2013-01-18, 12:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag hade slängt även om det säkert finns folk här inne som skulle rekommendera dig att testa.
Men så lever jag efter talesättet bättre kasta bort än kasta upp...

Ägg märker du direkt om dom är dåliga (luktar peckas röv) så knäck ägget i ett glas eller liknande och ta en sniff innan du använder det. Luktar det fräscht/inget så är det bara att använda.
Citera
2013-01-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ägg märker du direkt om dom är dåliga (luktar peckas röv) så knäck ägget i ett glas eller liknande och ta en sniff innan du använder det. Luktar det fräscht/inget så är det bara att använda.
Har aldrig stött på ett dåligt ägg men anser att det är ett såpass billigt livsmedel att jag har råd att slänga hellre än att utstå denna odör i lägenheten.
Citera
2013-01-18, 15:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Japp, kan bara hålla med. Vattenprovet med om dom flyter eller inte är bara skit.

Ägg håller i kylen säkert 3 gånger längre än dom märkt dom med. Märkningen är för förvaring i rumstemp.
Citera
2013-01-18, 15:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, kan bara hålla med. Vattenprovet med om dom flyter eller inte är bara skit.

Ägg håller i kylen säkert 3 gånger längre än dom märkt dom med. Märkningen är för förvaring i rumstemp.
Vattenprovet är utmärkt för du slipper knäcka äggen och känna doften.
Citera
2013-01-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ok, men bär det inte emot att äta så gamla ägg? Även om dom inte är otjänliga så är dom ju 3-4 månader gamla. Kanske jag som är kinkig men en låda ägg kostar inte många kronor.
Citera
2013-01-18, 15:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ok, men bär det inte emot att äta så gamla ägg? Även om dom inte är otjänliga så är dom ju 3-4 månader gamla. Kanske jag som är kinkig men en låda ägg kostar inte många kronor.
"så gamla"? Nu hänger jag inte med i vad du tycker är gamla ägg. Jag tycker att ett ägg fungerar bra så länge det har "markkontakt" i vattenbunken. Att slänga ägg utan att ha testat dem tycker jag mest är slöseri på pengar.
Citera
2013-01-18, 15:50
Medlem
Citat:
"så gamla"? Nu hänger jag inte med i vad du tycker är gamla ägg. Jag tycker att ett ägg fungerar bra så länge det har "markkontakt" i vattenbunken. Att slänga ägg utan att ha testat dem tycker jag mest är slöseri på pengar.
Ok, du har rätt. De är inte gamla så länge de inte är dåliga.
Jag har lite samma känsla för att äta hummer. En hummer kan ju vara 20-25 år gammal när man köper den (fast levande då), jag brukar tänka på alla världshändelser som skett, vad jag gjort under denna tidsrymden osv och tappa aptiten. Nu blev det totalt ot här, får skylla på att jag tog fredagsölen tidigt...
Citera
2013-01-18, 17:21
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, då dömer man ut ägg som skulle gå att äta. Lukten är betydligt tydligare.
Citera
2013-01-18, 17:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ok, du har rätt. De är inte gamla så länge de inte är dåliga.
Jag har lite samma känsla för att äta hummer. En hummer kan ju vara 20-25 år gammal när man köper den (fast levande då), jag brukar tänka på alla världshändelser som skett, vad jag gjort under denna tidsrymden osv och tappa aptiten. Nu blev det totalt ot här, får skylla på att jag tog fredagsölen tidigt...

Tidiga fredagsöl är inte fel, råkat ut för samma sak. Hehe.
Citera
2013-01-25, 17:36
Medlem
Postade min fråga i fel tråd, så försöker här istället.
Lagade Carbonara igår och glömde sedan ställa in matlådan med det som blev kvar. Den stod i köket ungefär 20h innan jag ställde in den i kylskåpet (kl. 14 i dag). Går den fortfarande att äta eller är det bara slänga?
Citera
2013-01-25, 17:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrollmekanismen
Postade min fråga i fel tråd, så försöker här istället.
Lagade Carbonara igår och glömde sedan ställa in matlådan med det som blev kvar. Den stod i köket ungefär 20h innan jag ställde in den i kylskåpet (kl. 14 i dag). Går den fortfarande att äta eller är det bara slänga?

Tja, jag äter nästan vad som helst utom räkor som varit ute i 20h i 25grC.

Jag skulle nosat lite på den, men troligen är den helt ätlig.

Kommer inte på vad i en carbonara pasta som skulle kunna bli dåligt på så kort tid.

Spagetti, bacon, ägg, paramesan. Ähh, käka på du bara.
Citera
2013-01-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, jag äter nästan vad som helst utom räkor som varit ute i 20h i 25grC.

Jag skulle nosat lite på den, men troligen är den helt ätlig.

Kommer inte på vad i en carbonara pasta som skulle kunna bli dåligt på så kort tid.

Spagetti, bacon, ägg, paramesan. Ähh, käka på du bara.

Hade visserligen grädde med denna gång! Kanske sätter käppar i hjulet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in