Citat:
Ursprungligen postat av pumpanyckel
Jag sticker nog dit imorrn och kollar hur det ser ut. Har inte så stor koll på området, nån som har lust att visa på eniro vart höghuset är?
Återkommer med bilder iaf.
http://img20.imageshack.us/img20/4971/ullerker.jpg
dom har jävligt bra kartor på området inne i byggnaderna.
tror entré dörren till höguset står öppen på dagtid. Kan inte vara alltför svårt att smita in.
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jävlar, är det så stort asså? Hur länge har höghuset stått oanvänt? Har för mig att det brukar lysa ibland vid entrén osv. Någon som varit in där? Eller är det fortfarande i såpass bra skick att man inte "vågar" ta sönder en ruta eller bryta upp en dörr?
Måste ta en tripp dit! Bor 5 minuter ifrån.
jag har vart inne i de flesta anläggningarna. Höghusbyggnaden har dom lite aktivitet kvar i. Men inte självaste höghuset utan bara ett visst antal rum sammt försöksrummet med råttor på källarplan.
Det finns flera byggnader som står helt tomma också.
Tar nog lite tid att avveckla allt som dom har pysslat med där.
Du bör nog se efter hur det är larmat vid den dörr du bestämmer dej för att gå in genom. När jag var där ( jag hade rättigheter till att vistas där ) så gick larmet ett par gnger. Visserligen tog det ett par timmar innan securitas orkade ta sej dit.
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Åhå, du menar så. Jo när man skriver "har anor från xxxx......" så är det en väääldigt lös defenition och betyder egentligen "något relaterat till sjukvård har förekommit på den här platsen - eller någonstans ganska nära i alla fall - sedan xxxx......"
I det här fallet är det säkert så att det har funnits både fattigstuga och helgeandshus på platsen sedan medeltiden - de kan anses som föregångarna till de moderna sjukhusen förstås, men den verksamheten som bedrevs där kan inte jämföras med dagens sjukhus. Inte finns heller några byggnader eller rester av dessa byggnader kvar i dagens anläggningar tyvärr.
Däremot är huvudbyggnaden som ju är det gamla mentalsjukhuset uppfört 1811 även om det först fick funktionen mentalsjukhus 1861. Det är Sveriges första mentalsjukhus och byggdes på en plats som tidigare varit kronobränneri - det har alltså inte varit en obruten tradition med sjukvärd på den här platsen sedan 1300-talet heller utan snarare togs den upp på 1800-talet efter att ha legat nere en ganska lång tid - men risk för att gissa hejvilt skulle jag nog säga sedan reformationen på slutet av 1500-talet någon gång.....men säker är jag inte.
allright, jo sanningens ord. jag funderar på varför dom avvecklar en såpass påkostad och gammal verksamhet, behovet av mental/psykiatri sjukhus är vell fortfarande i behov. Och dessutom så ligger Ulleråker jäkligt bra till lite avsides och fin natur omkring sej.