Citat:
Ursprungligen postat av
Saarne
Hej
Har ett projekt på en vw multivan t5 som jag ska bygga bodel i bak.
Drivkällan för diverse utrustning blir 2 st 12v 225 ampere batterier som är parallellt kopplade.
Anledningen till att jag vill ha 12v är för att det redan finns en 35 mm2 (UBatt) kabel dragen i golvet som sticker upp bak. Hade tänkt koppla in en huvudströmbrytare så att jag kan tilkoppla generatorladdning via omkopplaren till dessa två batterier vid behov.
Kommer även att tillkoppla en c-tek så att det finns möjlighet att ladda från elnätet om man är parkerad på camping eller dyl.
Är detta möjligt eller är det möjligt att skada fordonselektroniken om man har 575 ampere uppkopplat?
De är som sagt inte uppkopplade hela tiden, laddström från generatorn kopplas in via en mekanisk huvudströmsbrytare.
Tanken är också att koppla upp en batterisensor på dessa två batterier som varnar innan spänningen kommer till en kritisk nivå och även en amperemätare som visar hur mycket ampere som dras i realtid.
Allt för att inte ladda ur dessa batterier så att inte bilens batteri tar stryk.
Laddström från generatorn är på 140 ampere, obs det är inte ett separat drivverk. Det är generatorn i bilen.
Finns plats för solceller på taket men vet inte om det är värt det med tanke på pris etc.
Det enda som kommer dra ström kontinuerligt är en kylboks, har inga specifikationer på den ännu.
Frågan är också storleken på säkringen mellan dessa två batterier och laddkabeln från generatorn, hur många ampere bör räcka?
Avsäkring ut till alla förbrukare får jag räkna på sen när allt är klart.
Vet inte om jag ska koppla in ett enkelt kök eller om jag ska köra primus. Vill gärna inte ha matlukt i bilen.
Alla tips mottages!
Jag skulle föreslå att du monterar ett
skiljerelä, som gör att alla batterier alltid laddas när du kör och kopplar bort bilens startbatteri när motorn stannar. Då slipper du slå på och av laddning manuellt
Förutsatt att du inte använder belysning, radio eller annan "bilutrustning" när du står still kommer startbatteriet då alltid var fullt.
Detta är ett (enkelt och billigt), av flera sätt att koppla förbruknings och startbatterier i motorfritidsbåtar, där det är ett absolut krav att startbatteriet
alltid är fullt så motorn startar, av säkerhetsskäl.
Volvo Penta har också
laddningsfördelare av diodtyp som brukar gå att hitta billigt på t ex Tradera, eller i någon Penta eller båtgrupp på Facebook, finns t ex som klarar 70A eller 160A generator.
Artikelnummer t ex, Penta 87298 eller 3819124.
Då kopplar du så klart radio och belysning mm för bodelen till förbrukningsbatterierna, så bara dom belastas när du står still.
Någon har föreslagit att kika på lösningar för husbilar vilket så klart är smart, jag har inte koll på dom utan är mer båtmänniska. Tror dock att lösningarna borde vara liknande.
Här finns en del nyttig läsning gällande båt, men det passar nog bra för ditt syfte också.
http://www.dagensbatliv.se/el-och-el...py-ra-tt-sa-tt
EDIT: Viktig läsning.
Citat:
Har man litiumbatterier i förbrukningsbanken och ett blybatteri som startbatteri ska man absolut inte ha ett skiljerelä. En sådan koppling kan få katastrofala följder! De har så olika egenskaper att de inte kan kopplas ihop direkt. Då måste man ha någon form av isolator emellan, helst en intelligent DC/DC-omvandlare.