2011-10-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Mats Reimer som är för voffare kallar LCHF för alternativmedicin.
Jo, men då gäller det inte när kosten används för typ-2 diabetes eller övervikt.

Reimer har bloggat om LCHF för diabetes typ 2 och för övervikt: se t ex inläggen från 24 januari, 31 januari, och 15 mars.

Kan inte förlika mig med din beskrivning av hans bloggande om LCHF som smutskastning (om det var så du menade). Det är betydligt mer nyanserat än så, faktum är ju att han i det sista inlägget jag refererar till menar att Rössners recension av Eenfeldts bok är en onyanserad partsinlaga.
Citera
2011-10-18, 14:25
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jo, men det är ju så lätt att peka finger åt det som är dåligt.

Alla som är över 30 borde uppsöka första bästa rykande skorsten och buga djupt i tacksamhet.

Nja, man skall inte blunda för det ena bara för att det andra är bra. På sjuttiotalet var det jättemånga som dog i cancer sedan har botmöjligheterna ökat mycket. Om cancerrisken ökat dramatiskt i modern tid borde mer fokus sättas på det annars blir ju nettot bara noll. Fler cancerfall fler bot.

100 procent bot lär det vara mycket svårt att nå även om hoppet finns. Så jag bugar mig först när det målet nåtts eftersom cancer uppenbarligen tog färre liv i forntiden.
Citera
2011-10-18, 14:30
Medlem
Mick.3

Citat:
Den alternativmedicinska aspekten handlar förstås om kostens påstått mirakulösa effekter på cancerincidens och infektionskänslighet.

Citat:
"mirakulösa"
"Mirakulösa" är ditt ord.

[quote]
"Så här skrev Dr Dahlqvist som svar på AB löpsedeln( Den löpsedel som vof tog till intäkt för att sprida lögner om Dr Dahlqvist.:

Citat:
Aftonbladet: Min diet skyddar mot svininfluensan30 aug kl 12:27, 2009 Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 185 Kommentarer | Permalink

I Aftonbladet idag. Rubriken ovan står på löpsedeln. I artikeln står att vi som äter LCHF får inte infektioner och cancer. Jag blev intervjuad av Aftonbladet igår när jag satt på bussen till Karlstad där vi ska ha konferens idag.
Vi är naturligtvis inte garanterade mot vare sig svininfluensa eller andra infektioner. Det jag menar är att vi lchf-are har den gemensamma erfarenheten att vi blir avsevärt mindre sjuka i infektionssjukdomar sedan vi övergick till lchf.
Det är också logiskt med tanke på att vi får i oss mindre av det i överskott infektionsförsvarsnedsättande omega-6-fetterna i matoljorna och margarinet, och i spannmålen. Och att vi slipper de onaturliga fetterna i margarinerna, som självklart försämrar kroppens motståndskraft mot invaderande mikroorganismer.

Vad gäller cancer så är det en logisk tankegång att om vi äter en naturlig kost, så fri som möjligt från industriella kemiska tillsatser och produkter som margarin och omega-6-oljor, så har vi en bättre förutsättning att slippa cancer, som troligen induceras av giftig mat."

Dr Hammarstens Nature artikel finns här: http://www.nature.com/nrurol/journal....2011.112.html
Citera
2011-10-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
...men däremot så borde man mer ha inställningen att vetenskapen inte kan förklara allt.
Har man inte det då?

Det finns väl ingen som på allvar tror att vetenskapen idag kan förklara allt. Det är ju helt uppenbart så att den inte kan det idag.

Men du menar kanske huruvida vetenskapen i princip skulle kunna förklara allt, alltså inställningen att allt i princip är åtkomligt för undersökning med vetenskapliga metoder. Där kan man förstås ha olika åsikter, men oavsett vilken åsikt man har om det så bör nog vetenskapsmän arbeta under förutsättningen att det går. Om de inte gör det, riskerar vi att de gör halt innan allt som går att veta blivit utrönat. Och det vore olyckligt.
Citera
2011-10-18, 14:49
Medlem
Citat:
"Så här skrev Dr Dahlqvist som svar på AB löpsedeln( Den löpsedel som vof tog till intäkt för att sprida lögner om Dr Dahlqvist.:
Nej. Det är fortfarande fel att löpsedeln var grund, oavsett hur många gånger du upprepar det. Enligt Aija Sadurskis, som var med om att författa motiveringen och var kontaktperson vid utmärkelsen, så har du fel.

