Igår, 02:04
Medlem
maktspels avatar
Nuvarande europeiska bojkotten mot amerikanska produkter är fortfarande inget i jämförelse med senast (2003 var det väl).
Citera
Igår, 02:58
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/

Ge upp. Du kan försöka hur mycket du vill, men du kommer aldrig kunna bojkotta USA helt. Det räcker inte att bara sluta köpa amerikanska varor och tjänster, du måste också klippa all indirekt påverkan, vilket är omöjligt i dagens globala ekonomi.

Vad körs de servrar på där dina icke-amerikanska tjänster hostas? Vad för chip sitter i din dator eller mobil? Vad för patent och teknologi bygger de på? Du tror att du är självförsörjande på mjukvara, men Linux-kärnan är full av bidrag från amerikanska företag. ProtonMail? Schweiziskt, men använder amerikansk teknologi i bakgrunden. Max? Många råvaror därifrån kommer från internationella leverantörer, inklusive USA. Kexchoklad? Tillverkat i Sverige, men med kakao som kan ha passerat genom amerikanska bolags händer.

Även om du lyckas minimera den direkta påverkan, går en stor del av världens finansiella flöden genom amerikanska system. Dollarn styr den globala ekonomin. Många stora europeiska och asiatiska företag har tunga investeringar från amerikanska fonder. Varje gång du betalar något, finns det en chans att pengar rör sig genom amerikanska banker.

Det finns ingen fullständig bojkott. Du kan minimera din påverkan, men att tro att du kan frikoppla dig helt från USA är en illusion. Skulle du dra det här till sin logiska slutsats, måste du flytta till en självförsörjande gård i Sibirien och leva av det du själv odlar.

Så nej, det är inte genomförbart.
Citera
Igår, 03:11
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Kexchoklad

I princip all UPF och skräpmat har amerikanska fabrikskomponenter via Kraft med flera bolag. Varför överhuvudtaget äta ultraprocess? Äter man hel och naturlig föda har man även fulll kontroll på ursprunget:

· irländskt nötkött
· svenska ägg
· nederländsk paprika
· kinesisk vitlök
· danskt bacon
· grekisk olivolja
· italiensk spaghetti

Amerikanska bilar köper ingen förutom amerikanerna numera, så det är en ickefråga. Svårare blir att bojkotta IT-produkter och -tjänster, även om komponenterna i sådana produkter huvudsakligen är från Kina/Taiwan.

Man köper naturligtvis skärmar från Samsung eller LG, och man kan då lika gärna handla mobil från Samsung, Huawei eller Xiaomi. Datorer från Asus är en möjlighet, men ersätter inte Apple. Apple har greppet om folket, tillsammans med Google (Android).

Men utanför IT, vad för amerikanska produkter finns det? Inga alls, på samma sätt som ingen handlar brittiskt. Finns en del amerikanska viner på systemet, men de sockersötade äckelvinerna från Nya världen köper man ändå inte.
Citera
Igår, 03:45
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/
Vad är det vi ska diskutera?
Citera
Igår, 04:16
Medlem
Gmail är gratis ditt miffo
Citera
Igår, 04:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Gmail är gratis ditt miffo

Om någonting är gratis så är du själv produkten, du älskvärda man.
Citera
Igår, 05:14
Medlem
Nu väntar jag bara på att uttrycket
”-USA troll” skall börja användas i varannan mening, när man inte håller med.
Citera
Igår, 05:26
Medlem
CyberIngmars avatar
Jobbigt att inte kunna skriva det på sociala medier för ryggdukningar?

Varför Max, när det finns fler alternativ bortom kedjor? Jag slår ett slag för Sibylla och Frasses om du gillar kedjor. Sen finns alltid lokala hak för snabbmat. Det finns ett överflöd av läsk för den fete, Portello är min favorit.
Citera
Igår, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jobbigt att inte kunna skriva det på sociala medier för ryggdukningar?

Varför Max, när det finns fler alternativ bortom kedjor? Jag slår ett slag för Sibylla och Frasses om du gillar kedjor. Sen finns alltid lokala hak för snabbmat. Det finns ett överflöd av läsk för den fete, Portello är min favorit.

Portello ja.

”När överklassen ändå dricker läsk”
👍🏼
Fina grejjor.
Citera
Igår, 05:36
Medlem
Conams avatar
Perfekt initiativ, har väntat länge på att nån ska ta tag i detta! Själv har jag ingen aning om hur amerikaniserad jag är och ska grundligt gå igenom min tillvaro och reda ut anknytningarna.
Citera
Igår, 05:39
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Perfekt initiativ, har väntat länge på att nån ska ta tag i detta! Själv har jag ingen aning om hur amerikaniserad jag är och ska grundligt gå igenom min tillvaro och reda ut anknytningarna.

Tja, en "anknytning" är statstelevisionen, som genomsyras av kommersiell amerikansk film och teve. Ser inte hur man kan bojkotta något som dras automatiskt på skattsedeln.
Citera
Igår, 05:47
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Tja, en "anknytning" är statstelevisionen, som genomsyras av kommersiell amerikansk film och teve. Ser inte hur man kan bojkotta något som dras automatiskt på skattsedeln.
Hmm, var nog lite väl otydlig med ironin där, vi är nog fast i det amerikanska nätet hur gärna eller omedvetet vi än vill.
För övrigt så jag har nog inget emot landet i sig, folk köper skotrar, bilar och kollar rent ut sagt skitserier på tv med full entusiasm och om 4 år har dom en ny administration med allt vad det innebär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in