2013-09-18, 15:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenkillen
Tina i varmt vatten

Menar du att jag borde ha gjort det eller att du tror att jag gjorde det? Med ljummet menade jag rumstempererat, var otydlig i så fall. Menade inte-skitkallt-men-inte-heller-varmt vatten.

Satan, det blir nog fläskfile till middag
Citera
2013-09-18, 15:47
Medlem
tror inte det ska vara något problem, nog bara ytligt. Bryn på och tillaga, smakar det bra ät, smakar det bajs får du beställa pizza
Citera
2013-09-18, 15:58
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tack för era snabba råd, fflashbackare kan man alltid lita på då det skiter sig!

Det blev så att jag, med sorg i hjärtat, slängde den eftersom den luktade märkligt och hade så stora svampiga områden att det knappt hade blivit två portioner kvar.

Tinar fläskfile på samma sätt nu, återkommer om den också drunknar...
Citera
2013-09-18, 16:37
Medlem
christerys avatar
En liten undran som jag inte hittar svaret på själv: Den färdiga kycklingen/kycklingbenen som finns på ICA/COOP osv tillagas väl flera timmar innan sista paketet går åt, om man nu köper en sådan och glömmer den i ryggsäcken eller ute över natten i ett varmt rum har då något toxiskt bildats?

Dvs, är varmhållningen dom använder på affären lika (o)skadlig som rumstemp under 24h dvs inte skadlig alls...

Det är ju tillagad mat, och jag ser att dom säljer dom kalla och inplastade dan efter åxå. Men vet inte om det är sådana som legat och gosat i en påse först några timmar eller dom som grillats men inte paketerats alls.

Samma sak med kycklingsallader och smörgåsar, stekt så uppfattar jag hållbarheten som bra.
Citera
2013-09-18, 16:57
Medlem
Ett tips är att lägga den frysta biten i ytterligare en påse och knyta igen ordentligt. Så slipper man missödet.
Citera
2013-09-18, 17:02
Medlem
en fryst älgstek som ligger i vatten 1,5 timme bör ju inte vara farlig att tillaga.
den borde ju knappt ha hunnit tina och så är det ju bara vatten den ligger i.
Citera
2013-09-23, 15:29
Medlem
Blandfärs med sista förbrukningsdag den 20:e. Upptäcktes längst in i kylskåpet idag den 23:e.
Luktar inte konstigt men fått en grå färg(som det blir när det kommer i kontakt med syre). Paketet har varit oöppnat. Värt att äta eller ska man slänga?
Citera
2013-09-23, 15:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admare
Blandfärs med sista förbrukningsdag den 20:e. Upptäcktes längst in i kylskåpet idag den 23:e.
Luktar inte konstigt men fått en grå färg(som det blir när det kommer i kontakt med syre). Paketet har varit oöppnat. Värt att äta eller ska man slänga?
Just köttfärs är ju en känslig vara där man bör vara försiktig med att chansa. Är ju just därför som köttfärs har sista förbrukningsdag och inte bäst före datum så det är nog tveksamt med köttfärs som gått 3 dagar över tiden.
Citera
2013-09-23, 23:34
Medlem
andreas83s avatar
Har ett paket köttbullar oöppnat, körde in dom i frysen när jag köpte dom, dom gick ut för 1 och en halv månadsen, kan man äta dom tro ?
Citera
2013-09-24, 05:03
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas83
Har ett paket köttbullar oöppnat, körde in dom i frysen när jag köpte dom, dom gick ut för 1 och en halv månadsen, kan man äta dom tro ?

Självklart.
Citera
2013-09-24, 23:03
Medlem
Ryttmaestarens avatar
köttfärs, stekt i fredags, stått i plastburk i kylskåp sen dess?

den klassiska, ägg, gick ut för 3 veckor sen stått i kylskåp dem också
Citera
2013-09-24, 23:04
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmaestaren
köttfärs, stekt i fredags, stått i plastburk i kylskåp sen dess?

den klassiska, ägg, gick ut för 3 veckor sen stått i kylskåp dem också

Köttfärsen går nog fortfarande men inte så länge till. Lukta på den och känner du inget speciellt så kör.

Ägg håller sig månader efter utgångsdatum. Igen, lukta på dem. Luktar det inget speciellt så är det bara att steka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in