Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-06, 14:51
Medlem
Utopia.s avatar
En trd som jag sjlv tycker behvs. Finns s otroligt mycket att sga om te, samtidigt finns det s mnga missfrstnd och myter. Tebgeri r lika respektabelt som vinbgeri i mnga lnder, men i vst s rcker det med att kpa lsviktste fr att kunna kalla sig en teexpert. Jag r inte expert p ngot stt, men har lst en del. Mycket av det som str hr r "direkt" hmtat ur "Te" av Petter Bjerke och Vernon Mauris, en mycket bra bok fr den som vill frdjupa sig mer. Finns att kpa fr ~200 spnn p Stockholm Tea Centre.

Vad r te?

Mnga verkar tro att te r vilken vtska som helst som man ltit organiskt material skjuda i. Sdant kallas oftast fr "telst te", och jag tnker inte g in p det s mycket i den hr trden.

Te, i ordets rtta bemrkning, r den dryck som framstlls av unga bladskott frn tebusken, Camellia sinensis, som frekommer i tv underarter; Camellia sinsensis sinsensis och Camellia sinsensis assamica. Den frstnmda hrstmmar frn Kina och den senare frn Indien. I tusentals r knde omvrlden enbart till den kinesiska varianten, innan den indiska "upptcktes" under mitten av 1800-talet. Lokalbefolkningen hade dock anvnt teet under lng tid.

Underarterna finns fortfarande kvar, men framfrallt korsas dessa p olika stt.

Camellia sinsensis sinsensis anses ge en elegantare, blommig aromatisk smak, medan Camellia sinsensis assamica har en robustare, jordig smak.

Samma teblad kan frdlas till ett ltt grnt te, eller ett kraftigt svart.

-------------------------------------------------------------------------------

Grna teer.
Grna teer utstts inte fr den torkningsprocess som svarta teer gr. Teet utstts fr en upphettningsprocess vilken ddar de enzymer som fr tebladen att oxidera. Drefter rullas de oftast, fr hand eller med maskin. Japanerna brukar nga sina grna teer, medan kineserna rostar dem. Detta ger olika resultat i bde form, frg och smak.

Mnga tycker att grnt te r ganska trkigt. Det kan i mnga fall bero p teet, men i mnga fall r det bryggningen som r boven i dramat. Ett vbryggt, fint grnt te r en aromatisk upplevelse Smaken r subtil men komplex. Japanska grna teer tenderar att smaka algigt, sjgrsigt. Kinesista teer smakar oftast rtigare, grsigare.

Vita teer.

Vita teer r inte srskilt vanliga, och vita teer med kvalitet r nnu ovanligare. I princip r tebladen, oftast bara knopparna, plockade och torkade, inte rullade eller upphettade p ngot stt. Detta ger vitt te en ren smak som sdermalmshipstern skulle finna trist. "Varmt vatten" r vad de flesta sger nr de smakar vitt te fr frsta gngen. Vitt te utmrks av sin milda, staktiga smak. Gr att brygga flera gnger.

Gula teer.
Jag har sjlv aldrig druckit gula teer, men det ska vara vldigt likt grna teer. Det som skiljer gula teer frn grna teer r att de ftt ligga och svalna en aning under ngon form av tyg, vilket ger det en gul nyans. Gult te r sllsynt och har lnge varit frebehllet den kinesiska verklassen. Priset blir drefter.

Oolongte.
Oolong r ett slags mellanting mellan grnt och svart te. Detta tack vare att de bara blivit delvis oxiderade. Men talar ofta om ljusa oolongteer och mrka oolongteer - beroende p hur lngt oxideringsprocessen gtt. De ljusaste smakar nstan som grna teer, och de mrka nstan som svarta. Detta gr oolongteet till en otroligt bred kategori. Det r ocks en av de svraste tesorterna att producera eftersom man mste hetta upp teet vid rtt tidpunkt fr nskat resultat.

Svart te.
Svart te har aldrig varit srskilt populrt i Kina, men det lmpade mycket bra fr export och blev otroligt populrt i vst. 1886 importerade England hela 77 000 ton te frn Kina. Nstan allt gr n idag p export.

Svart te r oftast det vi i vst syftar till nr vi talar om te. Det r te som har ftt torka en aning, fr att sedan rullas, finfrdelas och drefter oxideras. Nr temakaren anser att oxideringen r frdig s hettas teet upp i en ugn fr att avbryta processen samt bli av med resterande vtska. Drefter sorteras tebladen efter storlek p bladen, och dessa graderas frn OP till Dust. Mer om gradering gr att lsa hr: http://www.teagenius.com/tea-product...ea-grades.html

Svart te har en tyngre, bittrare smak n alla andra teer. Mnga vljer drfr att dricka svart te med mjlk, ngot som inte riktigt funkar med andra teer. Tycker du om ljusare, friska svarta teer ska du dricka teer som genomgr en lttare oxidering, exempelvis finare teer frn Darjeeling i Indien. Gillar du rundare, mustiga teer vljer du mer oxiderade varianter, exempelvis frn Assam i Indien, eller Keemun i Kina.

Pu er-te.
Jag har sjlv aldrig druckit Pu er-te, men de ska generellt vara n jordigare och rare n svarta teer. Dliga Pu er-teer kan smaka ptrngande bittra, men goda Pu er-teer ska pminna lite om lukten i en jordkllare.

Pu er-teer skiljer sig vid produktionen till andra teer. Det pressas till stora block som lagras en lngre tid. Riktigt gamla Pu er-teer kan kosta extremt mycket, upp emot hundratusen kronor fr en liten tebit.

Smaksatt te.
Det finns smaksatt te och s finns det smaksatt te. Alldeles fr mycket av det smaksatta te som sljs r kryddat med essenser och lite snygga br fr syns skull. Men det finns ocks en stolt tradition av att smakstta teer. Det mest knda exemplet p smaksatt te r Earl Grey, som varenda tedrickare knner till. Rkta teer, jasminteer och chai masala r exempel p grenar som egentligen frtjnar varsitt stycke, men med risk fr att det blir fr utdraget struntar jag i det. Det r dock vrt att nmna att Chai Masala r avsett att drickas med riklig mngd skummad mjlk. Grna lite honung ocks. Det blir inte s gott annars.

Rtt te d?
Rtt te r ett exempel p telst te. Det bestr av barken frn en afrikansk buske. Det har ingenting med tebusken att gra, och jag tnker inte g in mer p det.

Okej, vart kper jag bra teer d?

Eftersom jag bor i Stockholm har jag bara koll p butiker hr. Vet dock att en del av dem har webshoppar.

Stockholm Tea Centre r min favorit. Personalen r mycket kunnig och svarar grna p frgor. Frga dock inte om rtt te, jag har hrt folk gra det tv gnger, och garen Vernon har brusat upp bda gngerna Dom vet vad dom hller p med.

Tehuset Java ska vara bra, trots att deras primra mlgrupp r lattemammor. De sljer mycket smaksatta teer, men ven vanligt jvla te. En mycket hjlpsam tjej som verkade kunna sina grejer sist jag var dr. Etablerat 1932, vilket ju nd talar fr att de br ha ett bra kontaktnt och kunnig personal.

Bnor och Blad r mest en hipp tebutik fr lattemammor och sderhipsters. Dom har alltid rekommenderat mig sta, fruktiga teer. r det vad du r ute efter s r det vl okej.

Himalaya har jag faktiskt ingen jttekoll p, men har ftt intrycket av att det r lite som Bnor och Blad.

Bryggning.

Hur du brygger ditt te r otroligt viktigt fr hur resultatet blir. I bsta fall kan en felbryggd kopp te bli helt okej, och i mnga fall blir den rent av cklig. Det r kanske okej om man kpt tepsar p konsum, men har man nd kpt bra te som plockats med omsorg r det synd att lta det g till spillo. Vattenmngd, temperatur och dragtid r jtteviktigt. En skvtt mjlk och eventuellt lite socker/honung kan vara gott i svart te.

Ett av de vanligaste misstagen folk gr r att lta grna teer dra i nykokat vatten, ngot som skllar teet och tar fram mnga onskade aromer. Ett annat vanligt misstag r den missuppfattningen att teets smak r linjr, och att denna frigrs i jmn takt med dragtiden. Detta stmmer inte. Om teet drar fr lnge s frigrs en massa aromer som man oftast inte efterstrvar, och teet blir beskt. verbryggt te r ett av de effektivaste stten att frstra en kopp te.

Nedan fljer generella riktlinjer som du sedan kan finslipa efter eget tycke. Tnk p att mycket kan skilja mellan tv sorters te av samma kategori.

Grnt te.
Temperatur: ~70-85 grader.
Mngd: ~1 tsk per kopp.
Tid: 30 sekunder - 3 minuter.
Antal bryggningar: 2+

Oolongte.
Temperatur: ~80-90 grader.
Mngd och tid: 1 tsk/kopp i 2-4 minuter eller 3 tsk/kopp i 30 sekunder, beroende p teknik (och te).
Antal bryggningar: 3-5

Svart te.
Temperatur: ~95 grader.
Tid: 3-5 minuter.
Bryggningar: Oftast bara 1

Vitt te.
Temperatur: ~75-85 grader.
Tid: 5-10 minuter. Blir sllan bittra.

Gult te.
Som grnt te.

Pu-er te.
S hg temperatur som mjligt, om den r pressad s grna skjuda i en kanna s att den lser upp sig ordentligt. Kan bryggas flera gnger, oftast blir den bttre efter ngra gnger.

Att brygga med Gaiwan.

Ett av de mest praktiska stten att brygga te p r med en Gaiwan, en traditionell kinesisk tekopp/tekanna.

Frdelarna med en gaiwan r att man har god uppsikt ver bryggningen, enkelt kan sila bort bladen och dessutom inspektera dessa ordentligt, ngot som kan vara bra fr att bedma kvalitet.

Shr anvnder man en gaiwan:

http://www.youtube.com/watch?v=gqP3l...layer_embedded
Senast redigerad av Utopia. 2010-04-06 kl. 15:11.
Citera
2010-04-06, 21:10
Medlem
Mycket bra initiativ!

Sjlv slutade jag helt med kaffe fr ca ett halvr sedan och dricker numera t 3-4 ggr/dag. Och jag lr mig grna mer om tdrickande och olika sorters t.

S jag hoppas denna trd utvecklar sig positivt med mnga bra tips!
Citera
2010-04-06, 23:31
Medlem
DrottningSilvias avatar
Big up fr denna guiden! Inte fr jag r en temnniska men texten var vldigt vlskriven och informerade.

MVH
Citera
2010-04-07, 01:22
Medlem
Fantastisk trd! Tack fr tipsen, jag uppskattade ven lnken till youtube videon.
Citera
2010-04-13, 18:19
Medlem
Utopia.s avatar
Gong Fu Cha - Kinesisk bryggmetod.

Om ni tycker att mitt frsta inlgg inte var nrdigt nog s kommer nu en desto nrdigare uppfljare

Gong fu (eller kung fu, men det bddar bara upp fr missfrstnd) r kinesiska fr "great skill" eller ngonting t det hller.

Cha r kinesiska fr te. Gong Fu Cha betyder sledes ungefr "brewing tea with great skill".

Gong Fu Cha r vl frst och frmst ett annorlunda stt att brygga te p, s jag tnker inte g in p nrderiet allt fr mycket.

Det som skiljer Gong Fu frn vanlig bryggning r vl frmst att man anvnder en strre mngd te, grna 1/4-1/3 av tekannan, men lter det brygga en kortare stund, 30s-1min. Det r frmst oolongteer som anvnds.

Vill man te det steget lngre ska man helst ha sm, sm koppar som man sippar ur, en liten st tekanna i speciell lera avsedd fr te (Yixing), allt ska vrmas upp i frvg fr att hlla temperaturen jmn, man ska inte ta i teet med hnderna och p vissa hll hlls teet frst upp i en hgre, smalare kopp som endast anvnds till att begrunda frgen det r vl till stor del ritual, ungefr som att vi envisas med ta med besticken i rtt hand. Men jag mste medge att jag tycker det r rtt ballt.

http://www.youtube.com/watch?v=Q3Q3wzCUk7U
Citera
2010-04-13, 18:57
Medlem
Entheogens avatar
bra trd!
sjlv har jag p sistone druckit en hel del gunpowder! riktigt gtt och sitta och dricka framfr datorn/tvn.

sen en grej jag ville lgga till som jag inte hittade i frsta inlgget; det rda tet heter vl rooibos?
Citera
2010-04-13, 23:17
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
bra trd!
sjlv har jag p sistone druckit en hel del gunpowder! riktigt gtt och sitta och dricka framfr datorn/tvn.

sen en grej jag ville lgga till som jag inte hittade i frsta inlgget; det rda tet heter vl rooibos?

Javvist r det

Japp, rtt te = rooibos
Citera
2010-04-14, 03:30
Medlem
Necrotzicas avatar
Ja!, kul med tekunskap, d undrar jag vad ni har fr info p Lapsang Souchong, sjlv kper jag alltid p mig 1 hg varje gng jag hittar det i nya tebutiker. Jag har mrkt att det frmst varierar i styrka, en del mycket rkiga en del mildare.
Finns det liknande tesorter som Lapsang?
Frmst verkar det som att man rker tall och cypress, men varfr inte andra trslag? Eller gr man det?
Borde inte rkt te g mta p ngot vettigt stt likt whiskey? allts ppm fenol eller ntt, kanske Longifolene halt i detta fall? eller Terpineol? Jag vill allts ha tag p det rkigaste Lapsang som gr!

Pu-erh r hyfsat ovanligt i Sverige, och ofta vldigt dyrt, jag kan inte pst att jag funnit det speciellt gott de tillfllena jag druckit det.
Te r vldigt individuellt, temperaturer r en smaksak, beska likas, kunskapen hur man fr till en viss smak r dock viktig, fast inte svrare n att analysera nr man brygger sitt te. Blir det gott har man ju gjort ngot rtt.

Vet ngon fler bra bcker om te? funderar p att bestlla boken TS rekommenderar, fast finns det fler? Bde engelska och svenska bcker r av intresse.

Verkar allmnt svrt att kpa ett te och f den smaken man vill ha, om man inte kper p samma stlle hela tiden dvs, kvalit och smak hos olika leverantrer varierar en hel del, inte heller finns det datumstmplar i mnga tebutiker, och personalen kan sllan sga hur gammalt eller frskt te, de sljer. Knns som det jmt r en chansning.

Hur vl passar Sverige fr teodling? kan man odla Camellia sinsensis assamica? eller krver det sin hjd ver havet? Jag har tillgng till vxthus, men trivs de i strre krukor?
Citera
2010-04-14, 17:03
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Ja!, kul med tekunskap, d undrar jag vad ni har fr info p Lapsang Souchong, sjlv kper jag alltid p mig 1 hg varje gng jag hittar det i nya tebutiker. Jag har mrkt att det frmst varierar i styrka, en del mycket rkiga en del mildare.
Finns det liknande tesorter som Lapsang?
Frmst verkar det som att man rker tall och cypress, men varfr inte andra trslag? Eller gr man det?
Borde inte rkt te g mta p ngot vettigt stt likt whiskey? allts ppm fenol eller ntt, kanske Longifolene halt i detta fall? eller Terpineol? Jag vill allts ha tag p det rkigaste Lapsang som gr!

Jo, Lapsang r ju en favorit strre mngd te och kortare bryggtid ger rkigare smak har jag mrkt, men gillar nd nr tesmaken fr ta plats. Tycker det r hysat svrt att brygga lapsang, och som du sger s r det olika p olika leverantrer. Har hrt att mycket lapsang frmst smaksatt med rkessenser, vilket gjorde mig lite besviken. Vet dock inte om det stmmer.

Vill du ha ngot rkigare rekommenderar jag Formosa Tarry Souchong. Finns att bestlla p Stockholm Tea Centres hemsida, och gr ven att kpa i butiken. Det rks ver taiwanesiska granrtter istllet fr tallved, vilket ska ge en rkigare smak.

Citat:
Hur vl passar Sverige fr teodling? kan man odla Camellia sinsensis assamica? eller krver det sin hjd ver havet? Jag har tillgng till vxthus, men trivs de i strre krukor?

Jag googlade sjlv p det hromdagen! Det enda jag verkade komma fram till var att Linn misslyckades med att odla sinsensis sinsensis. Men kan skert funka i vxthus Som jag frsttt det ska de grna f leva under lite svra frhllanden, det r oftast d de smakar bst.

Kort info:
http://coffeetea.about.com/od/prepar...growingtea.htm
Citera
2010-04-14, 18:31
Medlem
Utopia.s avatar
http://tebloggen.blogspot.com/2007/0...iao-zhong.html

Hr r ett lapsang som jag skulle vilja prva 180 spnn hektot dock..

Finns att kpa hr: http://chaikhana.jetshop.se/ Edit: nej det verkar det inte alls gra.. dock r det shopen som nmns i bloggen.

Ett tehus som jag frvrigt vill beska ngon gng snart.
Senast redigerad av Utopia. 2010-04-14 kl. 18:36.
Citera
2010-04-26, 23:32
Medlem
Utopia.s avatar
Mste bara sga att lapsanget frn tehuset java r smst, tminstone batchen jag kpt nu senast. Prvat att brygga det p hundra olika stt, men det smakar bara jttekonstigt. Typ gammalt och smaksatt med nt sliskigt. Inte alls bra. Varning!

Edit: Egentligen kanske snna hr diskutioner br tas i en annan trd om te. Fast det hr r ju den bsta
Citera
2010-04-26, 23:49
Medlem
Sebaots avatar
Jag r helt klart en th-mnniska, har s lnge jag kan minnas druckit th. Dock gr jag skert allt fel om man ska g efter modellen ovan, men jag tycker det r gott, s jag ser ingen anledning att frska frfina det.
Citera
te

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in