Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-05, 14:17
Medlem
Jag har precis börjat på thai och undrar vad jag ska ha för utrustning, handskar är ju en självklarhet.
Benskydd?
Lindor?
Vad är det som skiljer thaiboxningsshorts mot vanliga shorts, är det enklare att sparka högt med dom eller vadå?

Jag ska köpa allt från Muaythaistuff så länka gärna därifrån
Citera
2010-02-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR4
Jag har precis börjat på thai och undrar vad jag ska ha för utrustning, handskar är ju en självklarhet.
Benskydd?
Lindor?
Vad är det som skiljer thaiboxningsshorts mot vanliga shorts, är det enklare att sparka högt med dom eller vadå?

Thai shortsen är gjorda i något annat material som jag tycker inte blir lika äckligt när man blir svettigt och så sitter dom lite bättre en fotbollsshortsen jag hade när jag började på thai dom har heller ingen "innerdel" som många bandy/fotbollsshorts har.

Som nybörjare brukar dom flesta bara ha handskar men jag rekomenderar tandskydd från början.
Nån kan alltid slå lite dåligt och träffa dig över munnen istället för mitsen, och så är det bra att vänja sig vid att ha det inne från början om du endå vill börja med sparring.
Lindor är upp till dig om du vill ha bra stöd för handlederna och lite dämpning för knogarna om du slår hårt.
Susp är inget jag tycker behövs som nybörjare men precis som tandskydd så är det bättre att ha det när det inte behövs en att inte ha det när det behövs.
Benskydd behövdes inte alls i nybörjargruppen på min klubb.
Citera
2010-02-05, 14:25
Medlem
Citat:
Benskydd?
Lindor?

Din tränare kommer nog berätta allt ni behöver veta =)
Men jo, handskar, benskydd, tandskydd och susp är grejjer du måste ha. Lindor använder väl många, jag har det inte.
Thaishorts, trivs du i vanliga så kan du väl ha det, gissar jag. Thaishorts är väl generellt lite vidare i benen för att ge utrymme, men mjuka gymshorts funkar ju det med, det viktiga är att de inte stramar när du sparkar.
Citera
2010-02-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koi
Som nybörjare brukar dom flesta bara ha handskar men jag rekomenderar tandskydd från början.
Nån kan alltid slå lite dåligt och träffa dig över munnen istället för mitsen, och så är det bra att vänja sig vid att ha det inne från början om du endå vill börja med sparring.
Kan bara hålla med här, tandskydd är jättebra, det händer titt som tätt att ngn glider snett på mitsarna eller träffar fel.
Citera
2010-02-05, 14:28
Medlem
Vad ska jag ha för storlek på handskarna da, 14oz?12oz?
Citera
2010-02-05, 14:40
Medlem
Rockoos avatar
Citat:

beroende på din kroppstorlek/vikt !

Ju hårdare du slår ju tjockare handskar etc etc..
Citera
2010-02-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoo
beroende på din kroppstorlek/vikt !

Ju hårdare du slår ju tjockare handskar etc etc..

Är inte stor, 65-70 kanske.
Citera
2010-02-05, 14:57
Medlem
Rockoos avatar
Citat:

Fråga din tränare! han bör veta vad som passar dig! sedan är det ochså bättre att han tjockare handskar för att du skadar inte din sparring partner alls
Citera
2010-02-05, 16:16
Medlem
Robertsons avatar
Jag skulle rekommendera att inte linda händerna för träning, speciellt inte om du är nybörjare. Varför?
1. Man lär sig slå rätt och slappna av med händerna
2. Man stärker och vänjer handleden

Lindor är för match, matchsparring eller möjligtvis väldigt hård och högintensiv mitsträning.
Citera
2010-02-05, 17:32
Medlem
gbajerns avatar
Citat:

Såhär har jag fått lära mig:
10oz och 12oz = match
14+ oz = sparring, beroende på din vikt osv.
Citera
2010-02-05, 21:26
Medlem
Jag väger runt 72 och har 12oz-handskar, tycker det fungerar bra, större skulle nog kännas konstigt, men det är väl en vanesak.
Citera
2010-02-06, 01:57
Medlem
Citat:
Kör 16 oz. på träning.
12 oz på match.
Inga lindor som nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera