Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-02-09, 06:32
Medlem
Karin Thurfell, SvD, har läst förundersökningen. Hon bortser från allt som talar emot Ardins och Wiléns berättelser, läsarna kan knappast få ett annat intryck än att Assange är skyldig.

Kritikerna på nätet avfärdas med: "På nätet har kvinnorna anklagats för att vara betalda av CIA".

Artikeln kunde lika gärna vara skriven av Borgström, som f ö uttalar sig:

Citat:
Klart är att flera ytterligare förhör har hållits med båda kvinnorna, enligt advokat Claes Borgström, som företräder kvinnorna.
– De har fått följdfrågor och utvecklat vissa saker. Men deras historier har inte förändrats, snarare bekräftats, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/da...ge_5926885.svd
Citera
2011-02-09, 07:48
Medlem
OldWolfs avatar
Oj, oj vilken tunn soppa SVD kokat på HP
Citera
2011-02-09, 08:10
Medlem
viadolorosas avatar
Förlåt min okunskap. Om jag (som enskild medborgare), vill göra en anmälan om ministerstyre, hur gör jag då?
PM:a gärna. Vilka källor måste man ha? Räcker det med uttalanden i media (som ju kan vara förvrängda i texten i förhållande till vad personen faktiskt sa)?

http://www.expressen.se/nyheter/1.23...es-rattssystem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8537426.ab

Kanske denna ska läggas i juridik istället, Moderator?
Senast redigerad av viadolorosa 2011-02-09 kl. 08:14.
Citera
2011-02-09, 08:29
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
Förlåt min okunskap. Om jag (som enskild medborgare), vill göra en anmälan om ministerstyre, hur gör jag då?
PM:a gärna. Vilka källor måste man ha? Räcker det med uttalanden i media (som ju kan vara förvrängda i texten i förhållande till vad personen faktiskt sa)?

http://www.expressen.se/nyheter/1.23...es-rattssystem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8537426.ab

Kanske denna ska läggas i juridik istället, Moderator?
Man får allt hoppas på att en välvillig riksdagsledamot gör det. En ny kunskap för mig som gör mig väldigt fundersam. Sverige, en rättsstat.
Citera
2011-02-09, 08:37
Medlem
viadolorosas avatar
Namn på riksdagsledamot som kan tänkas ha civilkuraget?
Parti egalt.
Citera
2011-02-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Man får allt hoppas på att en välvillig riksdagsledamot gör det. En ny kunskap för mig som gör mig väldigt fundersam. Sverige, en rättsstat.

Jag kommer säkert att möta mothugg från en del personer när jag ställer denna ytterst viktiga fråga.

Hur kan det komma sig att vår statsminister - helt plötsligt och för första gången någonsin - väljer att delta i debatten kring rättsprocessen och så tydligt visa vad han anser att hela svenska folket tycker om "rättsstaten" Sverige?
Citera
2011-02-09, 08:42
Medlem
InspiredWireds avatar
Överlämning är i såna här fall en standardprocedur. (Ja, det heter överlämning och inte utlämning i ärenden som rör EAW).

Dagligen överlämnas folk kors och tvärs över Europa för betydligt mer triviala företeelser än denna. Men Valadak Schmurinski från Rumänien som står anklagad för att ha snott en låda brödlimpor i Bukarest 1995 som blir häktad och överlämnad till ett betydligt mer rättsosäkert land är det ingen av er som bryr er om, va?

För övrigt skall frågan inte ens prövas i sak, man ska bara konstatera att hinder inte föreligger, vilket det extremt sällan gör. Det vanliga är att förhandling hålls och beslut meddelas direkt efter. Att Alhem är där och vittnar är något av det pinsammaste jag varit med om.

Lägg dessutom till att han Assange inte ens har några kopplingar till UK, givetvis skall han överlämnas, inga konstigheter.

