Det har i alla fall i bloggkommentarer förekommit väldigt uttryckliga försök att göra sosse-Ilmar till en slags estnisk nazist. Det här är från ett kommentarsfält som gällde Stoppa Matchen.
Först signaturen Der Alte
Citat:
Är det sant det jag hört att Reepalu farbror var med i estländska SS och anti semit, och det är därför Ilmar egentligen vill stoppa matchen, för att han hatar judar? Obs, inget skämt, det skall finnas en Reepalu eller Riipalu som var hans släkting och som var med i SS
Någon som vet?
Sedan Lars Kristen
Citat:
hittade detta;
Harald Riipalu (13 February 1912, St. Petersburg – 4 April 1961, Heckmondwike, Great Britain) was an Estonian military commander.
Studied at the Faculty of Law of the University of Tartu between 1932-33. Graduated from the Military Academy in 1935. Served in Narva, then assigned in January 1940 to the Defence League Tartu Territorial Regiment as a junior instructor.
Between 1940-41 served in the Red Army 22nd Territorial Corps. Defected to the German side in the summer of 1941 and was a prisoner of war of the Germans until March 1942. 1942-43 platoon leader and company commander of the 36th Defence Battalion, battalion commander from November 1942. 1943-45 served in the 3rd Estonian SS-Brigade and the 20th Estonian Division of the SS. Commander of the 45th SS-Grenadier Regiment from April 1944. Decorated with the Knight’s Cross of the Iron Cross for battles at the Narva Front.
Went to England in 1948.
åsse var det bilder på honom, han såg ut som Ilmars lillebror. Så otroligt är det inte!
Som final på diskussionen blogginnehavaren Kim Müller:
Citat:
Der Alte och Lars Kristen: Som av en ren slump skriver ni två från samma ip-adress. Så prata med varandra direkt istället för att diskutera här.
Hela prylen är ju bara för att misstänkliggöra Ilmar. Helt oavsett om en av hans släktingar nu varit nazist. Vem fan bryr sig? Det måste ju vara ställt utom allt rimligt tvivel för en tänkande människa att Ilmar faktiskt är en tvättäkta sosse.
p.s. Jag är alltså inte mannen på min avatar. Inte heller sosse.