2021-08-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bevisa att Jesus är Gud.
Byt inte ämne. Det handlar om din dubbelmoral inte om vad Jesus är.
Citera
2021-08-12, 00:03
Medlem
TwoThousands avatar
Fadern gav all makt över universum till Kristus som ger tillbaka makten i slutet.

Låt det bli känt bland folket att fadern sonen och den heliga ande är i treenighet.
Citera
2021-08-12, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Byt inte ämne. Det handlar om din dubbelmoral inte om vad Jesus är.

Jag byter inte ämne, du påstår att Jesus är Gud den allsmäktige enligt Uppenbarelseboken, och du påstår att jag vill ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken.

Båda påståendena är falska, du är en falsk anklagare, jag har aldrig velat ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken eftersom Jesus aldrig har kallat sig för Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken.

Bevisa att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken, jag förstår att du är ovillig eftersom du inte kan bevisa det. Det är en bra bild på dig i avataren.
Citera
2021-08-12, 07:43
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ja, Jesus predikade inte i dödsriket som du påstod, utan i fängelset för andevarelserna.
Missförståndet var inte det du implicerar utan att du trots din allmänt ställda fråga menade endast orden i denna vers. Vilket jag borde insett.

Citat:
Jo, liknelsen ger en bra bild över hur dåligt det är att dela den rike mannens öde, att hamna i dödsriket där det inte existerar vetskap/medvetenhet:

"Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet." (Predikaren 9:10 Bibel2000)

Det var till en sådan tillvaro som den rike mannen hamnade i bokstavligt. Det Jesus tog upp var inte bokstavligt, utan var en liknelse.
Om det nu inte existerar den sortens medvetenhet I dödsriket som Jesus förmedlar i sin berättelse är den ju värdelös som liknelse.

Citat:
Rena tillfälligheter alltså att dom inte kände igen honom?
Då läste du inte det jag skrev.
Bara Maria från magdalas upplevelse vid mötet var enligt mig möjlig tillfällighet.
De som var "förblindade" var ju knappast tillfällighet.

Citat:
Du glömmer att dörrarna var reglade, fundera på varför man tar upp det i bibeln. Om Jesus verkligen hade uppstått som människa igen, så skulle han inte kunnat komma förbi dom reglade dörrarna.

Och du kan fundera på varför Gud skulle uppväcka Jesus med en ofullkomlig kropp med sår och skador. Nej, Jesus materialiserade sig med en sådan kropp bara för att visa, men det var inte den kroppen som Jesus hade som människa.
Nu menar jag inte att det var en ofullkomlig kropp Jesus uppstod med, utan en omvandlad kropp som inte var begränsad till materien på det sätt våra kroppar är.

Citat:
Varför tror du det? Tvärtom, om kroppen hade legat kvar, så hade människor kunnat göra reliker av kroppsdelarna.
Därför att du hävdar ju att kroppen inte var samma kropp Jesus dog i. Så rent läromässigt hade det enligt dig kunnat vara så att Jesu kropp legat kvar I graven. Ingen skillnad i din syn på uppståndelsen från det döda om kroppen varit kvar eller blivit förintad.

Citat:
Vilket skriftställe tänker du på?
Någon av de verser som omtalar det ängeln säger till kvinnorna vid graven.

Citat:
Jesus fick en andlig kropp:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande." (1 Kor 15:44 Bibel2000)

Templet som uppstod efter tre dagar var alltså hans andliga kropp.

Och som det står, Jesus uppväcktes från döden som en ande:

"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)

Och 1 Kor 15:45 är väldigt tydlig:

"Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande..." (1 Kor 15:45 Bibel2000)

Jesus blev en ande.
Templet Jesus pratade om i Joh 2:19-22 var ju enligt Johannes Jesus fysiska kropp, det som folket på platsen såg.
Det synliga utanverket, det som Jesus gick omkring i när han sa dessa ord, dvs hans fysiska kropp. Han var så tydlig med att det var det synliga han pratade om, att han misstogs i att ha menat Templet av sten framför honom. Så tydlig att detta blev en anklagelsepunkt mot honom inför korsfästelsen.
Citera
2021-08-12, 07:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bevisa att Jesus är Gud.

Det påstås ju i Johannesevangeliets början och Jesus påstås själv säga det senare i evangeliet. Vidare påstås det även av Paulus och Petrus och det faktum att Gud enligt Jesaja 42:8 säger att han aldrig ska delegera sin makt, men Jesus påstår sig i Matt 28:18–20 ha fått den makten.

