Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-07, 10:27
Medlem
08.annas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Förutsättningen var att det är någon som mår dåligt av att sälja sex.
Fast sådana existerar ju bara i verkligheten och inte på Flashback.

Jag skulle tro att de som mår väldigt dåligt av att sälja sex på grund av tex tvång eller annan
hallickverksamhet inte sitter och skriver om sitt liv på Flashback. De har väl oftast inte ens tillgång till en dator.
Citera
2010-02-07, 10:33
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08.anna
Jag skulle tro att de som mår väldigt dåligt av att sälja sex på grund av tex tvång eller annan
hallickverksamhet inte sitter och skriver om sitt liv på Flashback. De har väl oftast inte ens tillgång till en dator.
Jag tror inte man sitter och skriver om att man mår dåligt så man får färre kunder.

Tillägg:
Tror du bara att det är de som är tillfångatagna och under hot som mår dåligt?
Senast redigerad av Apocrypha 2010-02-07 kl. 10:49.
Citera
2010-02-07, 10:41
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08.anna
Stämmer säkert. Däremot har många fått hjälp med att berätta sin historia.. i form av böcker eller dokumtära reportage.. vilket är fullt tillräckligt för varje vettig människa att förstå vilket helvete de har tvingats till.
Citera
2010-02-07, 11:38
Medlem
Citat:
Förutsättningen var att det är någon som mår dåligt av att sälja sex.
Fast sådana existerar ju bara i verkligheten och inte på Flashback.

Du har 2 fel i dina antagande om att minska antalet kunder

1) Att det nödvändigtvis får de som mår illa att må bättre.
2) Att de som INTE mår illa inte kommer må sämre när de får färre bra kunder.
Citera
2010-02-07, 11:45
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppyfrogtiger
Du har 2 fel i dina antagande om att minska antalet kunder

1) Att det nödvändigtvis får de som mår illa att må bättre.
2) Att de som INTE mår illa inte kommer må sämre när de får färre bra kunder.
Det räcker att det gäller för en person för att lagen ska göra nytta. För övrigt gör jag inga antaganden.
Citera
2010-02-07, 14:49
Medlem
Citat:
Hela ditt scenario var ren fantasi. Efterfrågan på köpsex antas minska och lika många vill sälja sex för att de måste få in samma pangar i ditt exempel. Hur vet du att det blir så?

Jag utgick från det du skriver. Om en person som mår dåligt av att sälja sex ska räddas av sexköpslagen måste alltså alla dennes kunder försvinna. För att det ska ske måste dessa kunder antingen ha skrämts bort eller satts i fängelse. Båda alternativen innebär att efterfrågan minskar. Är du med så långt?

Om efterfrågan minskar kommer det bli svårare för sexsäljare att hitta kunder. De kan då antingen sluta sälja sex om kunderna försvinner, eller sänka sina priser för att konkurrera om kvarvarande kunder.

Mitt antagande, som tydligen skiljer sig från ditt, är att den som säljer sex fast den mår dåligt av det säljer sex i behov av pengar. Detta pengabehov påverkas inte av sexköpslagen, vilket innebär att den som säljer sex för att få ihop pengar sannolikt kommer fortsätta jaga kunder, vilket enligt ovan resonemang innebär att den får sänka sina priser.

Om du har problem med ovanstående resonemang så hoppas jag att du kan formulera dig i lite större detalj än "det är ett fantasiscenario".

Citat:
Man behöver inte redera ut efterfrågan utan bara minska den för att lagen skall ha effekt.

Lagen har effekt redan idag. Men är det i netto en positiv eller negativ effekt, det är om det vi har olika åsikt.

Citat:
Bra att du tycker det ska vara straffbart att skada någon. Tycker du att det ska vara straffbart att utnyttja att någon annan är i utsatt position också så är vi hemma.

