Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-06, 19:13
Medlem
Jesouss avatar
Har käkat diverse preparat många gånger i mina dagar, vissa kan man bli lite dåliga av, men det är inget jag bryr mig om.

Dock, så kan jag inte käka några former av proteinpulver eller gainers då jag blir tvungen att uppsöka sjukhus varje gång. Första gången var det Gainer Pro(från GG), med mintchokladsmak, som jag tog efter träning. Fick en brutal jävla allergisk chock(svullnad i ansikte samt kropp, allergiska utslag lite här och var, svullnad i hals, andnöd och hela det där köret). Andra gången igår hände samma sak när jag drack GGs Whey, vilket innehåller vassleprotein liksom gainer pro, och samma historia upprepade sig.

Med gainern tänkte jag att det kunde vara hasselnötter med tanke på chokladsmaken, men det var det inte.
Gick till läkaren och försökte kolla upp vad jag reagerade på och efter några prover så visade det sig att jag var laktosintolerant, vilket det omöjligt kan vara då jag käkat mejeriprodukter hela livet utan problem.
Sen kunde det vara mjölkprotein jag reagerade på, men det är samma sak där. Har druckit alla olika sorters mjölk utan ett enda problem.

Saker jag är allergisk mot är pälsdjur, pollen, gräs, hasselnötter och så vidare.

Funderar på om det kan vara mot vassle, men borde jag inte märkt det lite tidigare än nu?

Kom igen nu damer och herrar, hjälp mig om ni har varit med om liknande.
Citera
2010-08-06, 19:35
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Har käkat diverse preparat många gånger i mina dagar, vissa kan man bli lite dåliga av, men det är inget jag bryr mig om.

Dock, så kan jag inte käka några former av proteinpulver eller gainers då jag blir tvungen att uppsöka sjukhus varje gång. Första gången var det Gainer Pro(från GG), med mintchokladsmak, som jag tog efter träning. Fick en brutal jävla allergisk chock(svullnad i ansikte samt kropp, allergiska utslag lite här och var, svullnad i hals, andnöd och hela det där köret). Andra gången igår hände samma sak när jag drack GGs Whey, vilket innehåller vassleprotein liksom gainer pro, och samma historia upprepade sig.

Med gainern tänkte jag att det kunde vara hasselnötter med tanke på chokladsmaken, men det var det inte.
Gick till läkaren och försökte kolla upp vad jag reagerade på och efter några prover så visade det sig att jag var laktosintolerant, vilket det omöjligt kan vara då jag käkat mejeriprodukter hela livet utan problem.
Sen kunde det vara mjölkprotein jag reagerade på, men det är samma sak där. Har druckit alla olika sorters mjölk utan ett enda problem.

Saker jag är allergisk mot är pälsdjur, pollen, gräs, hasselnötter och så vidare.

Funderar på om det kan vara mot vassle, men borde jag inte märkt det lite tidigare än nu?

Kom igen nu damer och herrar, hjälp mig om ni har varit med om liknande.
Vassle är ett mjölkprotein, troligen vassleprotein du är allergisk mot i sådana fall.

Mjölk består dock till största delen av kaseinprotein, så du kanske inte reagerar på en såpass liten dos av vassle som det är när du dricker ett glas mjölk.
Citera
2010-08-06, 20:29
Medlem
Slackoffs avatar
Laktosintolerans ger knappast allergichock,troligare är väl att det är spår av nötter i pulvret.
Hursomhelst är det knappast någon Kris!!! eftersom du inte behöver äta proteinpulver och gainer utan det går lika bra att få sitt protein och kaloribehov ifrån vanlig mat.
Eller köp naturellt proteinpulver och smaksätt det själv.
Senast redigerad av Slackoff 2010-08-06 kl. 20:36.
Citera
2010-08-06, 21:12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Laktosintolerans ger knappast allergichock,troligare är väl att det är spår av nötter i pulvret.
Hursomhelst är det knappast någon Kris!!! eftersom du inte behöver äta proteinpulver och gainer utan det går lika bra att få sitt protein och kaloribehov ifrån vanlig mat.
Eller köp naturellt proteinpulver och smaksätt det själv.
EAA kan ju nog vara ett alternativ också.
Citera
2010-08-07, 16:23
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Vassle är ett mjölkprotein, troligen vassleprotein du är allergisk mot i sådana fall.

Mjölk består dock till största delen av kaseinprotein, så du kanske inte reagerar på en såpass liten dos av vassle som det är när du dricker ett glas mjölk.

Det ligger något i det du säger!
Jag har testat att köra äggprotein också, men jag blir dålig av det också, dock inte i samma utsträckning som av vassleproteinet.

Citat:
EAA kan ju nog vara ett alternativ också.

Jag kör aminosyror innan träningen, men jag kör både gym och kampsport, så jag behöver något att ta efter träningarna för att förhindra katabolismen av musklerna innan jag går in i duschen. Så att man klarar sig tills man fixat krubb.
Citera
2010-08-07, 17:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det ligger något i det du säger!
Jag har testat att köra äggprotein också, men jag blir dålig av det också, dock inte i samma utsträckning som av vassleproteinet.

Jag kör aminosyror innan träningen, men jag kör både gym och kampsport, så jag behöver något att ta efter träningarna för att förhindra katabolismen av musklerna innan jag går in i duschen. Så att man klarar sig tills man fixat krubb.
Ta aminosyror efter träningen då. EAA innan och EAA efter.
Citera
2010-08-07, 18:10
Medlem
Jesouss avatar
Är det jag antagligen får göra.
Vad finns det annars för återhämtningspreparat som kan funka?

Förresten, innehåller inte proteindrycker som man kan köpa på GG eller gym vassleprotein?
Aldrig reagerat på dem.
Citera
2010-08-07, 18:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Är det jag antagligen får göra.
Vad finns det annars för återhämtningspreparat som kan funka?
EAA är ju bra som sagt. Prova det först och återkom senn.

Citat:
Förresten, innehåller inte proteindrycker som man kan köpa på GG eller gym vassleprotein?
Aldrig reagerat på dem.
Menar du typ gainomax? Det är smaksatt mjölk med lite extra socker i, inget annat.
Citera
2010-08-07, 18:49
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
EAA är ju bra som sagt. Prova det först och återkom senn.

Menar du typ gainomax? Det är smaksatt mjölk med lite extra socker i, inget annat.

Nej nej, dricker inte den skiten. Det är nästan bättre att dricka en Coca-cola, med tanke på att det är 35g socker om jag minns rätt.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...refresh-500-ml

Här är ett exempel.
Citera
2010-08-07, 18:59
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Nej nej, dricker inte den skiten. Det är nästan bättre att dricka en Coca-cola, med tanke på att det är 35g socker om jag minns rätt.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...refresh-500-ml

Här är ett exempel.
Det är alltså ultrafiltrerar vassleprotein som de har blandat åt dig och säljer för en högre slant.
Citera
2010-08-08, 01:12
Medlem
Jesouss avatar
Jag ska försöka få testat på måndag om det är vassle eller ej
Citera
2010-08-08, 01:32
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag ska försöka få testat på måndag om det är vassle eller ej
Bra, i vilket fall är EAA ekvivalent med vassle före och efter träning. Så du kan ta det ena eller det andra, som du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in