2009-12-07, 19:40
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
Jag var nyligen på praktik och vi skulle då skrota gamla kylsystem på Ulleråker området. Verkar vara byggt på 1300 talet.

Jag gissar att det där var ett stavfel eller ironi, Ulleråker är byggt på mitten av 1800-talet - men är faktiskt Sveriges första mentalinstitution.
Citera
2009-12-07, 20:59
Medlem
Har jobbat på ackis och åkt runt i kulvertarna där. Tror inte att de sträcker sig till Ulleråker. Är ganska säker på att de tar slut i "Gluntenområdet" (tror jag det heter). Kulvertarna som går dit går bara uppåt tills man är i marknivå och det finns inga avstickare vad jag vet som skulle kunna gå vidare.
Citera
2009-12-07, 21:16
Medlem
Nu var det 10 år sen jag sprang runt i kulvertarna under Ulleråker. Men på den tiden var det bara att knata in och se ut som att man hörde hemma. Rörde sig mycket folk och leveranser där nere dagtid. Numera är ju mycket nedlagt/flyttat och jag vet inte hur mycket gångarna används.

Ingångar som var öppna då (kanske fortfarande möjligheter):
Gå en trappa ner i "höghuset" bara. Förmodligen inte möjligt längre eftersom huset inte används längre (väl?).
Den låga vita porten till höger om Ulleråkersvägen 27.
Kronparksgården. Bara att knata in och ta hissen ner.
Tegelhuset söder om rättspsyk. Använd(e?)s för varuleveranser ner i kulvertarna.
Om ni fortfarande inte hittar nån ingång så är de flesta av husen på området anslutna till systemet, så leta upp en annan port och försök en trappa ner.

Gick så långt vi kunde i alla riktningar, och kom definitivt inte utanför Ulleråkersområdet. Men vi stötte ju på en låst dörr i norra änden, dock högst tveksamt om den leder någonstans.
Citera
2009-12-07, 21:24
Medlem
wzbzs avatar
Fan, vad är det som är nedlagt egentligen? Det är ju ett gäng byggnader lite halvt utspridda. Är riktigt intresserad av UE och kollat runt där i området en hel del, men aldrig fattat vad alla snackar om.
Citera
2009-12-08, 09:12
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag gissar att det där var ett stavfel eller ironi, Ulleråker är byggt på mitten av 1800-talet - men är faktiskt Sveriges första mentalinstitution.

nja jag talar inte utav vetskap utan vad jag läst. "Kort historia om Ulleråker: Sveriges äldsta sjukhus. Ulleråkers sjukhus anses vara Sveriges äldsta. Det har anor sedan 1300-talet." det uppfattade jag inte som det var ifrån 1800-talet utan tidigare en så. Men jag kan ha googlat fel också.

Citat:
Ursprungligen postat av Linkan222
Har jobbat på ackis och åkt runt i kulvertarna där. Tror inte att de sträcker sig till Ulleråker. Är ganska säker på att de tar slut i "Gluntenområdet" (tror jag det heter). Kulvertarna som går dit går bara uppåt tills man är i marknivå och det finns inga avstickare vad jag vet som skulle kunna gå vidare.

okej då stämmer nog det. dom kanske hade planer på det en gång i tiden eller dylik därav rykten omkring den tunneln.

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Fan, vad är det som är nedlagt egentligen? Det är ju ett gäng byggnader lite halvt utspridda. Är riktigt intresserad av UE och kollat runt där i området en hel del, men aldrig fattat vad alla snackar om.

dom stänger ner det som inte används i området, vissa byggnader kommer rivas. de byggnaderna som ska stå kvar blir till studentboenden/lägenheter eller kontor. Det står en hel del tommt just nu, höghusbyggnaden står utan värme i vinter och planeras att rivas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sirveaux
Nu var det 10 år sen jag sprang runt i kulvertarna under Ulleråker. Men på den tiden var det bara att knata in och se ut som att man hörde hemma. Rörde sig mycket folk och leveranser där nere dagtid. Numera är ju mycket nedlagt/flyttat och jag vet inte hur mycket gångarna används.

Ingångar som var öppna då (kanske fortfarande möjligheter):
Gå en trappa ner i "höghuset" bara. Förmodligen inte möjligt längre eftersom huset inte används längre (väl?).
Den låga vita porten till höger om Ulleråkersvägen 27.
Kronparksgården. Bara att knata in och ta hissen ner.
Tegelhuset söder om rättspsyk. Använd(e?)s för varuleveranser ner i kulvertarna.
Om ni fortfarande inte hittar nån ingång så är de flesta av husen på området anslutna till systemet, så leta upp en annan port och försök en trappa ner.

