Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Hela ditt scenario var ren fantasi. Efterfrågan på köpsex antas minska och lika många vill sälja sex för att de måste få in samma pangar i ditt exempel. Hur vet du att det blir så?
Jag utgick från det du skriver. Om en person som mår dåligt av att sälja sex ska räddas av sexköpslagen måste alltså alla dennes kunder försvinna. För att det ska ske måste dessa kunder antingen ha skrämts bort eller satts i fängelse. Båda alternativen innebär att efterfrågan minskar. Är du med så långt?
Om efterfrågan minskar kommer det bli svårare för sexsäljare att hitta kunder. De kan då antingen sluta sälja sex om kunderna försvinner, eller sänka sina priser för att konkurrera om kvarvarande kunder.
Mitt antagande, som tydligen skiljer sig från ditt, är att den som säljer sex fast den mår dåligt av det säljer sex i behov av pengar. Detta pengabehov påverkas inte av sexköpslagen, vilket innebär att den som säljer sex för att få ihop pengar sannolikt kommer fortsätta jaga kunder, vilket enligt ovan resonemang innebär att den får sänka sina priser.
Om du har problem med ovanstående resonemang så hoppas jag att du kan formulera dig i lite större detalj än "det är ett fantasiscenario".
Citat:
Man behöver inte redera ut efterfrågan utan bara minska den för att lagen skall ha effekt.
Lagen har effekt redan idag. Men är det i netto en positiv eller negativ effekt, det är om det vi har olika åsikt.
Citat:
Bra att du tycker det ska vara straffbart att skada någon. Tycker du att det ska vara straffbart att utnyttja att någon annan är i utsatt position också så är vi hemma.
Det tycker jag att det ska vara, och det ÄR det också, och framför allt så var det det innan sexköpslagen kom till. Vi hade innan sexköpslagen lagar om våldtäkt, sexuellt utnyttjande, trafficking; alla former av tvång eller utnyttjande av personer i beroendeställning. Det sexköpslagen alltså lägger till är att förbjuda sexköp av övriga, det vill säga de som inte är under tvång eller beroendeställning. Vad har det att göra med att skydda de utsatta? Hur tjänar de som mår dåligt på att polisens begränsade resurser läggs på att jaga all form av sexköp istället för att fokusera på där insatserna verkligen behövs?