• 1
  • 2
2009-09-26, 10:26
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Jag var nyligen på praktik och vi skulle då skrota gamla kylsystem på Ulleråker området. Verkar vara byggt på 1300 talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uller%C3%A5ker
http://hem.bredband.net/stusva/Om%20...erhistoria.htm

Jag fick se kartor för Ulleråker och Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Det gick kulvertar under områderna, och dom var sjukt långa.
När jag blev lämnad där själv en dag så gick jag runt en del kan jag säga.
När man gick ut i kulvertarna så såg man inte slutet på dem åt något håll.
Sjukt att dom ska riva ner sånna fina bygnader. Därimot kommer alla underjordiska gångar finnas kvar kan jag gissa på.

Var ganska coolt att gå runt i alla nedlagda psykavdelningar.
Fanns en hel del saker att titta på och fundera över,
- Isoleringsrum fanns det sjukt många olika av.
- Forskningsrum i samma utbud som isoleringsrummen.
- Instrument, dokument och diversa kvarlämnade saker.
- Kulvertarna sägs enligt rykten att det ska finnas en gång hela vägen från Ulleråker till Akademiska sjukhuset.

Man kunde se på kartan vi hade vart alla kulvertar gick men jag såg ingen som gick till Ackis, men jag tror att det inte är omöjligt att det skulle finnas en sådan gång i det där ormboet med kulvertar

Någon som har vart där? Vet något osv? jävligt magiskt ställe!
Citera
2009-09-26, 11:24
Medlem
Artsys avatar
Har aldrig ens varit i närheten, men det låter som ett intressant resmål

Om det finns någon förbindelse får man väl helt enkelt leta efter. Men om den inte fanns med på kartan, så har jag svårt att tro att den finns på riktigt. MEn vem vet ...
Citera
2009-09-26, 11:28
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsy
Har aldrig ens varit i närheten, men det låter som ett intressant resmål

Om det finns någon förbindelse får man väl helt enkelt leta efter. Men om den inte fanns med på kartan, så har jag svårt att tro att den finns på riktigt. MEn vem vet ...

Jo men kartorna vi hade var välidigt gamla och handritade.
Dom har börjat avlarma många områden i byggnaderna. Så snart blir det nog vilda västern där borta för nyfikna folk. ( som jag själv )
Det är jäkligt gammalt så det lär finnas mycket historia omkring området om man vet vart man ska leta. jag tänkte dra ner till stadsbibblan och kika någon dag om det finns någe där.
Citera
2009-12-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
Jag var nyligen på praktik och vi skulle då skrota gamla kylsystem på Ulleråker området. Verkar vara byggt på 1300 talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uller%C3%A5ker
http://hem.bredband.net/stusva/Om%20...erhistoria.htm

Jag fick se kartor för Ulleråker och Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Det gick kulvertar under områderna, och dom var sjukt långa.
När jag blev lämnad där själv en dag så gick jag runt en del kan jag säga.
När man gick ut i kulvertarna så såg man inte slutet på dem åt något håll.
Sjukt att dom ska riva ner sånna fina bygnader. Därimot kommer alla underjordiska gångar finnas kvar kan jag gissa på.

Var ganska coolt att gå runt i alla nedlagda psykavdelningar.
Fanns en hel del saker att titta på och fundera över,
- Isoleringsrum fanns det sjukt många olika av.
- Forskningsrum i samma utbud som isoleringsrummen.
- Instrument, dokument och diversa kvarlämnade saker.
- Kulvertarna sägs enligt rykten att det ska finnas en gång hela vägen från Ulleråker till Akademiska sjukhuset.

Man kunde se på kartan vi hade vart alla kulvertar gick men jag såg ingen som gick till Ackis, men jag tror att det inte är omöjligt att det skulle finnas en sådan gång i det där ormboet med kulvertar

Någon som har vart där? Vet något osv? jävligt magiskt ställe!

Läste nåt om att det ska finnas övergivna byggnade där att gå in i?
Citera
2009-12-02, 22:23
Medlem
Wajners avatar
Spännande! Jag har passerkort på akademiska, fast vet inte riktigt hur mycket tillträde vi har som studenter... Men om du hittar några intressanta kulvertar så är jag lätt på utforskning, ser man till att sno några sparkcyklar på sjukhuset så går det undan upp till Ulleråker.
Citera
2009-12-02, 22:51
Medlem
pumpanyckels avatar
Om ni hittar något och bestämmer er för att utforska så är jag på!
Citera
2009-12-06, 17:07
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wajner
Spännande! Jag har passerkort på akademiska, fast vet inte riktigt hur mycket tillträde vi har som studenter... Men om du hittar några intressanta kulvertar så är jag lätt på utforskning, ser man till att sno några sparkcyklar på sjukhuset så går det undan upp till Ulleråker.

Nice! jag e ganska taggad. har inte forskat kring detta på ett tag.
Kan du testa hur mkt tillträde du har med kortet?

Citat:
Ursprungligen postat av pumpanyckel
Om ni hittar något och bestämmer er för att utforska så är jag på!

vore kul! ;D
Citera
2009-12-07, 16:49
Medlem
Bucketshops avatar
Pratade med en gammal lundellskaelev härom veckan om just detta. Han påstod att när han gick där för ett par år sedan fanns det en hel del källardörrar i byggnader runt omkring skolan som stod öppna för det mesta. Han hade spenderat många raster med att springar runt i där nere, ska tydligen röra sig om uppemot 8 km med gångar.
Citera
2009-12-07, 17:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
. . . ska tydligen röra sig om uppemot 8 km med gångar.
Intressant... om det där stämmer.
Citera
2009-12-07, 17:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Intressant... om det där stämmer.

Jo jag tycker nog att det låter en aning mycket men det skulle tydligen finnas gångar över hela området som hade varit inhängnat en gång i tiden.

Ryktena om en gång till akademiska hade han inte hört talas om och han hade heller aldrig gått speciellt långt norrut så han trodde att det absolut var möjligt att det fanns gångar som kunde sträcka sig så långt.
Citera
2009-12-07, 18:31
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo jag tycker nog att det låter en aning mycket men det skulle tydligen finnas gångar över hela området som hade varit inhängnat en gång i tiden.

Ryktena om en gång till akademiska hade han inte hört talas om och han hade heller aldrig gått speciellt långt norrut så han trodde att det absolut var möjligt att det fanns gångar som kunde sträcka sig så långt.

jag sprang runt en del själv där nere och har även sett kartor och det är som en myrstack där nere. Men någon gång enda till Akademiska sågs inte till på kartan. Vad menade din kompis med ingångar som stod öppna?
Ingångar utifrån då? Låter klockrent!
Citera
2009-12-07, 18:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
jag sprang runt en del själv där nere och har även sett kartor och det är som en myrstack där nere. Men någon gång enda till Akademiska sågs inte till på kartan. Vad menade din kompis med ingångar som stod öppna?
Ingångar utifrån då? Låter klockrent!

Ja som jag uppfattade så fanns där olåsta källardörrar eller liknande. I och med att dom hade varit där på raster och liknande utan att någonsin behövt bryta upp något. Väldigt nära kronåsens livs ska det tydligen finnas en nedgång som är öppen. Får fråga ut honom mer exakt nästa gång jag träffar honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in