Gick så långt vi kunde i alla riktningar, och kom definitivt inte utanför Ulleråkersområdet. Men vi stötte ju på en låst dörr i norra änden, dock högst tveksamt om den leder någonstans.

älskar låsta dörrar.
Citera
2009-12-08, 12:21
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
nja jag talar inte utav vetskap utan vad jag läst. "Kort historia om Ulleråker: Sveriges äldsta sjukhus. Ulleråkers sjukhus anses vara Sveriges äldsta. Det har anor sedan 1300-talet." det uppfattade jag inte som det var ifrån 1800-talet utan tidigare en så. Men jag kan ha googlat fel också.

Åhå, du menar så. Jo när man skriver "har anor från xxxx......" så är det en väääldigt lös defenition och betyder egentligen "något relaterat till sjukvård har förekommit på den här platsen - eller någonstans ganska nära i alla fall - sedan xxxx......"

I det här fallet är det säkert så att det har funnits både fattigstuga och helgeandshus på platsen sedan medeltiden - de kan anses som föregångarna till de moderna sjukhusen förstås, men den verksamheten som bedrevs där kan inte jämföras med dagens sjukhus. Inte finns heller några byggnader eller rester av dessa byggnader kvar i dagens anläggningar tyvärr.
Däremot är huvudbyggnaden som ju är det gamla mentalsjukhuset uppfört 1811 även om det först fick funktionen mentalsjukhus 1861. Det är Sveriges första mentalsjukhus och byggdes på en plats som tidigare varit kronobränneri - det har alltså inte varit en obruten tradition med sjukvärd på den här platsen sedan 1300-talet heller utan snarare togs den upp på 1800-talet efter att ha legat nere en ganska lång tid - men risk för att gissa hejvilt skulle jag nog säga sedan reformationen på slutet av 1500-talet någon gång.....men säker är jag inte.
Citera
2009-12-08, 15:52
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Dom stänger ner det som inte används i området, vissa byggnader kommer rivas. de byggnaderna som ska stå kvar blir till studentboenden/lägenheter eller kontor. Det står en hel del tommt just nu, höghusbyggnaden står utan värme i vinter och planeras att rivas..
Jävlar, är det så stort asså? Hur länge har höghuset stått oanvänt? Har för mig att det brukar lysa ibland vid entrén osv. Någon som varit in där? Eller är det fortfarande i såpass bra skick att man inte "vågar" ta sönder en ruta eller bryta upp en dörr?

Måste ta en tripp dit! Bor 5 minuter ifrån.
Citera
2009-12-08, 21:32
Medlem
pumpanyckels avatar
Citat:
dom stänger ner det som inte används i området, vissa byggnader kommer rivas. de byggnaderna som ska stå kvar blir till studentboenden/lägenheter eller kontor. Det står en hel del tommt just nu, höghusbyggnaden står utan värme i vinter och planeras att rivas

Jag sticker nog dit imorrn och kollar hur det ser ut. Har inte så stor koll på området, nån som har lust att visa på eniro vart höghuset är?

Återkommer med bilder iaf.
Citera
2009-12-09, 09:07
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpanyckel
Jag sticker nog dit imorrn och kollar hur det ser ut. Har inte så stor koll på området, nån som har lust att visa på eniro vart höghuset är?

Återkommer med bilder iaf.

http://img20.imageshack.us/img20/4971/ullerker.jpg

dom har jävligt bra kartor på området inne i byggnaderna.
tror entré dörren till höguset står öppen på dagtid. Kan inte vara alltför svårt att smita in.

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jävlar, är det så stort asså? Hur länge har höghuset stått oanvänt? Har för mig att det brukar lysa ibland vid entrén osv. Någon som varit in där? Eller är det fortfarande i såpass bra skick att man inte "vågar" ta sönder en ruta eller bryta upp en dörr?

Måste ta en tripp dit! Bor 5 minuter ifrån.

jag har vart inne i de flesta anläggningarna. Höghusbyggnaden har dom lite aktivitet kvar i. Men inte självaste höghuset utan bara ett visst antal rum sammt försöksrummet med råttor på källarplan.
Det finns flera byggnader som står helt tomma också.
Tar nog lite tid att avveckla allt som dom har pysslat med där.
Du bör nog se efter hur det är larmat vid den dörr du bestämmer dej för att gå in genom. När jag var där ( jag hade rättigheter till att vistas där ) så gick larmet ett par gnger. Visserligen tog det ett par timmar innan securitas orkade ta sej dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Åhå, du menar så. Jo när man skriver "har anor från xxxx......" så är det en väääldigt lös defenition och betyder egentligen "något relaterat till sjukvård har förekommit på den här platsen - eller någonstans ganska nära i alla fall - sedan xxxx......"

