2021-07-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men där talar Jesus ju om en önskan för framtiden, inte om något som redan skett på jorden.

Jag ber att de alla ska vara ett, precis som du, Far, är förenad med mig och jag är förenad med dig. Låt dem vara förenade med oss, så att människor kan tro på att du har sänt mig.

Jag kan inte påstå att det faktiskt har skett. Kan du? Alla är definitivt inte ett, inte ens alla kristna är ett.

Så, nej, jag håller inte med dig om det.

Kristna blir inte ett med Gud och Jesus förrän paradiset är återställt, så som det var på Adam och Evas tid.

När dom blir ett med Gud så betyder det inte att dom blivit en "miljonenighet" istället för treenighet.
Citera
2021-07-30, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men Jesus säger att fadern är större än honom:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. " (Joh 14:28 Bibel2000)

Så då skulle det bli 2x1x1=2

Men vänta lite. Du glömmer den helige Ande.

Vad jag menar är att de flesta som motsätter sig treenighetsläran ofta springer förbi den helige Ande. Han finns ju nämnd i Bibelns första kapitel där Gud skapade världen och Guds Ande svävade över vattnet (jfr 1 Mos 1:1).

Är Gud tvåenig? Vem är den helige Ande?
Citera
2021-07-30, 22:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Samma ande som benämns i bibeln som Visheten, Haga Sofia. Och det är sannolikt en hon, det är så hon könas i texten iaf.

Kul notis, det var faktiskt guds ande som kallade Jesus "sin son" vid hans dop. Inte Jahve.

Vilket kan förklara att Jesus sade:

35Men alla Vishetens barn har gett Visheten rätt.

Luk 7:35
Citera
2021-07-30, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Samma ande som benämns i bibeln som Visheten, Haga Sofia. Och det är sannolikt en hon, det är så hon könas i texten iaf.

Kul notis, det var faktiskt guds ande som kallade Jesus "sin son" vid hans dop. Inte Jahve.

Vilket kan förklara att Jesus sade:

35Men alla Vishetens barn har gett Visheten rätt.

Luk 7:35

Tänkvärt..
Citera
2021-07-30, 22:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kristna blir inte ett med Gud och Jesus förrän paradiset är återställt, så som det var på Adam och Evas tid.

När dom blir ett med Gud så betyder det inte att dom blivit en "miljonenighet" istället för treenighet.

Då hade jag alltså rätt i det jag skrev.

Och nej, det blir inte någon "miljonenighet" istället för treenighet, utan snarare "allenighet", om det nu skulle göra någon skillnad. Det är ju bara teoretiskt innan "paradiset är återställt".
Citera
2021-07-30, 22:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Tänkvärt..

Ja, det kan även förklara missförståndet med nattvarden. Jesus citerade troligen bara ur Jesus Syraks vishet där Visheten säger:

21De som äter mig hungrar efter mer,
och de som dricker mig får törst efter mer.
22Den som lyder mig slipper skammen,
de som gör bruk av mig undgår synden.

Syr 24:21-22
Citera
2021-07-30, 22:57
Citat:
Ja, det kan även förklara missförståndet med nattvarden. Jesus citerade troligen bara ur Jesus Syraks vishet där Visheten säger:

21De som äter mig hungrar efter mer,
och de som dricker mig får törst efter mer.
22Den som lyder mig slipper skammen,
de som gör bruk av mig undgår synden.

Syr 24:21-22

Igen, tänkvärt, men jag vill tillägga kopplingen till Melkisedek; "Kungen i Salem, kom ut med bröd och vin; han var präst åt Gud den Högste.." (jfr 1 Mos 14:18).
Citera
2021-07-30, 23:07
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Igen, tänkvärt, men jag vill tillägga kopplingen till Melkisedek; "Kungen i Salem, kom ut med bröd och vin; han var präst åt Gud den Högste.." (jfr 1 Mos 14:18).

