Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-18, 23:02
Medlem
Jag har en flickvän som är helt underbar på alla sätt och vis... förutom på en sak: hon är helt manisk på i att städa. Hon måste ha kliniskt rent i sin lägenhet annars mår hon mycket dåligt. Jag älskar henne över allt annat och vill inte att det ska ta slut, men detta är en stor påfrestning för mig.

Ett exempel är hennes soffa (vanlig soffa från IKEA, alltså ingen savant designsoffa)... hon får damp när hon upptäcker "flottfläckar" på den, som jag har gjort genom att jag råkat torka av fingrarna när jag ätit chips. Även andra små bagateller som att jag t.ex inte tvättar händerna varje gång jag pissar (vilken kille gör seriöst de?) etc etc.

Detta leder till att hon ofta, med en mycket aggresiv ton säger: DU KAN JU STÄDA UNDAN TACK!!!! Då bara bubblar det inom mig, eftersom reaktionen inte är adekvatt med mängden smuts/kladd. 9/10 fall kan jag kontrolera mig och be om ursäkt, men ibland smäller de, och då kan jag höja rösten mot henne, vilket leder till att hon höjer rösten på mig och det blir bråk.

Som jag ser de har jag två alternativ:

1. Acceptera hennes extrema städningsbehov och helt enkelt anpassa mig.

2. Skita i vilket, vilket leder till eventuell uppsägning av förhållandet från hennes sida.

Att tala om eventuell kompromiss är svårt, då hon säger att hon inte tänker ändra på sig.

Så ja, vad fan gör man? Ni som är erfarna kvinnoexperter...
Citera
2010-05-18, 23:13
Medlem
Jag skulle då bli också bli irriterad om min partner kleta med sina flottiga fingrar på soffan efter att ätit chips, och nonchalera det som en bagatell.

Jag är kille och jag tvättar alltid händerna efter ett toalett besök. Du får allt ge lite fler situationer om hon nu är så pedantisk. För de du radat upp känns ju för mig helt självklart att man inte gör.

kanske du som ska ta dig i kragen!
Citera
2010-05-18, 23:23
Bannlyst
Jag skulle då inte vilja sitta och mysa i en infettad soffa med en partner som inte tvättar händerna efter sig på toan.
På plus sidan lär du ju få de mesta av chipsen för dig själv då hon inte lär vilja äta något efter att du har vart där och kletat runt i påsen med dina piss händer.

Det är nog du som snarare borde skärpa till dig än hon som är överdrivet pedant.

Förövrigt är jag också kille och tvättar alltid händerna efter jag pissar om jag inte befinner mig i skogen.
Citera
2010-05-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Jag skulle då bli också bli irriterad om min partner kleta med sina flottiga fingrar på soffan efter att ätit chips, och nonchalera det som en bagatell.

Jag är kille och jag tvättar alltid händerna efter ett toalett besök. Du får allt ge lite fler situationer om hon nu är så pedantisk. För de du radat upp känns ju för mig helt självklart att man inte gör.

kanske du som ska ta dig i kragen!

Tack för ett konstuktivt inlägg. Precis därför jag frågar här på FB, för att få opinion om det är jag som ska ändra mig eller om det är hon som bör göra de.

Jag anser att hon är pedantisk just pga dessa anledningar som jag sa. Hon damsuger varje dag och tvättar diskbänken varje gång där kommer en smula.

Egentligen är det inte det jag stör mig på, utan att hon har så aggresiv ton när hon ska påpeka de, och att hon hela tiden påpekar de.

Om det nu är mitt fel, vad jag gör jag? Hur ska jag ändra på 20 års inlärda vanor? Jag behöver seriös hjälp ifall det är mig det är fel på.
Citera
2010-05-18, 23:32
Medlem
Tja du kan du ju börja med att konsekvent tvätta händerna när du är på toaletten...

Om ni har ett soffbord där man kan ställa saker under så kan man ju ha lite pappersnäsdukar där att torka av händerna på när man äter flottyr...

Tänk till lite för att lösa såna där grejer liksom, är ju inga stora grejer du beskriver direkt.
Citera
2010-05-18, 23:39
Medlem
[quote=Eisenhorn]Tja du kan du ju börja med att konsekvent tvätta händerna när du är på toaletten...

Om ni har ett soffbord där man kan ställa saker under så kan man ju ha lite pappersnäsdukar där att torka av händerna på när man äter flottyr...