I det här fallet är det säkert så att det har funnits både fattigstuga och helgeandshus på platsen sedan medeltiden - de kan anses som föregångarna till de moderna sjukhusen förstås, men den verksamheten som bedrevs där kan inte jämföras med dagens sjukhus. Inte finns heller några byggnader eller rester av dessa byggnader kvar i dagens anläggningar tyvärr.
Däremot är huvudbyggnaden som ju är det gamla mentalsjukhuset uppfört 1811 även om det först fick funktionen mentalsjukhus 1861. Det är Sveriges första mentalsjukhus och byggdes på en plats som tidigare varit kronobränneri - det har alltså inte varit en obruten tradition med sjukvärd på den här platsen sedan 1300-talet heller utan snarare togs den upp på 1800-talet efter att ha legat nere en ganska lång tid - men risk för att gissa hejvilt skulle jag nog säga sedan reformationen på slutet av 1500-talet någon gång.....men säker är jag inte.

allright, jo sanningens ord. jag funderar på varför dom avvecklar en såpass påkostad och gammal verksamhet, behovet av mental/psykiatri sjukhus är vell fortfarande i behov. Och dessutom så ligger Ulleråker jäkligt bra till lite avsides och fin natur omkring sej.
Citera
2009-12-09, 12:46
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
allright, jo sanningens ord. jag funderar på varför dom avvecklar en såpass påkostad och gammal verksamhet, behovet av mental/psykiatri sjukhus är vell fortfarande i behov. Och dessutom så ligger Ulleråker jäkligt bra till lite avsides och fin natur omkring sej.

Mentalvården är ju i högsta grad aktuell även idag, problemet är nog att dessa äldre byggnader stammar från en tid då man hade en helt annan syn på hur mentalvården skulle bedrivas. Man hade inte medikamenter till att börja med som faktiskt har lett till att de flesta patienterna kan vårdas hemma och kanske till och med av sig själva - förr låste man helt sonika in dom eller spände fast dom och kallade dom för hysteriska. Tills man upptäckte lobotomin som ju bedrevs i stor skala även i sverige.
Det innebar att man hade fogliga patienter som egentligen bara skulle förvaras - så sjukhusen byggdes för det endamålet med celler i långa rader.
Idag går det ju inte till på det sättet och de patienter som faktiskt måste hållas på en sådan institution är ju ofta direkt farliga och måste hanteras därefter, då måste även byggnaden vara anpassad efter detta.

Så min egna teori är alltså att byggnaderna lämpar sig inte till dagens mentalvård och det skulle kosta mer att bygga om dom än att bygga nytt.
Citera
2009-12-09, 13:53
Medlem
Backsippas avatar
Husen på Ulleråker är fulla med mögel och fuktskador. Även de mindre byggnaderna bredvid höghusen som används för div andra ändamål och administration har svårt att hålla tätt.

Ett nytt hus planeras - byggs just nu? - för psykiatrin inom sjukhusets kärnområde.

Ställer mig lite tveksam till att området vid just Ulleråker hör till det som är ursprunget till dagens Akademiska, det låg ju nere nånstans i räjongerna där Östgöta Nation finns idag? Och att kulvertarna skulle gå från Akademiska hela vägen till Ulleråker? Tveksamt. Varför har inte kulvertarna använts om de existerat? Det har ju körts per bil alt personal har cyklat emellan? De två verksamheterna Akademiska och Ulleråker var helt separata verksamheter till för inte så många decennier sedan. Ulleråker har förr varit ett slutet samhälle i samhället, med egen odling av grönsaker och en liten egen järnvägsräls på området. Gunilla Lindbergs böcker om Uppsala är ett tips att leta efter.
Senast redigerad av Backsippa 2009-12-09 kl. 13:56. Anledning: tangentsnubbel
Citera
2009-12-09, 19:01
Medlem
pumpanyckels avatar
Ah jag och Borne27 var vid Ulleråker idag, höghuset såg väldigt nersläckt ut förutom ett-två rum som var tända, entré ingången var tänd, och på baksidan kom det ut en kärring så man ska nog avvakta ett tag innan man ger sig på det huset.

Bilder blev det tyvärr inga, kändes ganska meningslöst att fota det där så vi drog till Lurbo istället.

mors!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in