Ja, även om det mer rör sig om jordisk gästfrihet.

Men Visheten återigen säger:

4”Du som är okunnig – kom!”
Till de oförståndiga säger hon:
5”Kom! Ät mitt bröd
och drick vinet jag har blandat.
6Överge enfalden så får ni leva,
följ förståndets väg.”

Ord 9:4-6

Så tanken är nog snarare att äta hennes bröd och vin, eller faktiskt henne själv enligt Syrak.
En metafor för livsgivande vishet, precis som Jesus som mättar massorna med några fiskar och lite bröd.
Citera
2021-07-30, 23:21
Citat:
Ja, även om det mer rör sig om jordisk gästfrihet.

Men Visheten återigen säger:

4”Du som är okunnig – kom!”
Till de oförståndiga säger hon:
5”Kom! Ät mitt bröd
och drick vinet jag har blandat.
6Överge enfalden så får ni leva,
följ förståndets väg.”

Ord 9:4-6

Så tanken är nog snarare att äta hennes bröd och vin, eller faktiskt henne själv enligt Syrak.
En metafor för livsgivande vishet, precis som Jesus som mättar massorna med några fiskar och lite bröd.

Amen.

Men Jesus går ju ännu längre och säger att: "Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom." (Joh 6:53-56).

Jag tror dock inte att det kommer föra oss närmare till svaret vem den helige Ande är. Om man nu inte accepterar kyrkans lära att Fadern, Sonen och Anden är desamma till sina väsen.

Igen, det här är ett svar främst till dem som motsätter sig treenighetsläran, men samtidigt undviker frågor om den helige Ande.
Citera
2021-07-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Märkligt sätt du argumenterar på!
Du skickar en länk som du använder som stöd för din argumentation, och sen hävdar du att länken har fått det fel och att jag ska tro dina ord istället.

Maken till eisegesis har jag nog inte varit med om förut!
G846 betyder it enligt Strong. Jämför Guds ande med DIN ande. Vad är din ande? Din mind, din tankeförmåga. Geest (ande) betyder mind på nederländska, därför vet jag att jag har rätt när jag säger att din ande inte är en person. Det kände ni inte till, därför tror ni att Guds ande är en person. Din ande är inte en person, alltså är Guds ande inte en person. Vi är skapade i Guds avbild. Gud, som kallas Anden och är en ande(varelse), har en kropp och en själ och en ande, precis som oss.
Senast redigerad av DindooNuffin 2021-07-31 kl. 00:10.
Citera
2021-07-31, 04:01
Medlem
Citat:
Men vänta lite. Du glömmer den helige Ande.

Vad jag menar är att de flesta som motsätter sig treenighetsläran ofta springer förbi den helige Ande. Han finns ju nämnd i Bibelns första kapitel där Gud skapade världen och Guds Ande svävade över vattnet (jfr 1 Mos 1:1).

Var nånstans hittar du ordet av i Gen 1:2? Det står Elohim och ande, inte ande AV Gud. Så den korrekta översättningen blir Anden Gud eller Gud Anden svävade över jorden. Gud är en ande.
Citera
2021-07-31, 07:35
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
G846 betyder it enligt Strong. Jämför Guds ande med DIN ande. Vad är din ande? Din mind, din tankeförmåga. Geest (ande) betyder mind på nederländska, därför vet jag att jag har rätt när jag säger att din ande inte är en person. Det kände ni inte till, därför tror ni att Guds ande är en person. Din ande är inte en person, alltså är Guds ande inte en person. Vi är skapade i Guds avbild. Gud, som kallas Anden och är en ande(varelse), har en kropp och en själ och en ande, precis som oss.
Enligt strong: "Usage: he, she, it, they, them, same." I den vers vi pratar om översätts det enligt dina länkar med "him".

Du resonerar utifrån att Guds inneboende egenskaper är en avbild av människans. Varför skulle inte Guds inneboende egenskaper ha ytterligare dimensioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in