Tänk till lite för att lösa såna där grejer liksom, är ju inga stora grejer du beskriver direkt.[/QUOTE]

Precis... därför anser jag att hon reagerar för kraftigt. Jag vill lära mig, men som sagt... inte lätt med 20 års ovana. Därför tar jag gärna emot tips som dina. Ska börja tvätta händerna varje gång nu även om jag är ensam.
Citera
2010-05-18, 23:43
Bannlyst
Det bästa vore nog om ni kunde kompromissa och mötas på halva vägen men att hon ska ändra på sig är nog för mycket att hoppas på.
Hon är ju uppenbarligen pedant enligt dina mått mätt och det är ju endast dina och hennes uppfattningar som spelar någon roll i det här fallet. Att försöka hitta vad som allmänheten anser vara normalt känns ganska meningslöst då du ändå skulle vara ofräsch i hennes ögon även om det i själva verket var helt normalt beteende.
Ni måste hitta en balans mellan er som ni känner er bekväma med frågan är bara om ni vill förändras för varandra (inte för allmänheten).

Om du totts det vill höra en åsikt från en utomstående så skulle jag säga att hon är lite ovanligt pedantisk och du är lite ovanligt ofräsch men tyvärr är du nog mer ofräsch än vad hon är pedantisk.

(Det där blev lite luddigt).

Angående hur du ska bli bättre så är det bästa sättet bara att aktivt tänka på att sköta dig tills det har blivit en del av din vardag. Annars kan du ju gå någon vett och etikett kurs.
Senast redigerad av MrJingles 2010-05-18 kl. 23:47.
Citera
2010-05-19, 00:11
Medlem
Lever med en lite liknande sambo, vi har t ex sex olika tvättkorgar för olika färger, tallrikarna ska sorteras efter färger i skåpen (precis som handdukar, lakan, mm..).. efter varje måltid som har minsta potential att smula ska det dessutom åtminstone sopas på golven. Vi har diskuterat det här flera gånger och eftersom hon är medveten om att det är lite överdrivet inser hon att jag minsann inte tänker dammsuga tre gånger om dagen. Jag låter henne hålla på och hon accepterar att jag bara tänker städa då jag anser att det behövs. Sen har jag visserligen fått lära mig att sortera min tvätt och den rena disken, men lite toffel får man lov att vara..

Tycker däremot att dina klagomål är jävligt löjliga, lär dig tvätta händerna, det hör till.. annars, om det är värre än de exempel du drog, får du väl sätta dig ner med henne och komma fram till vad som är vettigt!
Citera
2010-05-19, 00:52
Medlem
20 års vanor säger du? Du kanske alltid haft en mamma/pappa som städat upp efter dig och därför inte inser vilken levande tornado du är? nej, skämt åsido. Du kan väl ha med dig handsprit i väskan/fickan/whatever och skölja händerna med lite då och då, och se till att du plockar av efter dig när du har dragit fram något?

Jag är verkligen ingen pedant, men väldigt många personer (och speciellt killar) är så jävla dåliga på att plocka upp efter sig. Det är självklart att man torkar bort smulor efter man skurit bröd, även fast det bara är en skiva. Några stycken skivor + ingen upptorkning = massor med smulor.
Så jag kan förstå din tjej, till fullo. Se till att bli bättre på att torka upp det du stökar ner, det är ju en lärdom för livet.
Citera
2010-05-19, 08:34
Medlem
AnnaKareninas avatar
När du skrev pedantisk trodde jag det var just pedantisk du menade. Jag hade också fått psykbryt om något torkade av kladdiga händer på soffan. Eller stoppade ned otvättade händer i chipsskålen.

Nej, din flickvän är helt normal.

Och ja, diskbänken torkar jag av så fort jag använt den.
Citera
2010-05-19, 08:59
Medlem
SwedishMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Jag vill lära mig, men som sagt... inte lätt med 20 års ovana. Därför tar jag gärna emot tips som dina. Ska börja tvätta händerna varje gång nu även om jag är ensam.
Så du har alltså inte lärt dig att man ska tvätta händerna när man varit på toaletten och att det faktiskt inte är ok att torka av fingrar flottiga av chips på soffan fören nu?

Visst låter din tjej lite väl manisk, speciellt med tanke på att hon reagerar så aggressivt - men jag kan ju inte direkt påstå att ni passar ihop, hon pedantisk och du som inte ens tvättar händerna efter du varit på muggen.
Citera
2010-05-19, 09:57
Medlem
EllaSuperias avatar
Konstigt att hon blir aggressiv när du kommer hem till henne, pissar utan att tvätta händerna, stoppar handen i en chipspåse och sen torkar av skiten på hennes jävla soffa?! Är du idiot? Skärp dig, torka upp efter dig och uppför dig som folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in