2010-02-13, 21:56
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Oj vad länge sedan jag spelade schack nu, min favorit på den tiden det begav sig var iaf Savielly Tartakower Brukade alltid använda hans öppning, hur den nu var..hehe
Citera
2010-02-13, 22:54
Medlem
UT64s avatar
Bäst: Det är lätt att svara på, Kasparov, han är second to none.

Den mest underhållande och fascinerande: Bobby Fischer

Underskattad och lite bortglömd: Karpov

Ett faktum när det gäller historiens bästa schackspelare är att de
nästan alla är judiska. Det är nästan svårt att komma på toppspelare
som inte är judar. Karpov är ett exempel.
Citera
2010-02-14, 01:51
Medlem
Lite olika.

Paul morphy för att han har en sån underhållande spelstil. Att inte välja det bästa dragen för chansen att förnedra motståndarna mera.

Bobby fisher för han har ju lätt drag av aspberger.

Och magnus carlson för sina komplexa spel.
Citera
2010-02-15, 11:33
Medlem
Tillbakadragens avatar
Jag har inte studerat de stora i någon större utsträckning, men den vars spelstil och schackestetik jag fastnat för är Capablanca. Vissa partier är nästan kusliga, som om han hade en förmåga att tänka kring schack som ingen annan kunde föreställa sig.

Idag får jag säga Magnus Carlsen, eftersom han nästan alltid bjuder på väldigt underhållande partier och, till skillnad från stora delar av världseliten, faktiskt spelar för vinst.
Citera
2010-02-15, 12:01
Bannlyst
Min favorit spelare är Yoshiharu Habu. Förövrigt så är han världsmästare i det japanska schackspelet shogi.

http://wiki.81squareuniverse.com/images/0/0a/Habu.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Yoshiharu_Habu

Reklamfilm med Habu:
http://www.youtube.com/watch?v=GDPF_xgR8mY
Senast redigerad av PerZerk 2010-02-15 kl. 12:10.
Citera
2010-03-01, 02:07
Bannlyst
Mmm, schack, vilket härligt spel

Min favorit är inte Kasparov. Jag har alltid sett Kasparov som en motsvarighet till golfens
Nick Faldo, om ni förstår vad jag menar. Alldeles för robotaktig och robotduktig för min smak.

Capablanca hamnar högt upp på min topp-5 lista.
Sen kommer jag att tänka på en spelare som var en hejare att på ett kaxigt sett förutspå
inom hur många drag han skulle sätta motspelaren schack matt. Men jag kan banne mig inte
minnas om det var Capablanca eller en amerikansk spelare. Någon som vet vem det var?
I vilket fall som helst så stämde hans förutsägelser skrämmande ofta. Snacka om geni.

Lasker är en favorit, mycket för hans bidrag till schackens utveckling. Men det var nåt
århundrade sedan. Och Morphy så klart, legendarisk.

Jag tycker även att Viswanathan Anand bör nämnas i denna tråden. Magisk när han
spelar som bäst, men han har även uppvisat slarvigt spel vid några tillfällen.
Citera
2010-03-16, 22:09
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ett faktum när det gäller historiens bästa schackspelare är att de
nästan alla är judiska. Det är nästan svårt att komma på toppspelare
som inte är judar. Karpov är ett exempel.

Det finns en Gambit inom det skotska partiet, som officiellt klassificerats som " The Göring gambit", efter den österrikiske spelaren Carl Theodor Göring. Positionen nås efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. d4 exd4 4. c3, där 4.c3 definierar öppningen. Vissa förnekar CT Göring som anfader till Hermann Göring, medan andra hävdar att han i direkt nedstigande led är släkt med den gamle Luftwaffe-chefen.

Sanningen är att schack älskas och spelas av alla bättre begåvade individer, oavsett ursprung. Någon som vet om den nuvarande norske världsettan Magnus Carlsen har judiskt påbrå ?
Citera
2010-03-22, 20:27
Medlem
K-E Gannholm, http://www.365chess.com/players/KE._Gannholm
Citera
2010-03-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
min favorit på den tiden det begav sig var iaf Savielly Tartakower Brukade alltid använda hans öppning, hur den nu var..hehe

Ja han var även något av min favorit. Han var säkert duktigare än resultaten visade. Han jobbade ju hela tiden parallellt som schackjournalist och författare, även under pågående turneringar som han deltog i. Så han kunde aldrig ägna 100% energi åt att få fram toppresultat. Hans experimentlusta, eller om man så vill, önskan att skapa fram intressant material till sina artiklar, hjälpte ju inte heller upp hans tävlingsresultat.

Jag såg att David Bronstein skriver och berättar lite i sin bok Trollkarlens lärling om vad Tartakower egentligen sysslade med under kriget.
Tartakower var uniformerad, men om sina krigsinsatser skriver bara lite om vänskapsturneringar för soldater ur de allierade arméerna.
Bronstein berättar att Tartakower hoppade i fallskärm flera gånger över det ockuperade Frankrike...

Den humoristiske, jovialiske, anspråkslöse mysfabrorn var alltså även en tvättäkta krigshjälte.
Citera
2010-03-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
K-E Gannholm, http://www.365chess.com/players/KE._Gannholm

Kul. Gannholm special, det är väl nåt slags holländskt i förhand? En variant av Stonewall-uppställningen?
Citera
2010-03-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevgil---Fomsan
Sen kommer jag att tänka på en spelare som var en hejare att på ett kaxigt sett förutspå
inom hur många drag han skulle sätta motspelaren schack matt. Men jag kan banne mig inte
minnas om det var Capablanca eller en amerikansk spelare. Någon som vet vem det var?
I vilket fall som helst så stämde hans förutsägelser skrämmande ofta. Snacka om geni.

Det skulle kunna vara Capablanca. Han hade det slags intuitiva förståelse för schacket. Men han är inte känd för kaxigheter, han var visserligen självmedveten men ändå rätt stillsam.
Så det var nog någon annan...

Ja Capa var imponerande. Uppnådde toppresultat utan att träna speciellt mycket eller ta i. Kanske den största av alla schackets naturbegåvningar.
Citera
2010-03-28, 03:05
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevgil---Fomsan
Mmm, schack, vilket härligt spel

Min favorit är inte Kasparov. Jag har alltid sett Kasparov som en motsvarighet till golfens
Nick Faldo, om ni förstår vad jag menar. Alldeles för robotaktig och robotduktig för min smak.

Lasker är en favorit, mycket för hans bidrag till schackens utveckling. Men det var nåt
århundrade sedan. Och Morphy så klart, legendarisk.

Jag tycker även att Viswanathan Anand bör nämnas i denna tråden. Magisk när han
spelar som bäst, men han har även uppvisat slarvigt spel vid några tillfällen.

Tyvärr tycks du vara avstängd men jag känner något igen uttalandet i landsförvisade Bobby Fischer - skaparen av 960 Random Chess. Då mer som ett generellt uttalande: "Jag kan vinna över vem som helst inom 35 drag".

För övrigt beundrar jag starkt den stabile Vasilij Smyslov som vid 80 års ålder hade en rating av 2500!!!
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-03-28 kl. 03:29. Anledning: Beundrar stabile Smyslov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in