• 1
  • 2
2010-01-23, 11:08
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Jag tänker börja på aikido och har en dräktfråga. Har fått span på en billig begagnad dräkt på nätet, nu är det så att säljaren har skrivit att det är en jujutsudräkt. Är det nån skillnad mellan dräkterna? Kan jag köra aikido i den tror ni? (Det är en sån där vit pyjamasliknande sak från Budo Nord)
Kbyethnx
Citera
2010-01-23, 11:26
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Jag tänker börja på aikido och har en dräktfråga. Har fått span på en billig begagnad dräkt på nätet, nu är det så att säljaren har skrivit att det är en jujutsudräkt. Är det nån skillnad mellan dräkterna? Kan jag köra aikido i den tror ni? (Det är en sån där vit pyjamasliknande sak från Budo Nord)
Kbyethnx

Det borde funka, så länge det inte är en tunn karate-variant. Jag tror inte att det är så viktigt på de flesta klubbar, så länge dräkten är rätt färg och tål att greppa i.
Citera
2010-01-23, 11:28
Medlem
http://www.stockholm-aikido.nu/_imag...iminage400.jpg

Han i dom svarta byxorna, så ser en aikidodräkt ut. Hon på mattan har en ju-jutsu dräkt.

Visst som nybörjare kan du säkert träna i en ju-jutsudräkt,shorts och t-shirt,mjukisbyxor osv. Ja vad du vill som passar till träning.

Men om du inte har dräkt sedan tidigare så rekomenderar iaf inte jag att köpa en dräkt som inte är aikido dräkt eftersom tränarna troligtvis vill att du köper en aikidodärkt om du fastnar för systemet och fortsätter träna.
Citera
2010-01-23, 11:35
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
http://www.stockholm-aikido.nu/_imag...iminage400.jpg

Han i dom svarta byxorna, så ser en aikidodräkt ut. Hon på mattan har en ju-jutsu dräkt.

Visst som nybörjare kan du säkert träna i en ju-jutsudräkt,shorts och t-shirt,mjukisbyxor osv. Ja vad du vill som passar till träning.

Men om du inte har dräkt sedan tidigare så rekomenderar iaf inte jag att köpa en dräkt som inte är aikido dräkt eftersom tränarna troligtvis vill att du köper en aikidodärkt om du fastnar för systemet och fortsätter träna.

Tackar för svar. Men jag läste på lite och dom svarta byxorna får man inte använda (enligt Lidingö aikidoklubb http://www.lidingoaikido.se/grad.html) förrän man kommit till en viss nivå (tredje kyu), i början kör alla vitt.

Så karatedräkterna har tunnare tyg men ser i övrigt typ likadana ut?
Citera
2010-01-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Tackar för svar. Men jag läste på lite och dom svarta byxorna får man inte använda (enligt Lidingö aikidoklubb http://www.lidingoaikido.se/grad.html) förrän man kommit till en viss nivå (tredje kyu), i början kör alla vitt.

Så karatedräkterna har tunnare tyg men ser i övrigt typ likadana ut?

Okej, det visste jag inte. Då kanske det är ide att köpa den dräkten för dig ändå. Men det bästa är nog ändå att börja träna i mjukisbyxor sen fråga tränaren på klubben vad han tycker.

Vad jag vet så ser karate/ju-jutsu dräkter osv iprincip likadana ut. Skillnaden är inte bara tunnare tyg utan jag tror även summarna är sämre på dom dräkter som inte är anpassade för kast/grappling. Karatedräkterna tål mindre och inte lika slitstarka helt enkelt.

Kort och gott, har du inte en dräkt anpassad för kast/grappling så finns risken att den går sönder väldigt lätt när det rycks och dras i dräkten.
Citera
2010-01-23, 13:46
Medlem
Chad.Vaders avatar
Där jag tränar så brukar nybörjarna köra i mjukisbyxor & t-shirt < en termin. Dvs. till och med första graderingen, efter den är det dräkt på. Vet inte vad den du tittade på kostade men en ny brukar kosta runt 400:- och dom kan du använda i ett par år innan dom går sönder / växer ur dom.
Citera
2010-01-23, 14:24
Medlem
Det stämmer att det finns olika sorters keikogi. De som karatekas använder håller inte länge om man tränar judo, ju-jutsu eller aikido.

