Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Du verkar ha förväxlat skatteverket med en bank där du får ränta på dina pengar. Det är det inte. Skatt ska man betala efter bärkraft och välfärd ska man få efter behov.
Jag är ledsen, men du minns fel!
"Från envar efter förmåga, till envar efter behov!"
Det var så Karl Marx formulerade det.
Alla skall alltså bidra så mycket dom kan. Det är klart att den som tjänar mer skall bidra mer, men den som är en parasit, som KAN bidra men väljer att inte göra det, skall enligt mig inte ha något alls. Inte tills hen börjar bidra med sin fulla kapacitet.
Det har alltså INGET med bärkraft att göra, utan med FÖRMÅGA.
Om man har förmågan men inte vill bidrag så är man i mina ögon en parasit. Och sådana skall vi väl inte ha? Vare sig invasiva arter eller inhemska parasiter.
Den som till exempel väljer att föda barn efter barn bara för att bidragen är högre än vad man skulle kunna tjäna ihop genom hederligt arbete är enligt mig en parasit. Likaså den som håller sin hustru som ett avelsdjur och tvingar henne att göra ovanstående.
För övrigt samma sak med den som sitter o skramlar pappmugg utanför ICA istället för att jobba. Eller den som jobbar "svart". Eller den som åker till sitt hemland halvårsvis på semester, lever på bidrag och bara kommer tillbaka när det är dags att träffa socialtanten för att få bidragen förnyade.