(Själva brottmålet i Sverige är sen en annan sak).
Citera
2011-02-09, 08:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InspiredWired
Dagligen överlämnas folk kors och tvärs över Europa för betydligt mer triviala företeelser än denna. Men Valadak Schmurinski från Rumänien som står anklagad för att ha snott en låda brödlimpor i Bukarest 1995 som blir häktad och överlämnad till ett betydligt mer rättsosäkert land är det ingen av er som bryr er om, va?

Rumänien får väl hantera sin egen juridik. Så här gör vi i Sverige:

I Sverige togs ärendet över av kammaråklagare Thomas Holst. Trots övervakningsfilmen, erkännandet och att de två gärningsmännen var identifierade beslutade han att lägga ner utredningen.
– Personerna finns inte att få tag i, säger han.
Men de är ju kända och finns på Irland?
– Om vi skulle försöka hämta hem alla människor som begått brott som inte är tillräckligt allvarliga så skulle vi få väldigt mycket att göra.
Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.
Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab
Citera
2011-02-09, 08:52
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Karin Thurfell, SvD, har läst förundersökningen. Hon bortser från allt som talar emot Ardins och Wiléns berättelser, läsarna kan knappast få ett annat intryck än att Assange är skyldig.

Kritikerna på nätet avfärdas med: "På nätet har kvinnorna anklagats för att vara betalda av CIA".

Artikeln kunde lika gärna vara skriven av Borgström, som f ö uttalar sig:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/da...ge_5926885.svd

Jamen suck, hur står det till med läsförståelsen då, om hon verkligen har läst förundersökningen som hon påstår?! Det finns ju rätt grava faktafel i Karin Thurfjells artikel. Hon skriver bl.a: "Under natten somnar kvinnan. Hon vaknar snart av att Assange 'börjar tränga in i henne'. "

Så beskrivs alls inte händelseförloppet i dokumentationen, dvs i förhöret med kvinnan som anmält. Hur kan Thurfjell ha fått det så om bakfoten?? Skaldar hon fritt eller är det så att Borgström har fått kvinnan att ändra sin historia och har en ny version att dela med sig av till faktagranskare av Thurfjells rang?

Enligt förhöret med kvinnan (sid 10. diarienr 0201-K246314-10) så skedde det påstådda övergreppet istället på morgonen, efter det att kvinnan återvänt till lägenheten med frukost. När de hade sex under natten så halvsov hon tydligen inte utan var helvaken nog att se till att sexpartnern hade kondom på innan han trängde in i henne.

Ur förhöret med kvinnan (sid 10. diarienr 0201-K246314-10):

"Plötsligt sa Julian att han skulle lägga sig ned och sova. Hon kände.sig avvisad och chockad. Det kom så tvärt, de hade haft ett jättelångt förspel och sen.. .ingenting. Hon frågade vad som var fel, hon förstod ingenting. Han drog täcket över sig, vände sig ifrån henne och somnade. Hon gick iväg och hämtade fleecefilten eftersom hon frös. Hon låg länge vaken och undrade vad som hände och smsade med sina kompisar Han låg bredvid och snarkade. Hon måste ha somnat för senare vaknade hon till och de hade sex med varandra. Hon hade tidigare hämtat kondomer och lagt dem på golvet vid sängen. Han gick motvilligt med på att använda kondom även om han muttrade att han föredrog henne framför latex. /.../

"De somnade och när de vaknade hade de eventuellt sex igen, hon kommer inte riktigt ihåg./.../ Han ville att hon skulle gå och köpa mer frukost. /.../ När hon kom hem igen serverade hon honom havregrynsgröt, mjölk ock juice. Själv hade hon ätit innan han vaknade och också pratat med en kompis i telefon.

Övergreppet

"De satt i sängen och pratade och han tog av henne kläderna igen. De hade sex igen och hon upptäckte plötsligt att han hade trätt kondomen endast över ollonet men hon lät det bero. De somnade och hon vaknade till av att hon kände honom tränga in i henne. /.../ Hans telefon ringde och han hade möte med Aftonbladet på tisdagen klockan 12. Hon förklarade för honom att han inte skulle hinna till det mötet och han flyttade fram sitt hela schema för dagen med en timme. Sedan cyklade han med henne på pakethållaren till tågstationen. Hon betalade hans biljett till Stockholm."
Citera
2011-02-09, 09:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Anmärkningsvärt

Lite väl opportunistiskt, när korten ligger på bordet!

