2023-01-21, 00:40
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Problemet mes treenigheten är läran om godhet. Tar vi oss en titt i t.ex dagens Iran så får vi en ganska tydlig bokstavstrogen tolkning. Godheten av treenigheten är något människor har fått lida av sedan Abreham gick i kortbyxor.
Citera
2023-01-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Hur och när började kristna sekter att tolka saker så frånskilt från vad Bibeln säger ?

Några hundra år efter Kristus, efter att det stora avfallet som Jesus profeterade kom.
Citera
2023-01-21, 01:55
Medlem
Citat:
Hur och när började kristna sekter att tolka saker så frånskilt från vad Bibeln säger ?

Trenigheten är just vad buddhismen lär ut.

tankarna, själen och kroppen i frid...
Det första konciliet i Nicaea År 250.
Citera
2023-01-21, 02:12
Medlem
Citat:

Lite spännande tycker jag att det innersta av en partikel består av tre delar, där är ju en treenighet:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...proton.svg.png
Citera
2023-01-21, 02:51
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Treenighet innebär att det finns EN Gud, men att han kan "manifesteras" (eller vad man nu ska använda för ord) i tre olika former; Gud, Jesus, Den helige ande. Dessa tre är alla en och samma Gud.
Citera
2023-01-21, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Treenighet innebär att det finns EN Gud, men att han kan "manifesteras" (eller vad man nu ska använda för ord) i tre olika former; Gud, Jesus, Den helige ande. Dessa tre är alla en och samma Gud.

Hur, exakt, skiljer man Gud från Den Helige Ande? Ty de är väl båda andeväsen, eller hur? Till skillnad från den materielle hypostasen Jesus.
Citera
2023-01-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homelocker
Om jag var en gud, så hade jag varit en treenighet.
Eller kanske om jag var en treenighet så hade jag varit en gud?

Men nu är du en människa så du är trubbigheten istället.
Citera
2023-01-21, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Problemet mes treenigheten är läran om godhet. Tar vi oss en titt i t.ex dagens Iran så får vi en ganska tydlig bokstavstrogen tolkning. Godheten av treenigheten är något människor har fått lida av sedan Abreham gick i kortbyxor.

Godhetens största svaghet är godheten.
Citera
2023-01-21, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur, exakt, skiljer man Gud från Den Helige Ande? Ty de är väl båda andeväsen, eller hur? Till skillnad från den materielle hypostasen Jesus.
Vatten kan vara både is, vätska och gas. men det är fortfarande bara vatten.
Citera
2023-01-21, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Vatten kan vara både is, vätska och gas. men det är fortfarande bara vatten.

Det besvarar ju inte min fråga! Jag kan lätt skilja mellan materiens aggregationsformer vätska, fast substans och gas! Hur skiljer man Fadern från den Helige Ande?
Citera
2023-01-21, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det besvarar ju inte min fråga! Jag kan lätt skilja mellan materiens aggregationsformer vätska, fast substans och gas! Hur skiljer man Fadern från den Helige Ande?
Där om tvistar dom lärde. Knepigt det här.
Kanske du hittar svaret här.
Ex. på ett svar från Bibelfrågan.se

Fråga: Vad menas med treenighet? Jag förstår inte. (J.A.)
Svar: Treenighet = en enhet som består av en trefald.

Treenighetsläran är en teori som försöker förklara att Gud består av tre "personer" - Fadern, Sonen och Anden - och ändå är en Gud. Själva ordet "treenighet" är inte någon biblisk term - begreppet är inte hämtat ur Bibeln, utan är snarare resultatet av en strävan att filosofiskt försöka förklara Faderns, Sonens och Andens väsen.

Bakgrunden är den judiska tron på en enda Gud. Jesu framträdande och påståendet att han var Guds Son (och därmed själv gudomlig) blev ett slag i ansiktet på samtidens religiösa ledare.

Efter Jesu död och uppståndelse stod den nya kristna rörelsen inför problemet hur man skulle förklara Jesu (och även den heliga Andens) gudomlighet utan att för den skull anklagas för att dyrka flera gudar. Dels hade man det judiska motståndet - dels den grekiska filosofin, som angrep det kristna evangeliet som ologiskt. Filosoferna menade att de kristna sa sig tro att det bara fanns en Gud, samtidigt som de tillbad flera.

De kristna tänkarna svarade på angreppen genom olika utläggningar, och på så sätt utvecklades treenighetsdoktrinen, helt enkelt som ett försök att harmoniera tron på Fadern, Sonen och den heliga Anden med Skriftens lära att Gud är en. Den förste som använde termen "treenighet" för att beteckna Guds "trehet" var den nordafrikanske teologen och författaren Tertullianus som levde ca 165-220.

Vid kyrkomötet i Konstantinopel år 381 antog kyrkan officiellt treenighetsläran, som alltså enkelt uttryckt innebär att Gud är ett gudomligt väsen som uppenbarar sig i tre skilda personer - Fadern, Sonen och Anden.

Thor-Leif Strindberg

Hmm. Inte blev man mycket klokare på det här.
Senast redigerad av SnickeliSnack 2023-01-21 kl. 03:16.
Citera
2023-01-21, 03:30
Medlem
Man måste också fråga sig: varför är distinktionen nödvändig? Jesus hälsas med ett välkomstrop av DHA då han döps i Jordan, och anropar sin Fader om hjälp vid sin avrättning! Men vad hindrar att dessa två vore samma immateriella väsen?

(Eller, om vi med religionshistorikerna skall tala om olika aspekter av samma väsen; vad är Andens resp. Faderns karakteristiska domäner? Födelse och Död?)
Senast redigerad av Nakkvarr 2023-01-21 kl. 03:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in