2010-04-03, 22:25
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
De tre största schackspelarna i historien och som jag beundrar mest är Bobby Fischer, Garri Kasparov och José Raul Capablanca - i den ordningen.

Bubblare: Lasker, Tal och Morphy.

Så är nog min lista också. förutom att jag tar med Paul Keres också. Den bäste som aldrig blev världsmästare.

Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Utan inbördes ordning;

Bobby Fischer
Paul Morphy (härligt att även "hatlogiker" har med den numera, utanför schackvärlden, bortglömde M.)
José Capablanca
Bubblare: Magnus Carlsen. Tror verkligen på denna blivande världsmästare. Måste dock erkänna att jag än så länge inte gått igenom ett enda av hans partier, men har följt hans framfart i flera år. Pisnamt, jag vet, pinsamt.
http://www.youtube.com/watch?v=VVtLqeqi-Xk
Citera
2010-04-10, 17:15
Medlem
Svårt, finns jättemånga att välja mellan!
Om man kollar på de som fortfarande spelar säger jag carlsen, anand och topalov. För övrigt HATAR jag Kramniks spelstil den tråkiga jäveln.
Citera
2010-04-10, 18:05
Medlem
Ratads avatar
Fischer... jag är lite svag för dårar.
Citera
2010-05-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fischer... jag är lite svag för dårar.

Om du är svag för dårar så borde du kolla upp Vassily Ivanchuk. Det här har Anand (nuvarande världsmästare, även om han just nu försvarar titeln mot bulgaren Topalov):

"Chucky", as Ivanchuk is called, has been described by Viswanathan Anand as the most eccentric player in the chess world. Anand, tongue-in-cheek, gave his view on Ivanchuk like this:[10]
He's someone who is very intelligent ... but you never know which mood he is going to be in. Some days he will treat you like his long-lost brother. The next day he ignores you completely.
The players have a word for him. They say he lives on 'Planet Ivanchuk'. (Laughs) ... I have seen him totally drunk and singing Ukrainian poetry and then the next day I have seen him give an impressive talk.
For a while he was trying to learn Turkish. Don’t ask me why ... Every day is a surprise with him.

Källa: Wikipedia
Citera
2010-05-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Så är nog min lista också. förutom att jag tar med Paul Keres också. Den bäste som aldrig blev världsmästare.

Tal blev heller aldrig världsmästare, men han hade plusstatistik på Fischer(?). Magikern från Riga!
Citera
2010-05-05, 00:23
Medlem
av de som håller på gillar jag Carlsen mest, eftersom han känns som den absolut största talangen. han måste vara en av de största talangerna någonsin.. i jämnhöjd med Kasparov och Fischer (och Morphy, även om det är svårt att jämföra eftersom Morphy spelade i en epok, innan den moderna schackens begynnelse).

även Nakamura är grym, amerikan. en av de bästa blitz-spelarna i världen. han känns totalt hänsynslös. så kan bli grymma titelmatcher mellan Carlsen och Nakamura de närmaste 20 åren.

Kramnik och Anand känns som väldigt värdiga spelare och fina människor. men deras spelstilar är lite väl korrekta och Anand i synnerhet spelar nästan bara remi-matcher känns det som.

well, well.. kul att diskutera schack. mera sånt!
Citera
2010-05-05, 00:35
Medlem
hatlogikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Tal blev heller aldrig världsmästare, men han hade plusstatistik på Fischer(?). Magikern från Riga!