" - Jag beklagar att kvinnors rätt och ställning väger så lätt när det gäller den här typen av frågor."

Reinfeldt tar ställning i sakfrågan , det är en partsinlaga!

Ja, där gav han Assange och hans supporters vatten på sin kvarn vad gäller misstron mot det svenska rättsväsendets oberoende och svenska politikers vilja att upprätthålla detta oberoende.
Citera
2011-02-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Om mord är grund för utlämning enligt EAW-avtalet, kan man då begära att MN lämnas ut p.g.a. justitiemord (som dock antagligen får anses vara mindre grovt mord)?

Visst kan man det relaterat till den internationella arresteringsordern. Vidare finns det möjligheter att gå till Europadomstolen för hanteringen av fallet respektive utfall osv.
Sedan kan man legalt pröva delaktighet i förtal osv. internationellt i och med spridningen till tidningarna genom tjänstefel.

Därav alla roliga frågor från "prosecutor" om Marianne Ny:s rättigheter.

Däremot anar jag att vänster-pressen börjat vrida storyn till att handla om just politik. Inte så konstigt då rättssamhället faktiskt inte är oberoende politiken varken formellt eller instruktionsmässigt. Sedan att statsministern uttalar sig är förstås en inbjudan till vänstern att börja politisera situationen.

Är helt övertygad om att statsministerns uttalanden kanske inte var helt smart upplagda då det exempelvis saknas:
# Rättigheter för kvinnor att få vad som helst prövat.
# Det svenska rättssamhället är relativt ökänt, i klass med Tunisiens tidigare diktatur eller liknande. Istället för att undersöka likheterna kanske man borde titta olikheterna och det är vad man åtalar dissidenter för.

Så snälla statsministern ta det lugnt i fortsättning med uttalandena och ta en titt på hur det verkligen ligger till i rättssamhället som faktiskt innehåller betydande mängder med personer som inte gillar din politik och helst vill avskaffa riksdagen. Fortsätter du så här så riskeras 50.000 väljare i veckan, dock inte nödvändigtvis till S, V eller Mp.
Ett tips: kräv skriftligt på allt.

Slutligen så tycker jag att Marianne Ny faktiskt borde åka till London och försvara sig och rättssamhället, självfallet på skattebetalarnas bekostnad då advokatens utmaning nu har nått typ 2-3 miljarder människor.
Citera
2011-02-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Jamen suck, hur står det till med läsförståelsen då, om hon verkligen har läst förundersökningen som hon påstår?! Det finns ju rätt grava faktafel i Karin Thurfjells artikel. Hon skriver bl.a: "Under natten somnar kvinnan. Hon vaknar snart av att Assange 'börjar tränga in i henne'. "

Så beskrivs alls inte händelseförloppet i dokumentationen, dvs i förhöret med kvinnan som anmält. Hur kan Thurfjell ha fått det så om bakfoten?? Skaldar hon fritt eller är det så att Borgström har fått kvinnan att ändra sin historia och har en ny version att dela med sig av till faktagranskare av Thurfjells rang?

Den som läser artikeln utan att vara insatt i fallet, kommer dra slutsatsen att Assange är skyldig.

Det är inte journalistik, utan mer av en partsinlaga. Den skiljer sig inte speciellt från hur en pressrelease från Borgströms advokatkontor skulle skildra fallet.

Assange blir förmodligen utlämnad till Sverige. Tveksamt om det ens sen blir något åtal, utan man lägger ned fallet då det inte håller, det är fullt av tveksamheter.
Assange kommer dock alltid att betraktas som en våldtäktsman i Sverige. Till det bidrar bland annat journalister som Thurfjell, #prataomdetfeministerna, Borgström och nu senast Reinfeldt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in