Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-10, 14:59
Medlem
Hardstekts avatar
Är det bara jag som tycker solna-centrum drar ner hela solnas snitt betyg?

Som det är nu samlas nästan alla butiker på en mycket liten yta. Det suger ur all näring från de kringliggande områdena. Runt omkring solna centrum är det helt dött. Man måste bege sig en bit ut på råsundavägen för att det skall bli lite liv och rörelse igen.

jämför solna med sumpan. Sumpans centrum och områdena runt omkring känns mycket trevligare än de runt solna centrum.

Mitt åsikt är att de bör riva hela solna centrum och bygga en mer traditionellt rutnät med vanliga bostadshus med butiker på bottenplan och på så vis integrera råsunda, blåkulla och huvudsta osv.
Citera
2010-05-12, 23:25
Medlem
motvalls avatar
Om du har några miljarder kan du köpa Solna Centrum, riva husen och rita rutor. Vill du sen bygga husen kostar det några miljarder till. Vad är egentligen din fråga?
Citera
2010-05-20, 09:51
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Är det bara jag som tycker solna-centrum drar ner hela solnas snitt betyg?

Som det är nu samlas nästan alla butiker på en mycket liten yta. Det suger ur all näring från de kringliggande områdena. Runt omkring solna centrum är det helt dött. Man måste bege sig en bit ut på råsundavägen för att det skall bli lite liv och rörelse igen.

jämför solna med sumpan. Sumpans centrum och områdena runt omkring känns mycket trevligare än de runt solna centrum.

Mitt åsikt är att de bör riva hela solna centrum och bygga en mer traditionellt rutnät med vanliga bostadshus med butiker på bottenplan och på så vis integrera råsunda, blåkulla och huvudsta osv.
Nu vet jag inte hur det går med planeringen av den omstridda Lorrygallerian i Sundbyberg. Men i fall den byggs så kommer just den variation och karaktär du efterfrågar i centrumet att minska, tyvärr.

Jag håller med dig i att de kompakta galleriorna inte är särskilt trevliga. De är möjligtvis effektiva, men denna enda fördel har dock ett ganska högt pris.
Citera
2010-05-28, 09:05
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Nu vet jag inte hur det går med planeringen av den omstridda Lorrygallerian i Sundbyberg. Men i fall den byggs så kommer just den variation och karaktär du efterfrågar i centrumet att minska, tyvärr.

Jag håller med dig i att de kompakta galleriorna inte är särskilt trevliga. De är möjligtvis effektiva, men denna enda fördel har dock ett ganska högt pris.

Jag hoppas de hamnar i träda. Sumpan skulle ju kunna bli riktigt stadsmässigt om dom satsade mer på kvartersstad med butiker på bottennivån. Tillskillnad ifrån många andra glesa förorter så har dem ju nått att bygga på.

Gallerior är verkligen en cancer för omgivningen.
Citera
2010-05-28, 15:52
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Jag hoppas de hamnar i träda. Sumpan skulle ju kunna bli riktigt stadsmässigt om dom satsade mer på kvartersstad med butiker på bottennivån. Tillskillnad ifrån många andra glesa förorter så har dem ju nått att bygga på.

Gallerior är verkligen en cancer för omgivningen.
Ja precis, är ju inte bara Solna som tappar mycket på att ha en galleria. Jag kan inte komma på något stad som mår bättre av en galleria än (tät)blandstad med affärer i bottenplan.
Senast redigerad av hetfield 2010-05-28 kl. 15:59.
Citera
2010-05-28, 16:46
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Ja precis, är ju inte bara Solna som tappar mycket på att ha en galleria. Jag kan inte komma på något stad som mår bättre av en galleria än (tät)blandstad med affärer i bottenplan.

Instämmer. Gallerior är skit.

Tycker inte det har något berättigande nånstans. Det dödar omgivningen. De knuffar undan mindre näringsidkare och premierar kedjor. På kvällen när de stänger dör allt. Gallerior e skit helt enkelt.

Dock så bryr man sig inte om ställen som nacka forum. Omgivningen är ju endå bara en tradig blandning av villor, lamellhus och köplador.
Citera
2010-05-28, 20:01
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Tycker inte det har något berättigande nånstans. Det dödar omgivningen. De knuffar undan mindre näringsidkare och premierar kedjor. På kvällen när de stänger dör allt. Gallerior e skit helt enkelt.

Dock så bryr man sig inte om ställen som nacka forum. Omgivningen är ju endå bara en tradig blandning av villor, lamellhus och köplador.

eller att de säljs till fastighetsbolag som bara vill ha kedjor och dödar småföretag, de höjer hyrorna bara för att de inte ska kunna vara kvar..
Citera
2010-05-28, 20:16
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
eller att de säljs till fastighetsbolag som bara vill ha kedjor och dödar småföretag, de höjer hyrorna bara för att de inte ska kunna vara kvar..

Ja det är väl ett av problemen. Gallerior är på sätt och vis lokala fastighetsmonopol. Passar det inte får man inte bara byta värd, man måste lämna stadsdelen också.

I en normal stadsmiljö har man som näringsidkare ofta flera fastighetsvärdar att välja mellan.
Citera
2010-05-29, 01:07
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:

Håller med gallerior är skit, man skapar en död yta som märks på kvällarna när butikerna stänger. Fast alla gallerior är inte skit, Bruno Gallerian är ett gott exempel där brukar man arrangera klubbevent.
Citera
2010-05-29, 03:09
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ja det är väl ett av problemen. Gallerior är på sätt och vis lokala fastighetsmonopol. Passar det inte får man inte bara byta värd, man måste lämna stadsdelen också.

I en normal stadsmiljö har man som näringsidkare ofta flera fastighetsvärdar att välja mellan.

Vilka äger Solna centrum ? de där Boultbee som chockhöjer av tidigare nämnd anledning ?
Citera
2017-01-24, 14:12
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Instämmer. Solna överlag är exploaterat på ett väldigt dåligt sätt. Motorvägar och funktionalismen har slaktat det som var en gång i tiden vackert. Är i princip bara Råsunda och delar av Solna C som är värt att ge någon uppmärksamhet.
Citera
2017-01-24, 16:02
Medlem
Orm Ondes avatar
Solna är synnerligen splittrat och tråkigt.

Problemet är att Solna från början bildades som olika förorter till Stockholm utan något annat gemensamt än att de låg i Solna socken. Ett område - Råsunda med omgivning - planerades och byggdes från början för att vara en "tjänstemannastad" med stenhus och mer gedigna byggnader, medan övriga stadsdelar, som Hagalund och Huvudsta, redan från början var kåkstäder för fattiga som växte fram p.g.a. bostadsbristen i Stockholm. De senare bebyggdes mestadels med träkåkar, som med tiden blev svårt förfallna och förslummade. När detta var saneringsmoget på 50-60 talen så revs nästan alltihop och sedan byggdes modernistisk bebyggelse där i stället. Mittemellan allt detta byggde man senare Solna centrum på tidigare obebyggd mark. Kontentan av detta blev en stad som känns "konstgjord" utan något naturligt samband mellan centrum och stadsdelarna.

Tanken med Solna centrum var nog att knyta ihop samhället, men som så många skrivit redan så brukar ju gallerior utarma sin omgivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in