Citat:
Dr Hammarstens Nature artikel finns här: http://www.nature.com/nrurol/journal....2011.112.html
Är det någon som tvivlar på att diabetiker får mer cancer än friska?
Citera
2011-10-18, 15:00
Medlem
mick.3

Nog användes löpsedeln av vof .Se denna länk(utan att tala om att AD tagit avstånd från formuleringen.:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=10999
Citera
2011-10-18, 15:09
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
mick.3

Nog användes löpsedeln av vof .Se denna länk(utan att tala om att AD tagit avstånd från formuleringen.:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=10999
Fast förvillarpriset handlar väl om hur informationen delas ut till almänheten? hittar bara om hennes blogginlägg som aftonbladet pratar om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_f%C3%B6rvillare
Citera
2011-10-18, 15:49
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Intressant i alla fall att konstatera att "VoFmedlem" blivit ett skällsord.
Nej, det har det inte. För det används inte. "Voffare" används på samma sätt som "jude" eller "patriarkal".
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Nja, man skall inte blunda för det ena bara för att det andra är bra. På sjuttiotalet var det jättemånga som dog i cancer sedan har botmöjligheterna ökat mycket. Om cancerrisken ökat dramatiskt i modern tid borde mer fokus sättas på det annars blir ju nettot bara noll. Fler cancerfall fler bot.

100 procent bot lär det vara mycket svårt att nå även om hoppet finns. Så jag bugar mig först när det målet nåtts eftersom cancer uppenbarligen tog färre liv i forntiden.
Vilket är en omöjlighet, då det är en nollvision. (För du kan väl ägna en tanke åt att sannolikheten för att du dör av inälvsparasiter eller våld är extremt låg?)
Citera
2011-10-18, 16:01
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej, det har det inte. För det används inte. "Voffare" används på samma sätt som "jude" eller "patriarkal".
Vilket är en omöjlighet, då det är en nollvision. (För du kan väl ägna en tanke åt att sannolikheten för att du dör av inälvsparasiter eller våld är extremt låg?)

Vi kanske skulle utse årets voffare!

(definition voffare, någon som står och skäller och skäller utan förmågan att röra sig framåt)

.
Citera
2011-10-18, 16:12
Medlem
Doubbellift@

" Inläggsrubrik: Re: Årets förvillare 2009 - citatPostat:
Citat:
tis 29 dec 2009, 19:49

Forumadministratör

Om att hon står bakom att LCHF-dieten skyddar mot den nya influensan:"

Går du ner till ovanstående inlägg så ser du att forumadministratören lagt in löpsedeln, och ingenstans nämns det att Dr Annika Dahlqvist samma dag tidningen kom ut tog avstånd från löpsedeln.
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-10-18 kl. 16:15.
Citera
2011-10-18, 16:35
Medlem
Här är en kort och enkel sammanfattning av Dr Jan Hammarstens forskning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4748074
Citera
2011-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Ponera att USAs regering söver ner någon, pumpar den här personen FULL av LSD, väcker honom efter en 2-3 timmar när han trippar RÖVEN av sig, visar honom lite häftiga alienmasker eller vafan vet jag, ett paket smör, och söver sen ner honom igen. Placerar photoshoppade bilder av en alien på hans iPhone. Säger att de hittade honom liggandes vid sidan av vägen imorse.

Hur stor är chansen tror du att denna person kommer tro att han blev bortförd och vara helt jävla säker på det?

Du har ju uppenbarligen aldrig tagit LSD.

Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Visst, det är ett osannolikt exempel, men helt säker på någots existens kan du inte vara förrän du följt vetenskapens alla regler.

Intressant. Så du väljer att säga att du inte vet trots att du observerat det med dina egna ögon.

Hur kan man veta något enligt vetenskapen i din mening? Tex om jag säger att vi vet att inget kan gå snabbare än ljusets hastighet. Håller du med mig då? Om du svarar ja, kan du förklara varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in