2025-07-31, 09:08
Medlem
Hej!

Jag ber om ursäkt om detta redan finns tusen trådar om.

Sedan kratom blev förbjudet kastade jag allting, men har haft medelmåttigt till svår problem med motivation och att ta tag i saker efter det.

Jag kom in väldigt sent i kratom bruket, och hann väl med lite över ett år med växten.

Den gjorde mig glad, energifylld och ville göra saker. Det är ganska dött i min hjärna nu.

Jag förstår själv att det var en ganska potent växt, och att ha fortsatt i många år till inte hade varit till någon fördel.

Men drivet, orken… finns det någon nootropic/växtalternativ till detta? Jag har testat hirsuta, javanica, som är totalt verkningslösa i min mening.

Kava har jag testat, men det är inte av det ändamålet jag söker. Jag vill ha mer energi, inte bli trött och vill sova.

Hjälp!

Med vänlig hälsning,
Citera
2025-07-31, 21:10
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowiewhite
Hej!

Sedan kratom blev förbjudet kastade jag allting, men har haft medelmåttigt till svår problem med motivation och att ta tag i saker efter det.

Jag kom in väldigt sent i kratom bruket, och hann väl med lite över ett år med växten.

Den gjorde mig glad, energifylld och ville göra saker. Det är ganska dött i min hjärna nu.

Jag förstår själv att det var en ganska potent växt, och att ha fortsatt i många år till inte hade varit till någon fördel.

Men drivet, orken… finns det någon nootropic/växtalternativ till detta? Jag har testat hirsuta, javanica, som är totalt verkningslösa i min mening.

Kava har jag testat, men det är inte av det ändamålet jag söker. Jag vill ha mer energi, inte bli trött och vill sova.

Hjälp!

Med vänlig hälsning,

Hur lång tid har det gått sedan du kastade allt kratom och la av? Ser att du använde i ca ett år. Tror tyvärr inte det finns något i samma klass som är lagligt eller semi-lagligt utan det är väl Tramadol som är närmast i effekt, med just den där blandningen av energi och något "opiatad" samtidigt. Annars om det mest är energi du är ute efter så finns ju det gamla välbeprövade amfetaminet, men avråder dig starkt till att "växla upp" från Kratom till någon av de tyngre drogerna.

Det du beskriver låter helt normalt efter man tagit kratom (eller valfri annan drog) en längre tid, när den akuta abstinensen gått över så kommer den post-akuta; veckorna kommer vara tråkiga och tunga men drivet och energin kommer sakta att komma tillbaka, lovar dig. Tyvärr tar det tid men var glad att det var Kratom du körde ett år och inte någon ännu tyngre/värre opiat..
Citera
2025-08-01, 10:50
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälp!

Med vänlig hälsning,

Använde kratom i ungefär 1,5 år för att hålla mig relativt nykter, fick under den perioden adhd diagnos men kunde inte få nån medicin utskriven för erkände bruket och dabbla runt i andra droger också i nöjessyfte. va en jävligt jobbig period när de blev klassat började bli pundig igen och blev tillslut avgiftning för andra substanser och fick där elvanse utskrivet och de ger mig typ allt kratom gjorde minus lite av smärtstillande. ville bara dela tanken att dom somm letar desperat efter något liknande trots att ni är rena från kratom kanske försöker självmedicinera odiagnostiserad adhd eftersom jag har ett någorlunda unikt perspektiv att ha använt kratom sen blivit insatt på elvanse i närtid. ADHD är bokstavligen brist på dopamin och Kratom ger dig det och har en teori att väldigt många med odiagnostiserad ADHD når punkten då dom börjar hitta sätt att funka och Kratom var överlägset det mest tillgängliga och sunda alternativet. Jag har en tanke att det sitter en hel del nyktra personer ute i stugorna som har odiagnostiserad adhd och som självmedicinerat med Kratom utan att veta om det. Var man inte i missbrukscirklar och lever rätt isolerat och försökte hitta sätt att självmedicinera tror jag nästan man nästan automatiskt hamnade i Kratom eller kanske Alkohol. Skulle vara oerhört intressant att göra en studie på vad som händer med dessa människor dom kommande åren.
Senast redigerad av bongx 2025-08-01 kl. 10:59.
Citera
2025-08-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Hur lång tid har det gått sedan du kastade allt kratom och la av? Ser att du använde i ca ett år. Tror tyvärr inte det finns något i samma klass som är lagligt eller semi-lagligt utan det är väl Tramadol som är närmast i effekt, med just den där blandningen av energi och något "opiatad" samtidigt. Annars om det mest är energi du är ute efter så finns ju det gamla välbeprövade amfetaminet, men avråder dig starkt till att "växla upp" från Kratom till någon av de tyngre drogerna.

