Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-18, 19:49
Medlem
jonas401s avatar
Miljöpartiet vill införa flygskatt nästa mandatperiod http://www.e24.se/makro/sverige/milj...od_2131155.e24

Nu är det slut på flygandet enligt miljöpartiet så vi blir väl tvungna att cykla till Thailand istället

Synpunkter?
Citera
2010-06-18, 19:53
Medlem
Loxuss avatar
Knappast Thailandresenärer dom vill åt, utan snarare inrikesflyget.
Citera
2010-06-18, 19:54
Medlem
Hoppas det inte sossarna och de andra skärp partierna vinner i höst. Jag ska till thailand i november och då ska det fan inte vara nån jävla flygskatt
Citera
2010-06-18, 19:59
Medlem
Jag är inte mycket för skatter men jag har aldrig förstått varför jag ska behöva betala skyhöga skatter om jag tar bilen till ex. Sthlm. men nästan ingen skatt alls om jag flyger? Bränsleförbrukningen är ungefär densamma per person och mil. Jag vill minnas att ett fullt (Sic!) flygplan har en bränsleförbrukning på c:a 0.75 l/mil/person.

Således kan inte, av miljöskäl, särskilda drivmedelsskatter för fordon motiveras om inte flyget beläggs med samma miljöskatter.

I rimlighetens namn borde det väl vara skattebefriat att ta bilen för att resa i jobbet medan det borde vara en skatt, straffskatt! , för att resa på lustbetonade och i grunden onödiga resor till Thailand.
Citera
2010-06-18, 20:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401
Miljöpartiet vill införa flygskatt nästa mandatperiod http://www.e24.se/makro/sverige/milj...od_2131155.e24

Nu är det slut på flygandet enligt miljöpartiet så vi blir väl tvungna att cykla till Thailand istället

Synpunkter?
– Vi vill ju se en skatt på flyget eftersom det är subventionerat.

Hade det inte varit vettigare att kämpa för att plocka bort subventionerna i så fall? Tycker jag att jag lägger för mycket pengar på skor så fortsätter jag ju inte köpa skor och säljer dem direkt, utan jag ger fan i att köpa dem.
Citera
2010-06-18, 20:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401

Synpunkter?

Det är bra. Knappast ett valvinnande löfte utan för de redan frälsta vattenmelonerna.
Citera
2010-06-18, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pepplan
Hoppas det inte sossarna och de andra skärp partierna vinner i höst. Jag ska till thailand i november och då ska det fan inte vara nån jävla flygskatt

Haha! Håller med dig helt.
Citera
2010-06-18, 20:17
Medlem
Empireofthesuns avatar
Miljöpartiet är nog ett av dom 8 stora partierna som jag stör mig mest på
Citera
2010-06-18, 20:18
Medlem
Gizurs avatar
Skulle bli intressant att se om flygbolagen blev innovativa och la om Bromma-Malmö till Bromma-Köpenhamn och att man slutade flyga till Luleå utan började flyga till Tornio istället. Det är regionalflyget de vill komma åt.

Ngt märkligt, möjligen, att fortsätta flyga för några hundringar till Köpenhamn medan Malmöflyget belades med kraftig flygskatt.
Citera
2010-06-18, 20:22
Medlem
Detta är bara löjligt. Varför MP vill beskatta flygsektorn ännu mer är märkligt, är nog av mest idelogiska skäl att flyg är omiljövänligt. Men om Wetterstrand & co börja fundera på hur många människor som faktiskt jobbar med just denna sektor och hur deras straffskatt kommer att påverka branschen. Vilket kommer påverka Sveriges utveckling negativt och småstäder som gynnas av inrikesflyget kommer nog bli hemskt glada.

Kan ju tilläggas att Wetterstrand åker till Finland titt som tätt för att hälsa på sin familj, hycklare på sossenivå!
Citera
2010-06-18, 20:27
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
– Vi vill ju se en skatt på flyget eftersom det är subventionerat.

Hade det inte varit vettigare att kämpa för att plocka bort subventionerna i så fall? Tycker jag att jag lägger för mycket pengar på skor så fortsätter jag ju inte köpa skor och säljer dem direkt, utan jag ger fan i att köpa dem.

Ja, varför inte avskaffa de kommunala stöden till flygplatserna. Borde man kunna fixa inom den rödgröna famljen, de flesta av dessa subventionerade flygplatser är rödgröna..

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease

Citat:
2010-06-09 13:24
Dom idag: Malmö får stödja Kastrup

Idag kom förvaltningsdomstolens dom som säger att Malmö stad har rätt att stödja Kastrups flygplats med 2,4 miljoner kronor.
– Ett mycket glädjande besked! Vi har, inte minst genom EU:s Interreg-projekt, arbetat hårt för att förbättra förutsättningarna för Öresundsregionen. Jag blev mycket besviken när statsminister Fredrik Reinfeldt (M) nyligen visade att han inte har förstått den här frågan. Reinfeldt sade att han inte tyckte att den låg inom den kommunala kompetensen. Men tack och lov är det kloka människor i förvaltningsdomstolen som inser att regiontanken utgår från att vi kan hjälpas åt, säger Malmös kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu (S). [...]
Citera
2010-06-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är inte mycket för skatter men jag har aldrig förstått varför jag ska behöva betala skyhöga skatter om jag tar bilen till ex. Sthlm. men nästan ingen skatt alls om jag flyger? Bränsleförbrukningen är ungefär densamma per person och mil. Jag vill minnas att ett fullt (Sic!) flygplan har en bränsleförbrukning på c:a 0.75 l/mil/person.

Således kan inte, av miljöskäl, särskilda drivmedelsskatter för fordon motiveras om inte flyget beläggs med samma miljöskatter.
Flygplansbensin är väl offer för samma överbeskattning som övrig bensin? Varför skulle man, i så fall, beskatta flyget ytterligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in