Det stämmer även att det är vanligt att aikidokas inte bär hakama förrän de nått en viss grad.

En keikogi avsedd för ju-jutsuträning kommer att fungera bra för dig. Litet senare i din träning kommer du att bära hakama över din keikogi och vid det laget har du, antagligen genom klubben, hunnit med att köpa en ny keikogi.

Slutet gott allting gott.
Citera
2010-01-23, 16:23
Medlem
Prometeuss avatar
Jag har sett 4 sorters keikogi i min dar:

1. Kritvit tunn, används inom karate, aikido och jujutsu kai, lättare och mindre hållbar.
2. Beige tunn, används inom karate.
3. Lite tjockare vit, används inom jujutsu kai, bjj och sport-jj vad jag sett.
4. Vit/färgad rejält tjock, används inom bjj framförallt, kan tänka mig att judokas har något liknande.

Jag skulle säga att aikido är så stillastående att det inte spelar någon som helst roll, den kommer troligtvis inte gå sönder i vilket fall, åtminståne inte av slitage. Köp #3, billig, hållbar och hyffsat lätt.
Citera
2010-01-27, 12:45
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Jag har sett 4 sorters keikogi i min dar:

1. Kritvit tunn, används inom karate, aikido och jujutsu kai, lättare och mindre hållbar.
2. Beige tunn, används inom karate.
3. Lite tjockare vit, används inom jujutsu kai, bjj och sport-jj vad jag sett.
4. Vit/färgad rejält tjock, används inom bjj framförallt, kan tänka mig att judokas har något liknande.

Jag skulle säga att aikido är så stillastående att det inte spelar någon som helst roll, den kommer troligtvis inte gå sönder i vilket fall, åtminståne inte av slitage. Köp #3, billig, hållbar och hyffsat lätt.

+1
Köper du en karatedräkt av lite kvalité så håller den för den lilla påfrestning som Aikidoträning kommer att innebära.
Citera
2010-01-27, 22:41
Medlem
Bitter_jävels avatar
Köp för i helvete inte en begagnad dräkt! En ny dräkt av enklare kvalité kostar runt 600 :- på Budo & Fitnes, och då ingår inte den tidigare ägarens svett, blod och hudflagor....

Jag skulle personligen rekommendera att du går loss på modellen "Kodomo" som är en judodräkt och som används utav de flesta nybörjarna i min klubb.
Citera
2010-01-28, 10:46
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitter_jävel
Köp för i helvete inte en begagnad dräkt! En ny dräkt av enklare kvalité kostar runt 600 :- på Budo & Fitnes, och då ingår inte den tidigare ägarens svett, blod och hudflagor....

Jag skulle personligen rekommendera att du går loss på modellen "Kodomo" som är en judodräkt och som används utav de flesta nybörjarna i min klubb.
Håller med, men 600 är i överkant, min lite tjockare gi kostade typ 350 på budofitness, höll länge, även för bjj och sjj.
Citera
2010-03-04, 10:27
Medlem
Det finns inga "Aikido dräkter", utan det är Judo gi som man brukar köpa.
Främsta skälet är den kraftiga väven som klarar av mycket grepp, och slit.

Karate gi fungerar också. Jag äger själv två stycken som är helt gudomliga
under sommarträning. Dom är dock inte lika tåliga för slit som grepp som judo
gin. Det enda viktiga är att gin är hel, ren, och har vitt bälte. Majoriteten aikido
dojon kör med vitt och svart bälte, och börjar man träna med tidigare erfarenhet av
annan kampkonst/sport med gi i bagaget så är det allmän dojo etikett att använda
det vita bältet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in