Jag är lite besviken nu, Yoni. Att säga att det aldrig är ett frivilligt val... har du inte tagit till dig nånting av vad claudia, anna och winnie försökte säga tidigare? Trots deras mycket vältaliga och tålmodiga argument? Suck.
Detta är Sverige, inte typ Thailand. Det finns hundra andra arbeten, och lyckas man ändå inte hitta nånting överhuvudtaget så har vi skyddsnät och olika bidrag och ekonomiskt stöd såsom a-kassa, socialbidrag, sjukersättning, bostadsbidrag, barnbidrag, handikapersättning, osv. Visst, det är ofta inte en lyx man lever i, men man överlever. Och de flesta urfattiga i detta land säljer inte sex. Det finns inget ultimatum mellan svält och att sälja sex såsom det finns i u-länderna.
Och visst, några av sexsäljarna är drogberoende. Andra har taskig självbild. Men skulle de varit lyckliga utan prostitutionen? Jag tror inte det. Drogmissbruket hade funnits där ändå, liksom den självdestruktiva personligheten. Sen är jag övertygad att Sverige skördar en massa offer genom sin svart/vita bild av prostitution. Om mer realistiskt information delades ut om vem som passar och hur man ska jobba säkert så hade mindre skadats: Information av den här typen:
http://www.isabellalund.com/2008/01/...ex-och-erotik/
Dessutom är det nedvärderande att säga att sexköparna vill ha makt, eller köpa en kropp. Med dessa förmuleringar så är det du som objektifierar kvinnorna, inte torskarna. Dessutom dömmer du en massa män som du inte vet något om. Ta mig själv som exempel; jag funderar på att köpa sex, jag har inget maktbehov eller taskig kvinnosyn, jag har bara svårt att hitta tjejer. Och givetvis, om tjejen bara ligger stel som en pinne eller inte beter sig avslappnat så inte fan har jag sex med henne då.
Isabella Lund har argumenterat intensivt och vältaligt för att sexköpslagen gör det värre för de mest utsatta på gatan. Dessutom stigmatsieras och offergörs alla sexsäljare på ett väldigt sexistiskt sätt. Jag kan säga dig att dessa kvinnor (och män) mår inte bra av detta omyndigförklarande:
http://www.isabellalund.com/