Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-04, 22:16
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Tjena, Kippen här!

Har börjat med lättare sparring. Tränat omkring 75 timmar Muay Thai, och upplever mig ha koll på det grundläggande gällande offensiva tekniker. De defensiva teknikerna, och tillhörande reflexer mot angrepp från de åtta kontaktpunkterna verkar ta mycket längre tid att lära sig. Stämmer det?
Citera
2024-10-09, 07:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Tjena, Kippen här!

Har börjat med lättare sparring. Tränat omkring 75 timmar Muay Thai, och upplever mig ha koll på det grundläggande gällande offensiva tekniker. De defensiva teknikerna, och tillhörande reflexer mot angrepp från de åtta kontaktpunkterna verkar ta mycket längre tid att lära sig. Stämmer det?

Kort svar: Ja.

Att ha hållit på med knä- och armbågstekniker och clinchat och grejer efter bara 75 timmar känns som att det gått fort? Och att ha gjort det innan man lärt sig vettig defensivteknik känns något som en felprioritering. Men satsa nästa 75 timmar på defensiven ska du se att det går bättre.
Citera
2024-10-09, 11:01
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Kort svar: Ja.

Att ha hållit på med knä- och armbågstekniker och clinchat och grejer efter bara 75 timmar känns som att det gått fort? Och att ha gjort det innan man lärt sig vettig defensivteknik känns något som en felprioritering. Men satsa nästa 75 timmar på defensiven ska du se att det går bättre.

Väldigt lite clinch, och ganska lite armbågar än så länge. Knän, ganska mycket. Ja, jag ska satsa mycket på det defensiva i min egna träning vid sidan av kursen. På kursen har vi tränat en del på försvar mot låga, medelhöga, höga roundhouse kicks, och mot jab, cross, hooks. Checks, blocks och parrys. Bara rent statiskt än så länge, och inte under sparring. Börjat en del med dynamisk mittsträning också.
Citera
2024-10-29, 23:59
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Körde träning häromdagen igen. Den senaste tiden har jag upplevt en platå i några veckor. Mina jabs, crosses och hooks kändes svaga och tafatta, och roundhouse kicks missade sitt mål. Nu efter fem dagars paus, så var mina slag och sparkar plötsligt järnhårda och precisa. Jag var själv förvånad. Mitt tips är att inte ge upp när det tar emot och ni inte känner att ni utvecklas inom sporten. Kör på bara, och ta vissa viloperioder.

Edit: den anaeroba kondisen börjar ta sig lite smått också, men det har varit en trög och delvis smärtsam process.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-10-30 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in