Det du beskriver låter helt normalt efter man tagit kratom (eller valfri annan drog) en längre tid, när den akuta abstinensen gått över så kommer den post-akuta; veckorna kommer vara tråkiga och tunga men drivet och energin kommer sakta att komma tillbaka, lovar dig. Tyvärr tar det tid men var glad att det var Kratom du körde ett år och inte någon ännu tyngre/värre opiat..

Man har inte post-akut abstinens i ganska mycket mer än 3 månader av att använda Kratom i ett år.
Citera
2025-08-01, 11:04
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Man har inte post-akut abstinens i ganska mycket mer än 3 månader av att använda Kratom i ett år.

Ajt du verkar mer kunnig än mig här! Körde själv kratom i princip varje dag i ett år (men det var för typ 2 år sen) så minnet av abstinensen jag fick när jag la av har bleknat något. Minns dock att jag blev lite förvånad av hur kraftigt abstinens man fick ändå, i alla fall initialt. Men minns det som mycket jobbigt typ en vecka och sen blev det sakta bättre, så kanske 1 till max 2 månader i TS fall innan han blir helt återställd?

Intressant det du skriver om ADHD. Är rätt säker på att jag inte har det utan la faktiskt ner kratomet för att jag började få mer ångest av det dagen efter på jobbet med panikattacker etc. Det var innan jag pundade ner mig ännu värre vilket är fallet idag om du skulle råka kolla min posthistorik eller sett hur ofta man hänger här i forumen.. Fick sluta använda grön kratom som jag tyckte jag fick mer ångest av, körde bara röd på slutet innan jag la ner det helt. Möjligt att jag inbillade mig att det var så stor skillnad mellan de olika sorterna men det var min upplevelse i alla fall.
Citera
2025-08-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ajt du verkar mer kunnig än mig här! Körde själv kratom i princip varje dag i ett år (men det var för typ 2 år sen) så minnet av abstinensen jag fick när jag la av har bleknat något. Minns dock att jag blev lite förvånad av hur kraftigt abstinens man fick ändå, i alla fall initialt. Men minns det som mycket jobbigt typ en vecka och sen blev det sakta bättre, så kanske 1 till max 2 månader i TS fall innan han blir helt återställd?

Intressant det du skriver om ADHD. Är rätt säker på att jag inte har det utan la faktiskt ner kratomet för att jag började få mer ångest av det dagen efter på jobbet med panikattacker etc. Det var innan jag pundade ner mig ännu värre vilket är fallet idag om du skulle råka kolla min posthistorik eller sett hur ofta man hänger här i forumen.. Fick sluta använda grön kratom som jag tyckte jag fick mer ångest av, körde bara röd på slutet innan jag la ner det helt. Möjligt att jag inbillade mig att det var så stor skillnad mellan de olika sorterna men det var min upplevelse i alla fall.

Vad är det dom drogerna tyngre drogerna fyller för funktion för dig som Kratom gjorde? Eller pundade ner du dig pga abstinens sen blev du fast i det bara?
Citera
2025-08-01, 11:56
Medlem
Citat:

Förövrigt baserar jag bara postakuta abstinensen på min egna upplevelse med det som höll i sig 5 veckor cirka och ökade kontinuerligt dosen från 15 till 40 gram per dag med ett misslyckat försök att sluta på 3 veckor däremellan. Kratom är jävligt segdraget i den aspekten men typ 4 månader lät orimligt efter ett år. men sitter inte på medicinsk eller neurologisk kunskap utifrån det. Sen har TS hållt på med kava och kanske annat och har ingen aning hur det kan påverka. Om TS inte hade dessa problem (kanske mildare men ändå påtagligt) innan är det ju lika bra att bara härda ut.
Senast redigerad av bongx 2025-08-01 kl. 12:00.
Citera
2025-08-01, 12:44
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Vad är det dom drogerna tyngre drogerna fyller för funktion för dig som Kratom gjorde? Eller pundade ner du dig pga abstinens sen blev du fast i det bara?

Tja, benso fixade ju ångesten & panikattackerna, sen följde resten med på köpet och då tjack & tyngre opiater, Oxy, Heroin, oxymorphone etc mer som verklighetsflykt typ. Men det var inte därför jag beslutade mig för att överge Kratom och hoppa på de tyngre grejerna, det var dödsfall inom familjen (lillebror) som varit sjuk länge men som ändå dog väldigt hastigt, vi var extremt nära varandra och jag tog det inte särskilt bra. Vill inte gå mer offtopic men så ser det ut.
Citera
2025-08-03, 11:46
Medlem
Citat:

Ja, du har helt rätt. Man vill inte fastna hårdare i något annat. Man får låta det ta sin tid helt enkelt.

Tack för din input!
Citera
2025-08-03, 15:24
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt. Man vill inte fastna hårdare i något annat. Man får låta det ta sin tid helt enkelt.

Tack för din input!

Absolut, glad om man kunde vara till någon hjälp
Citera
2025-09-16, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
De svagare kratomsorterna, är de något att ha alls, de som är lagliga?

Det är svårt att inte byta upp sig till en värre drog. Har kratom kvar men sparar. Har buprenorfinplåster så klipper en liten bit och tuggar. För mig hjälper de noll som plåster. Men har få av dem med.

Kratomet har varit 70 % somatiskt medicinskt, 20 % mentalt medicinskt och 10 % drog. Beroende på hur snällt det är för just mig.

Men så fort jag vänder mig till andra substanser för smärtlindring blir procenten 20 - 20 - 60. Direkt får en annan inställning. Jag kan hålla i andra substanser numera, jag snålar som fan på dem. Så inte så att hjärnan är kapad, men ändå är mitt användande skevt.

Och det är trist efter flera år av semilagligt användande, att man igen kan åka för andra substanser.

Antar att jag kommer dra ned kratomet till hälften. Dels räcker längre, dels dagar utan som ger ökad känslighet.
Citera
2025-09-18, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De svagare kratomsorterna, är de något att ha alls, de som är lagliga?

Det är svårt att inte byta upp sig till en värre drog. Har kratom kvar men sparar. Har buprenorfinplåster så klipper en liten bit och tuggar. För mig hjälper de noll som plåster. Men har få av dem med.

Kratomet har varit 70 % somatiskt medicinskt, 20 % mentalt medicinskt och 10 % drog. Beroende på hur snällt det är för just mig.

Men så fort jag vänder mig till andra substanser för smärtlindring blir procenten 20 - 20 - 60. Direkt får en annan inställning. Jag kan hålla i andra substanser numera, jag snålar som fan på dem. Så inte så att hjärnan är kapad, men ändå är mitt användande skevt.

Och det är trist efter flera år av semilagligt användande, att man igen kan åka för andra substanser.

Antar att jag kommer dra ned kratomet till hälften. Dels räcker längre, dels dagar utan som ger ökad känslighet.

Ingen av de svagare kratom sorterna hjälper, läs reviews här på flashback och tro på de vana användare som ger tummen ned för samtliga. Avrådes.

Om du vill ha en substans som hjälper mot allt utom just smärtan (hjälper mot mental smärta!) kan du prova Phenibut. Prova kombinera med 1g paracetamol?

Det är lagligt i Sverige och om du har bensotolerans rekommenderar jag att ta 1-2g (med litet mat, en banan typ, annars är det väldigt harsh för magen) typ kl 5 på morgonen. Sen om du går upp vid 8-9 kommer effekten att ha börjat. Passa på att äta frukost nu, för Phenibut är verkligen (alltså Phenibut HCL, Phenibut FAA är inte alls lika räligt för magen) extremt lågt pH och om du inte parerar med mat i samband med intag känns det absolut av samma dag/dagen efter.

OBS: Ta ALDRIG, och jag menar det, aldrig mer än 2 ggr per vecka, tex måndag på torsdag. Låt det gärna vara max en gång per vecka med. Experimentera med doserna, för mig behöver jag 3-4g Phenibut FAA, medans vissa klarar sig på 500mg.

Phenibut kan vara en av de värsta avtändningar som jag läst om. Har själv använt den från å till i doser 4-5g / 2ggr per vecka. Fick inga problem alls när jag slutade. Låt bli att ta 250mg per dag i 2v, även om dosen är låg så är halveringstid extremt lång så det byggs upp. Även påslag tar som sagt 3-5h så det är svårt att bli beroende i det avseendet att du aldrig kommer få en "kick".

Vill du ta ut svängarna mer, kan du på Clear net (alltså genom att googla) hitta utländska affärer som säljer både O-DSMT och IC-26.

Båda dessa är väldigt mycket; mer smärtstillande, mer beroendeframkallande; mer olagliga. Men fråga runt på olika webshop o de kommer sända det stealth till Sverige. Fastnar det i tullen så bara att neka. De tar nästan alltid betalt antingen genom bank transfer (ej rekommenderat från Sverige) eller krypto. Krypto är såklart alternativet att välja som svenskboende. Använd VPN o en tillfällig mail med .

Tror även,. om du har tur, kan hitta webshop som skeppar kratom till dig i Sverige, men det ÄR olagligt och de flesta, om inte alla, kommer nog neka köp.

Det finns ett lagligt o därmed jättedyrt alternativ, en alkaloid från just kratom, 7-OH tror jag den heter. Sök runt här i "övriga droger" forumet så hittar du tråden. Vilken affär som säljer törs jag inte uttala mig om, men tror det finns linktips i en annan tråd.

Lycka till!
Senast redigerad av Joponen 2025-09-18 kl. 07:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in