Det tycker jag att det ska vara, och det ÄR det också, och framför allt så var det det innan sexköpslagen kom till. Vi hade innan sexköpslagen lagar om våldtäkt, sexuellt utnyttjande, trafficking; alla former av tvång eller utnyttjande av personer i beroendeställning. Det sexköpslagen alltså lägger till är att förbjuda sexköp av övriga, det vill säga de som inte är under tvång eller beroendeställning. Vad har det att göra med att skydda de utsatta? Hur tjänar de som mår dåligt på att polisens begränsade resurser läggs på att jaga all form av sexköp istället för att fokusera på där insatserna verkligen behövs?
Citera
2010-02-07, 15:43
Medlem
Bystskuggas avatar
I ett rätt roligt youtube klipp tycker Schyman att de är de som köpt sex som skall betala. Kanske menar hon att de prostituerade inte tänkt på detta.

http://www.youtube.com/watch?v=WLOQ6hbDrwI

Fast det verkar som de klippt henne så kanske är påståendet taget ur sitt sammanhang.
Citera
2010-02-07, 23:19
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukrimo
Jag utgick från det du skriver. Om en person som mår dåligt av att sälja sex ska räddas av sexköpslagen måste alltså alla dennes kunder försvinna. För att det ska ske måste dessa kunder antingen ha skrämts bort eller satts i fängelse. Båda alternativen innebär att efterfrågan minskar. Är du med så långt?

Om efterfrågan minskar kommer det bli svårare för sexsäljare att hitta kunder. De kan då antingen sluta sälja sex om kunderna försvinner, eller sänka sina priser för att konkurrera om kvarvarande kunder.

Mitt antagande, som tydligen skiljer sig från ditt, är att den som säljer sex fast den mår dåligt av det säljer sex i behov av pengar. Detta pengabehov påverkas inte av sexköpslagen, vilket innebär att den som säljer sex för att få ihop pengar sannolikt kommer fortsätta jaga kunder, vilket enligt ovan resonemang innebär att den får sänka sina priser.

Om du har problem med ovanstående resonemang så hoppas jag att du kan formulera dig i lite större detalj än "det är ett fantasiscenario".
Du gör antagandet att de som säljer sex är beredda att sälja sig för mindre pengar.
Jag tror att om efterfrågan minskar så minskar även utbudet. Sedan tror jag att lagen slår mer mot gatuprostitution där det är fler utsatta än på internet.

Citat:
Lagen har effekt redan idag. Men är det i netto en positiv eller negativ effekt, det är om det vi har olika åsikt.
Nej, jag har inte skrivit något om nettoeffekt. Jag har bara påstått att det finns fördelar.

Citat:
Det tycker jag att det ska vara, och det ÄR det också, och framför allt så var det det innan sexköpslagen kom till. Vi hade innan sexköpslagen lagar om våldtäkt, sexuellt utnyttjande, trafficking; alla former av tvång eller utnyttjande av personer i beroendeställning. Det sexköpslagen alltså lägger till är att förbjuda sexköp av övriga, det vill säga de som inte är under tvång eller beroendeställning. Vad har det att göra med att skydda de utsatta? Hur tjänar de som mår dåligt på att polisens begränsade resurser läggs på att jaga all form av sexköp istället för att fokusera på där insatserna verkligen behövs?
Se ovan.
Citera
2010-02-07, 23:29
Medlem
Apocryphas avatar
Förresten så tycker jag också att lagen borde ändras.
Den borde tas bort och man borde lägga mer resurser på psyk- och missbruksvård.
Citera
2010-02-07, 23:35
Medlem
Citat:
Förresten så tycker jag också att lagen borde ändras.
Den borde tas bort och man borde lägga mer resurser på psyk- och missbruksvård.

Äntligen kom det något vettigt från dig i den här tråden.
Citera
2010-02-09, 16:43
Medlem
Citat:
Det räcker att det gäller för en person för att lagen ska göra nytta. För övrigt gör jag inga antaganden.

Det räcker inte alls. Eftersom du inte fattar + kontra - samband när vi pratar om sex, låt oss ta ett icke sex exempel.

En del människor får tumörer.
En del av dessa tumörer utvecklas till Cancer.
En del av dessa Cancertumörer leder till att patienten dör trots behandling.

Ditt argument är alltså, eftersom vissa dör trots behandling, så är det inte lönt att behandla, utan alla som får en tumör (även benigna) ska helt enkelt få en spruta så de somnar in smärtlöst.

Inser du nu att en liten positiv effekt INTE automatiskt gör hela effekten positiv och att negativa bieffekter INTE kan ignoreras i totalbilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in