2004-10-18, 21:15
Medlem
Xerxess avatar
Då öppnar vi här med frågestunden. Ni är välkomna att fråga "polisen" vad ni vill, han svarar på alla frågor.

Skall understrykas att jag Xerxes än så länge läser på PHS, detsamma gäller Arkie som också svarar på frågor. Vi är med andra ord inte fullt utbildade poliser än, men vi gör vårt bästa att svara på era frågor
Citera
2004-10-18, 21:30
Bannlyst
Kunde konstapeln kanske berätta hur ni i kåren prioriterar vilka av 10-25% (beroende på hur man ser statistiken) av anmälda brott som överhuvudtaget ska utredas, och vilka ni fjärtar i redan från början?

Ger ni er månde uteslutande på de lättaste fallen (dvs svensson på fyllan), medan ni låter alla kriminella som anstränger sig för att inte åka fast, löpa?
Citera
2004-10-18, 21:44
Medlem
Megons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxes
Då öppnar vi här med frågestunden. Ni är välkomna att fråga polisen vad ni vill, han svarar på alla frågor.

Jo herr konstapel, jag undrar om det är olagligt att köpa sais?

*host* http://forum.flashback.info/scandina...703#post677703 *host*

Citera
2004-10-18, 22:28
Medlem
Xerxess avatar
Svenssons

Hycklaren>> Polisen skriver brottsanmälningar och utreder brott, det är åklagaren som väcker åtal. Och bevisbördan ligger på åklagaren.

Vi prioriterar enligt dom riktlinjer vi erhållit av svenska folket framröstad riksdag.

Desto mer brott som utreds desto större hög med utredningar hamnar på skrivbordet. Om du tror vi godtyckligt utreder vilka brott vi vill så är det lika fruktbart som om vi skulle be er lagliga svensson som hela tiden bryter mot lagen så skulle vi slippa era utredningar också.

Megon>> Ja så har vi dom som lever här på flashback och inte verkar ha bättre för sig. Kul för dig. Sais har inget legitmit användingsområde och bör därmed anses bryta mot knivlagen, mycket i mottsats till vad jag fick till svar. Allting beroende självklart på vad dom används till, att springa runt med dom på stan kan dock aldrig ses som försvarligt.
Citera
2004-10-18, 22:49
Medlem
Jag undrar om det finns några stadgar och ramar ni måste följa när ni gör förundersökningar. Om det finns vem kontrollerar att ni följer dessa (förutom JO efter en anmälan).

Ställs det krav på er objektivitet och analysförmåga?

Har ni rätt att strunta i att utreda saker som kan stryrka någons oskuld eller försvaga bevisningen i ett mål?

Är det sant att ni ofta utgår från att målsäganden talar sanning, isf var står det att ni ska göra det?

Hur nära relation till någon part får man ha och ändå vara ansvarig för en förundersökning?

Om jag tycker att en polis gjort ett skrämmande dåligt arbete, finns det någon förutom JO jag kan berätta det för så att den individen får sota för att han inte sköter sitt jobb?

Inget personligt mot poliser generellt sett. Har dock fått lida en massa pga av att en enskild var lat och värdelös som bevis som hade friat mig gick om intet. Det skulle va en liten tröst att dra med mig den ansvarige i fallet...
Citera
2004-10-18, 23:08
Medlem
Hagriddens avatar
Handen på hjärtat nu, tycker du att det är smart med målet att 50% av poliserna ska vara kvinnor. Du vet säkert varför jag ställer frågan..
Citera
2004-10-18, 23:13
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Handen på hjärtat nu, tycker du att det är smart med målet att 50% av poliserna ska vara kvinnor. Du vet säkert varför jag ställer frågan..

Finns det en handlingsplan med detta som mål? Jag måste flytta genast...
Citera
2004-10-19, 07:16
Medlem
Citat:
Jag undrar om det finns några stadgar och ramar ni måste följa när ni gör förundersökningar. Om det finns vem kontrollerar att ni följer dessa (förutom JO efter en anmälan).

Ställs det krav på er objektivitet och analysförmåga?

Har ni rätt att strunta i att utreda saker som kan stryrka någons oskuld eller försvaga bevisningen i ett mål?

I förundersökningskungörelsen samt i Rättegångsbalken finns det stadgat hur en förundersökning skall skötas. Det står bla att i en utredning skall både bevis som talar för och emot en misstänkt beaktas. Under utredningens gång får den misstänkte komma med krav på utredningsåtgärder som han vill ha. åklagaren/polisen skall i regel följa dessa.

Anser du att en polis gjort sig skyldig till ett brott så skall du polisanmäla.
Citera
2004-10-19, 20:01
Medlem
Megons avatar
Citat:
Megon>> Ja så har vi dom som lever här på flashback och inte verkar ha bättre för sig.
Och så finns det de som leker låtsaspoliser och lockar andra till skratt

Citat:
Sais har inget legitmit användingsområde och bör därmed anses bryta mot knivlagen, mycket i mottsats till vad jag fick till svar. Allting beroende självklart på vad dom används till, att springa runt med dom på stan kan dock aldrig ses som försvarligt.

Du insåg inte poängen i mitt inlägg va?

Borde du inte som polis, vid den aktuella tidpunkten, vetat om huruvuda sais är olagligt eller inte. Och det ger ju inte stilpoäng att också ha frågat var man kan införskaffa dem, vilket du gjorde... som polisman
Citera
2004-10-19, 20:07
Medlem
Carcasss avatar
Stavar alla poliser lika värdelöst som du gör?
Citera
2004-10-19, 20:07
Bannlyst
*Raderat kraftuttryck*
Citera
2004-10-19, 20:10
Bannlyst
Vad har du för befattning inom polisen?

Kanske är den första fråga man ska ställa för att få rätt svar på frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in