2025-04-11, 21:33
Medlem
Betydelsen av ordet diagnos

Jag hade en intensiv debatt med en granne och han avslutade med att säga "Du har en diagnos". Det stämmer inte tänkte jag såvida min granne inte har snokat i mina journaler från årskurs 5 då jag faktiskt konstaterades ha fotsvamp enligt en skolsjuksköterska. Menade min granne egentligen att jag är sjuk i huvudet?
Citera
2025-04-14, 05:42
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag hade en intensiv debatt med en granne och han avslutade med att säga "Du har en diagnos". Det stämmer inte tänkte jag såvida min granne inte har snokat i mina journaler från årskurs 5 då jag faktiskt konstaterades ha fotsvamp enligt en skolsjuksköterska. Menade min granne egentligen att jag är sjuk i huvudet?

Jag tror att det är en variant på det engelska "on a spectrum".
Citera
2025-04-14, 09:49
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken

Kan en granne i gemen verkligen förväntas känna till detta anglosaxiska medicinska begrepp och i en pressad och animerad situation avfyra det som ett tillmäle? Kanske, men jag skulle tro att okvädingsord som ”du måste ha en diagnos” nog speglar den allt större plats som själslivet och individens känslor tar i det offentliga rummet, särskilt på sociala medier, där lömska aktörer lever på att få andra att känna sig kränkta eller missgynnade utan att det är objektivt motiverat.
Citera
2025-04-14, 10:20
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Det stämmer nog att det syftar på en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Eller om det heter funktionsvariation nuförtiden. Men det finns andra sådana utöver det att befinna sig på autismspektrumet.

Har vi inte begreppet "bokstavsbarn" på svenska? Grannen borde förmodligen ha sagt "du är ju för fan ett bokstavsbarn" i stället.
Citera
2025-04-15, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det stämmer nog att det syftar på en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Eller om det heter funktionsvariation nuförtiden. Men det finns andra sådana utöver det att befinna sig på autismspektrumet.

Har vi inte begreppet "bokstavsbarn" på svenska? Grannen borde förmodligen ha sagt "du är ju för fan ett bokstavsbarn" i stället.

Bokstavsbarn är ju ett uttryck för att anspela på en neuropsykiatrisk diagnos som ställts [eller borde ha ställts] under barndomsåren. Om man går tillbaka i tiden fyrtio år innan det blev vanligt att uppmärksamma sådana diagnoser så var motsvarande uttryck helt sonika: det är/måste vara något fel på dig.
Citera
2025-04-15, 14:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bokstavsbarn är ju ett uttryck för att anspela på en neuropsykiatrisk diagnos som ställts [eller borde ha ställts] under barndomsåren. Om man går tillbaka i tiden fyrtio år innan det blev vanligt att uppmärksamma sådana diagnoser så var motsvarande uttryck helt sonika: det är/måste vara något fel på dig.

Det kan ju också vara så att personen i fråga inte är riktigt riktig eller inte är rätt navlad.
Citera
2025-04-15, 14:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det kan ju också vara så att personen i fråga inte är riktigt riktig eller inte är rätt navlad.

Ja det är andra alternativ.
Citera
2025-04-16, 23:41
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Man 'uppmärksammar' inte diagnoser. De ställs. Som du ju också skriver i meningen innan. → Du kanske har någon tanke med det? Jag skulle nog bara säga att man lät bli att ställa.
Citera
2025-04-17, 00:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man 'uppmärksammar' inte diagnoser. De ställs. Som du ju också skriver i meningen innan. → Du kanske har någon tanke med det? Jag skulle nog bara säga att man lät bli att ställa.

Med uppmärksamma menar jag helt enkelt att diagnoserna inte fanns tidigare även om det fanns personer som hade dem. Damp och ADHD är alltså sena 80-tals-företeelser.
Citera
2025-04-17, 16:22
Medlem
Jag har också hört att man kan utveckla en diagnos. Exempelvis om man blir allt fetare och därefter sjuk. Detta kan ske utan att någon diagnostiserar personen ifråga.
Citera
2025-04-18, 08:01
Moderator
Kyrpators avatar
En diagnos är ju en beskrivning av ett tillstånd. Rent logiskt förutsätter en medicinsk diagnos att en därtill utbildad och certifierad person (eller flera) har gjort en sådan beskrivning. I annat fall har man besvär, symptom, eller ett syndrom. Det kanske finns fler termer som är tillämpliga. Men ordet diagnos har ju använts som synonym för "medicinskt tillstånd" så länge nu att det förmodligen är för sent att protestera.

Den rekommenderade stavningen för symptom är numera för övrigt symtom. Men jag kommer att framhärda åtminstone ännu en tid.
Citera
2025-04-18, 17:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En diagnos är ju en beskrivning av ett tillstånd. Rent logiskt förutsätter en medicinsk diagnos att en därtill utbildad och certifierad person (eller flera) har gjort en sådan beskrivning. I annat fall har man besvär, symptom, eller ett syndrom. Det kanske finns fler termer som är tillämpliga. Men ordet diagnos har ju använts som synonym för "medicinskt tillstånd" så länge nu att det förmodligen är för sent att protestera.

Man kan nog t o m snäva in det till neuropsykiatriskt tillstånd. H*n måste ha en diagnos betyder ju h*n beter sig konstigt el. olämpligt, snarare än h*n verkar inte kunna gå normalt eller h*n är blekvit i ansiktet och har blå läppar.

Citat:
Den rekommenderade stavningen för symptom är numera för övrigt symtom. Men jag kommer att framhärda åtminstone ännu en tid.
Redan när jag pluggade medicin på sjuttiotalet rekommenderades kandisarna ett skriva symtom, för att inte göra läsningen besvärligare än nödvändigt för de stackars olärda patienterna.

Som dock i princip allihop, om de nån gång skrev ordet, stavade det på gammalt krångligt sätt. Säkert till största delen eftersom de var övertygade om att de också uttalade p:et i symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in