Citat:
Ursprungligen postat av
Aurora Borealis
Jag hade lite smått och gott att diskutera med Skatteverket idag, så jag passade på att fråga om hur det ser ut angående Lars-Åke i myndighetens register. Faktum är att han finns kvar i folkbokföringen fortfarande, men står som obefintlig sedan lång tid tillbaka. Någon ansökan om dödförklaring har aldrig gjorts.
Så här står det bl. a. i polisutredningen
1979-03-19:
"Anmodad inkomma med yttrande med anledning av ansökan om dödförklaring av Lars Åke Bertil Pettersson 451115-263, lämnas följande redogörelse:
Pettersson anmäldes som försvunnen person till polisen den 4 april 1969. Trots omfattande efterspaningar har någon uppgift om Pettersson icke framkommit.
Förutom rent rutinmässiga efterlysningar i LOK och PU har han efterspanats vid samtliga sjömanshus.
Inkomna tips har bearbetats utan resultat. Att Pettersson i dag skulle befinna sig i livet är föga troligt. Genom notiser i rikspressen har han anmodats ge sig till känna. Åtgärden utan resultat."
Följande kungörelse gjordes:
"DÖDFÖRKLARING.
Med anledning av en hos Jönköpings tingsrätt gjord ansökan om dödförklaring av LARS-ÅKE Bertil Pettersson, 451115-2631, från Kristina församling i Jönköping kallas Lars-Åke Pettersson att sist den 30 april 1980 anmäla sig hos Jönköpings tingsrätt, varjämte envar som kan lämna upplysning i ärendet anmanas att inom samma tid giva det rätten tillkänna."
Jag antar att den försvunne kom att bli dödförklarad. Kanske sattes dödsdatumet till 1979-04-30?