Citat:
Ursprungligen postat av
ArttuWiskarin
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?
Lista:
Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint
Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin
Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt
Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you

Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv:
https://european-alternatives.eu/
Ge upp. Du kan försöka hur mycket du vill, men du kommer aldrig kunna bojkotta USA helt. Det räcker inte att bara sluta köpa amerikanska varor och tjänster, du måste också klippa all indirekt påverkan, vilket är omöjligt i dagens globala ekonomi.
Vad körs de servrar på där dina icke-amerikanska tjänster hostas? Vad för chip sitter i din dator eller mobil? Vad för patent och teknologi bygger de på? Du tror att du är självförsörjande på mjukvara, men Linux-kärnan är full av bidrag från amerikanska företag. ProtonMail? Schweiziskt, men använder amerikansk teknologi i bakgrunden. Max? Många råvaror därifrån kommer från internationella leverantörer, inklusive USA. Kexchoklad? Tillverkat i Sverige, men med kakao som kan ha passerat genom amerikanska bolags händer.
Även om du lyckas minimera den direkta påverkan, går en stor del av världens finansiella flöden genom amerikanska system. Dollarn styr den globala ekonomin. Många stora europeiska och asiatiska företag har tunga investeringar från amerikanska fonder. Varje gång du betalar något, finns det en chans att pengar rör sig genom amerikanska banker.
Det finns ingen fullständig bojkott. Du kan minimera din påverkan, men att tro att du kan frikoppla dig helt från USA är en illusion. Skulle du dra det här till sin logiska slutsats, måste du flytta till en självförsörjande gård i Sibirien och leva av det du själv odlar.
Så nej, det är inte genomförbart.