• 1
  • 2
Igår, 16:53
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel...barnstillagget

Inför Socialdemokraternas kongress i slutet av maj föreslår partistyrelsen att man ska ta bort flerbarnstillägget helt eller i alla fall delvis.

Med tanke på att även Tidö vill se över det så kan vi utgå ifrån att detta är verklighet max inom 2-3 år.

Vad tycker Flashback?

Spontant är väl mindre bidrag alltid bra tänker jag men det som är lite synd om svenska barnfamiljer med 2-3 barn som nu straffas för att somaliska kärringar med 10 ungar mjölkar svenska bidrag och förmåner.

Precis som assistansbidrag och allt annat drabbas utsatta eller sjuka svenskar för att MENA har missbrukat vår välfärd och det är i grund och botten ett problem.
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Inför Socialdemokraternas kongress i slutet av maj föreslår partistyrelsen att man ska ta bort flerbarnstillägget helt eller i alla fall delvis.

Med tanke på att även Tidö vill se över det så kan vi utgå ifrån att detta är verklighet max inom 2-3 år.

Vad tycker Flashback?

Spontant är väl mindre bidrag alltid bra tänker jag men det som är lite synd om svenska barnfamiljer med 2-3 barn som nu straffas för att somaliska kärringar med 10 ungar mjölkar svenska bidrag och förmåner.

Precis som assistansbidrag och allt annat drabbas utsatta eller sjuka svenskar för att MENA har missbrukat vår välfärd och det är i grund och botten ett problem.
Bra! Bort med bidragen och sänk skatten på arbete med samma tariff. De som inte kan ta hand om sig själva skaffar mindre barn och de som kan skaffar kanske fler?
Citera
Igår, 17:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Vad tycker Flashback?

Spontant tänker jag att mindre bidrag leder till mer kriminalitet och i förlängningen en högre samhällskostnad.

Men jag anser att alla bidrag ska föregås av en behovsprövning - även barnbidrag och flerbarnstillägg. Alla som skaffar barn behöver inte bidrag och bör därför inte få det per automatik.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Barnbidrag för barn ett sedan "barnavdrag"
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Det är bra. Det är första barnet som kostar mest.
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Spontant tänker jag att mindre bidrag leder till mer kriminalitet och i förlängningen en högre samhällskostnad.

Men jag anser att alla bidrag ska föregås av en behovsprövning - även barnbidrag och flerbarnstillägg. Alla som skaffar barn behöver inte bidrag och bör därför inte få det per automatik.
Typisk slöddermentalitet. Hur mycket man tjänar beror på vilken insats man gör. Det är bara att sätta i gång och anstränga sig. Är det inte pinsamt att skriva sådana här inlägg?
Citera
Igår, 17:17
Medlem
En annan lösning hade varit att ju mer man betalar i skatt - desto mer kvalificerad blir man för barnbidrag och det här flerbarnstillägget och dylikt.

Om man tjänar 1 miljon per år då behöver man förvisso inga bidrag men samtidigt så bidrar man till statens finanser mer än en somalisk kärring som gått på bidrag i 40 år. Hon ska således ha 0.
Citera
Igår, 17:18
Medlem
Citat:

Kriminalitet är huvudsakligen genetiskt betingat, inte beroende av socioekonomiska faktorer. Men vanföreställningen dröjer sig kvar, då den har nötts in i svensken av vänsterkriminologer i decennier.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
En annan lösning hade varit att ju mer man betalar i skatt - desto mer kvalificerad blir man för barnbidrag och det här flerbarnstillägget och dylikt.

Om man tjänar 1 miljon per år då behöver man förvisso inga bidrag men samtidigt så bidrar man till statens finanser mer än en somalisk kärring som gått på bidrag i 40 år. Hon ska således ha 0.

Du verkar ha förväxlat skatteverket med en bank där du får ränta på dina pengar. Det är det inte. Skatt ska man betala efter bärkraft och välfärd ska man få efter behov.
Citera
Igår, 17:27
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Nej, det man måste göra är att höja dessa så att inte desperationen blir total och triggar igång ännu mer dåligt beteende. Vad tror ni händer om abdi inte kan köpa sin hugoboss-tröja. Det blir ännu mer belastning på statsapparaten när abdi blir tagen för rån. Istället för de där extra 500kr så blir det arbetskostnaden = samtliga som är inblandade från staten vid eventuellt rån gånger alla abdis som vill ha hugoboss-tröja.
Citera
Igår, 17:52
Medlem
Citat:
Du verkar ha förväxlat skatteverket med en bank där du får ränta på dina pengar. Det är det inte. Skatt ska man betala efter bärkraft och välfärd ska man få efter behov.

Jag är ledsen, men du minns fel!
"Från envar efter förmåga, till envar efter behov!"
Det var så Karl Marx formulerade det.

Alla skall alltså bidra så mycket dom kan. Det är klart att den som tjänar mer skall bidra mer, men den som är en parasit, som KAN bidra men väljer att inte göra det, skall enligt mig inte ha något alls. Inte tills hen börjar bidra med sin fulla kapacitet.
Det har alltså INGET med bärkraft att göra, utan med FÖRMÅGA.
Om man har förmågan men inte vill bidrag så är man i mina ögon en parasit. Och sådana skall vi väl inte ha? Vare sig invasiva arter eller inhemska parasiter.

Den som till exempel väljer att föda barn efter barn bara för att bidragen är högre än vad man skulle kunna tjäna ihop genom hederligt arbete är enligt mig en parasit. Likaså den som håller sin hustru som ett avelsdjur och tvingar henne att göra ovanstående.
För övrigt samma sak med den som sitter o skramlar pappmugg utanför ICA istället för att jobba. Eller den som jobbar "svart". Eller den som åker till sitt hemland halvårsvis på semester, lever på bidrag och bara kommer tillbaka när det är dags att träffa socialtanten för att få bidragen förnyade.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag fattar inte flerbarnstillägget alls. Det tyder på skalnackdelar i att ha flera barn jämfört med skalfördelar av att ha flera barn. Skalfördelar i stil med ett barn behöver lika många ytterdörrar som två barn. Jag ser inga kostnader som ökar kraftfullare än linjärt med fler barn. Vad är det jag missar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in