Joh 1:1–14
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
Det kom en man, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset.
Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma in i världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning.

Det är tydligt nog. "Ordet" var Gud och samma "Ordet" blev den enfödde sonen. Den enfödde sonen var alltså Gud.

Joh 14:9
Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Visa oss Fadern?

Just det, den som har sett Sonen har sett Fadern, då har de alltså samma identitet. (Eller menar du att Jesus här menade att de var som enäggstvillingar och alltså såg likadana ut?)

Tit 2:12–13
Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och i stället leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är, medan vi väntar på det saliga hoppet: att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet.

Kol 2:8–10
Se till att ingen fångar er med den tomma och förrädiska filosofi som bygger på mänskliga traditioner och världsliga makter och inte på Kristus. I honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, och i honom är ni uppfyllda, han som är huvudet över alla härskare och makter.

2Pe 1:1
Från Simeon Petrus, Jesu Kristi tjänare och apostel. Till dem som genom rättfärdigheten från vår Gud och Frälsare Jesus Kristus har fått samma dyrbara tro som vi.

Fil 2:11
och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herren, Gud Fadern till ära.

(Samma term "Herren" som används för Gud själv i GT)
Citera
2021-08-12, 08:06
Medlem
Citat:
Jag byter inte ämne, du påstår att Jesus är Gud den allsmäktige enligt Uppenbarelseboken, och du påstår att jag vill ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken.
Du böt ämne. Jag påstår inte att uppenbarelseboken är sann.

Citat:
Båda påståendena är falska, du är en falsk anklagare, jag har aldrig velat ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken eftersom Jesus aldrig har kallat sig för Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken.
Uppenbarelseboken påstås vara inspirerad av Jesus och den säger det.

Citat:
Bevisa att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i Uppenbarelseboken, jag förstår att du är ovillig eftersom du inte kan bevisa det. Det är en bra bild på dig i avataren.
Det kunde du ha bett om direkt istället för att försöka byta ämne. Avataren är en lustig bild av kristendomens treeniga Gud som jag anser är helt felaktig.

Upp 1:7 Se, han kommer med molnen,
och varje öga ska se honom,
även de som
genomborrat honom.
Och jordens alla stammar
ska jämra sig för hans skull.
Ja, amen.
8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

Vem är han som enligt boken kommer med molnen och som är genomborrad och vem är han som är den förste och den siste, A och O?

Upp 1:12 Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld 13 och mitt bland ljusstakarna en som liknade en människoson, klädd i en hellång dräkt och med ett bälte av guld runt bröstet 14 Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. 15 Hans fötter liknade skinande brons som glöder i smältugnen, och hans röst var som dånet av väldiga vatten. 16 I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun kom ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var som solen när den skiner i all sin kraft.
17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet. Och jag har nycklarna till döden och helvetet
Citera
2021-08-12, 08:24
Medlem
Tack.

Jag börjar om med Genesis, ifall jag fastnar i konflikt.

Vill inte äta medmänniskor.

Guds frid.
Citera
2021-08-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Nu menar jag inte att det var en ofullkomlig kropp Jesus uppstod med, utan en omvandlad kropp som inte var begränsad till materien på det sätt våra kroppar är.

Du menar som en andevarelse som inte är begränsad till materien? Jesus fick alltså en annan slags kropp, så som jag också menar?
Citera
2021-08-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är tydligt nog. "Ordet" var Gud

Nej, det står "ordet var gud". Du vet nog att skillnaden mellan stora och små bokstäver inte uppfanns förrän långt efter att dessa ord skrevs ner.
Citera
2021-08-12, 08:43
Medlem
Citat:
Du böt ämne. Jag påstår inte att uppenbarelseboken är sann.

Nej, men du påstår att: "Jesus är Gud den allsmäktige enligt Uppenbarelseboken". Din avatar passar dig, tvetydig.
Citera
2021-08-12, 08:46
Medlem
Citat:
Nej, men du påstår att: "Jesus är Gud den allsmäktige enligt Uppenbarelseboken". Din avatar passar dig, tvetydig.
Det är vad uppenbarelseboken säger. Jag har inte sagt annat. Är du ute efter att byta ämne igen?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-08-12 kl. 08:48.
Citera
2021-08-12, 09:05
Medlem
Citat:
Det är vad uppenbarelseboken säger. Hur är jag tvetydig? Jag har inte sagt annat.

Nej, det är inte vad Uppenbarelseboken säger. Du är tvetydig när du först påstår något om Uppenbarelseboken som om det vore sant, sedan säger du att den inte är sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in