Tal lyckades bli världsmästare 1960, men behöll endast titeln ett år eller nåt. På tal om starka spelare som inte lyckats bli världsmästare så bör man ju inte glömma bort Viktor Korchnoi.
Tycker precis som de flesta andra att Magnus Carlsen är den klart intressantaste av de yngre stjärnorna nu, blir intressant och se vem som kommer bli hans huvudrival om en eventuelll vm-titel. Tror nog att Karjakin liggger närmast till hands även om Nakamura självklart är en kandidat han med.
Citera
2010-05-05, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatlogiker
Tal lyckades bli världsmästare 1960, men behöll endast titeln ett år eller nåt. På tal om starka spelare som inte lyckats bli världsmästare så bör man ju inte glömma bort Viktor Korchnoi.
Tycker precis som de flesta andra att Magnus Carlsen är den klart intressantaste av de yngre stjärnorna nu, blir intressant och se vem som kommer bli hans huvudrival om en eventuelll vm-titel. Tror nog att Karjakin liggger närmast till hands även om Nakamura självklart är en kandidat han med.

hej! sorry, sorry för att jag sa att tal aldrig blivit världsmästare. var helt säker på det, men borde kollat upp. klantigt.

ja, karjakin känns intressant! är inte han tom yngre än carlsen?

men även grischuk (född -83).. han vann blindfold-kategorin i amber för någon månad sedan. och wesley so från manilla, som vann mot ivanchuk för något år sedan. känns iofs som att hans karriär stannat av lite.. eller har du någon koll? men han är väl fortfarande bara 16 år eller nåt.
Citera
2010-05-05, 18:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Om du är svag för dårar så borde du kolla upp Vassily Ivanchuk. Det här har Anand (nuvarande världsmästare, även om han just nu försvarar titeln mot bulgaren Topalov):

"Chucky", as Ivanchuk is called, has been described by Viswanathan Anand as the most eccentric player in the chess world. Anand, tongue-in-cheek, gave his view on Ivanchuk like this:[10]
He's someone who is very intelligent ... but you never know which mood he is going to be in. Some days he will treat you like his long-lost brother. The next day he ignores you completely.
The players have a word for him. They say he lives on 'Planet Ivanchuk'. (Laughs) ... I have seen him totally drunk and singing Ukrainian poetry and then the next day I have seen him give an impressive talk.
For a while he was trying to learn Turkish. Don’t ask me why ... Every day is a surprise with him.

Källa: Wikipedia

Oj! Låter som någon med aspergers.
Citera
2010-05-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Oj! Låter som någon med aspergers.

haha. lite så. men när man ser honom ser han inte så jätteautistisk ut direkt, om man ska gå på sånt. han ser mer frånvarande ut. totalt frikopplad.

det här klippet är helt sanslöst, ivanchuk går igenom hela matchen i huvudet.. och går dessutom igenom idéer han hade när han gjorde sina drag.

http://www.youtube.com/watch?v=kH3e60KtxTU

en som ser lite autistisk ut är däremot Carlsen. tycker hela hans rörelseschema luktar lite aspergers.
Citera
2010-05-09, 16:36
Medlem
herr-tyoks avatar
Som amatörspelare kan jag ju tillägga att Gioachino Greco (som levde under 1600-talet för er som inte vet) är min favoritspelare. Hans (förmodligen uppdiktade) schackpartier med NN är både intressanta att titta på, och ibland även *underhållande. Hurdan han var som person vet jag dock inget om.

*Detta parti får i varje fall mig att dra lite på smilbanden:
1.e4 b6
2.d4 Bb7
3.Bd3 f5
4.exf5 Bxg2
5.Qh5+ g6
6.fxg6 Nf6
7.gxh7 Nxh5
8.Bg6# 1-0
Citera
2010-05-10, 14:36
Medlem
Favoriter genom tiderna, Bronstein, Tal, Alekhine och Ivanchuk, som även är favoriten bland dagens spelare, även Morozevich är en väldigt spännande spelare, Shirov är också rätt så spännande, tyvärr så är alla 3 av dessa väldigt oregelbundna, och kan gå ifrån geniala till relativt taskiga fort.

Ivanchuk är ju utan tvekan smått galen dessutom, alltid ett plus.

Här slutar han med proffesionell schack.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5941

2 Dagar senare börjar han igen.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5950

Här går han smått berserk efter en förlorad match och efter han blir tillbed att ge dopingtext (heh).
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5080

Spännande kille, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in