Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
Har 4 barn i åldrar mellan 5 och 14, 2 pojkar och 2 flickor. Ena tjejen är nu 14, och uppenbarligen inne i värsta trotsen. Jag står helt jävla handfallen och ber ödmjukt på förslag på åtgärder.
Situationen:
14 år, har för det mesta fått det hon vill ha då vi har det ganska gott ställt. I-phone, 2 egna datorer, häst, eget rum, egen fast telefon. Köper grejer för minst 3000 i månaden till henne.
Hon har alltid varit tacksam, snäll och tillmötesgående. Men nu uppskattas inget, tar inga diskussioner, hjälper inte till hemma och vad vi än säjer så är vi fullkomligt blåsta. Hon har ALLT + 2 mycket närvarande, stöttande och kärleksfulla föräldrar.
Jag tar inte detta längre, utan kommer börja plocka av henne 1 grej i taget så fort hon är uppkäftig.
Jag bryr mig inte det minsta om hormoner som spökar hos henne, eller att det är vanlig tonårstrots. Jag respekterar henne otroligt mycket, men vägrar ta skit från henne.
Diskussion:
Gör jag rätt? Förslag på andra sätt att bromsa hennes uppkäftighet och komma ner på jorden.
Ja, du gör rätt. Så länge hon inte uppför sig med respekt och vanlig jävla artighet så både kan och ska du plocka förmåner en efter en. Handling skall innebära konsekvens.
Det är inget pensionat hon bor på, trots att du/ni har satt henne på piedestal och behandlat henne som en prinsessa, och även mot tjänstefolk ska man uppföra sig...
En god regel kan väl vara den man lärde sig i skolan: Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Dvs hon ska inte svära, skrika och kräva utan använda hövlig ton - givetvis ska ni göra det mot henne också.
Och vadå svårt att se hennes ledsna ögon? Ungen är megabortskämd och blir inte ledsen på dig när du tar hennes Iphone - hon blir förbannad. Och oavsett vad du gör tycker hon ändå du är en kvarleva från juraperioden...
Förslag på att bromsa hennes kaxighet, tja. Beror på vad du menar. Skrik, gap, svordomar osv hade jag avbrutit genom att vända ryggen till - det lönar sig föga att skrika tillbaka.
Andra sätt att få barnet att landa i verkligheten är, tycker jag, att sluta var betjänt. Sluta tvätta åt henne, tex. Vill hon ha rena kläder så får hon tvätta dem själv. Gapar hon om att hon inte har nåt att ta på sig, så frågar du om du ska visa hur tvättmaskinen fungerar. (Förutsatt att du vet det själv...)
Och givetvis bör ju då ekonomiska förmåner också vara något hon förtjänar, inget som är självklart. Månadspeng förtjänar man - genom att städa sitt rum, hjälpa till hemma med saker som behöver göras osv. Utan tjat, utan gap och skrik. Telefonabbonemang? På allvar? Mobilabb också? Kontantkort som hon får sköta mha månadspeng låter rimligare.
När det är skola så ska skolan skötas utan diskussioner - där måste ni som föräldrar också vara delaktiga i vad hon gör, vilka läxor hon har och hur hon ligger till i betyg osv. IG-varningar bör innebära i princip övervakad pluggtid på vardagkvällarna.
Det är förstås också viktigt att lyssna och prata när tillfälle kommer - när tösen själv initierar det. Göra saker tillsammans, kanske med hästen eller så?