag var inte suicid "egentligen", men hade nått mitt livs absoluta botten efter åratal (decennier) av stress, ångest och depression och bokade tid hos psykakuten i mitt totala mörker. I telefonsamtalet så betonade jag vikten av att få läggas in och överdrev mina suicidtankar. Stockholm. Dagen efter var jag inlagd.

Du som faktiskt är suicid måste verkligen tas på allvar. Har du ringt psykakuten? Googla på numret, typ "psykakut <din region>" så bör det komma upp.

Kram!
Citera
Igår, 21:37
Medlem
Har du ingen familjemedlem eller liknande du kan ta dig till ett par veckor istället?
Väntar du på psykiatrin eller vården kommer dina hjärnspöken hinna fatta fel beslut åt dig innan du får rätt behandling.

Fuck den svenska vården!
Citera
Igår, 22:16
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Ring akuten och fråga om du får komma på en gång.

Gå till sjukhuset.
Och fråga på akuten.

Jag tror man får komma in på en gång bara man berättar varför man vill bli inlagd och är ärlig med allt.

Lycka till

Har ringt akuten flera gånger. Blir max inlagd ett dygn eller två, sen tycker de att jag ska hem till öppenvården igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Toddenxd
Lättast att ringa 112 och be om ambulans

Har jag gjort flera gånger. Blir som mest inlagd ett dygn eller två.

Citat:
Ursprungligen postat av StandbyStar
ring 112 och berätta om det är. Kram på dig

Problemet med det är att man blir hemskickad morgonen efter, med hänvisning till mina kontakter i öppenvården.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Först, gör det inte (självmord).

Jag var inte suicid "egentligen", men hade nått mitt livs absoluta botten efter åratal (decennier) av stress, ångest och depression och bokade tid hos psykakuten i mitt totala mörker. I telefonsamtalet så betonade jag vikten av att få läggas in och överdrev mina suicidtankar. Stockholm. Dagen efter var jag inlagd.

Du som faktiskt är suicid måste verkligen tas på allvar. Har du ringt psykakuten? Googla på numret, typ "psykakut <din region>" så bör det komma upp.

Kram!

Hur länge fick du ligga inne då? Och hur länge sedan var detta? Jag blir som sagt inte ens inlagd efter intox med respirator mm.
Citera
Igår, 22:17
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Har du ingen familjemedlem eller liknande du kan ta dig till ett par veckor istället?
Väntar du på psykiatrin eller vården kommer dina hjärnspöken hinna fatta fel beslut åt dig innan du får rätt behandling.

Fuck den svenska vården!

Tyvärr inte. Förutom mina kontakter via soc/kommunen och psyk så är jag helt ensam i livet.
Citera
Igår, 22:17
Medlem
Sqrbankens avatar
[quote=EndastVatten|91227895
Hur länge fick du ligga inne då? Och hur länge sedan var detta? Jag blir som sagt inte ens inlagd efter intox med respirator mm.
[/QUOTE]

I höstas, tre veckor.
Citera
Igår, 22:19
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I höstas, tre veckor.

Men vad fan?! Hur/vad sa eller gjorde du då, sa du?
Citera
Igår, 22:25
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Men vad fan?! Hur/vad sa eller gjorde du då, sa du?

I telefonsamtalet så betonade jag vikten av att få läggas in och överdrev mina suicidtankar. Dagen efter träffade jag en läkare på akutenheten, åkte hem och blev uppringd om vilket sjukhus (och avdelning) jag skulle uppsöka. Hade med mig en anhörig under läkarmötet. Kanske att det spelade in.
Citera
Igår, 22:25
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Har ringt akuten flera gånger. Blir max inlagd ett dygn eller två, sen tycker de att jag ska hem till öppenvården igen.

Har jag gjort flera gånger. Blir som mest inlagd ett dygn eller två.

Problemet med det är att man blir hemskickad morgonen efter, med hänvisning till mina kontakter i öppenvården.

Ta det.
Det är ju i alla fall något.

Sedan på öppenvården när du får samtal med psykolog 1 gång i veckan.

Be att få fullt protokoll utskrivet för varje möte ni har.

Ring akuten och sjukhuset varje vecka och be att få bli inlagd igen.

Visa dokumenten du nu har för dem varje gång du får träffa och prata med dem.

Förhoppningsvis börjar de förstå till slut.

Sedan lite mer långsiktigt:

Läkare och psykologer vet förmodligen inte så mycket om människor.

Lösningarna de har studerat är ju färdiga lösningar för människor som lyckats bli friska.

Men varje människa är fullständigt unik varje människa behöver totalt individuell vård.

Det du förmodligen egentligen behöver är kärlek, gemenskap, spiritualitet.

Prova att söka Jesus.

Men det är en lite mer långsiktig lösning.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in