Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-02-09, 09:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
Förlåt min okunskap. Om jag (som enskild medborgare), vill göra en anmälan om ministerstyre, hur gör jag då?
PM:a gärna. Vilka källor måste man ha? Räcker det med uttalanden i media (som ju kan vara förvrängda i texten i förhållande till vad personen faktiskt sa)?

Ministerstyre är ju en politisk, inte juridisk fråga. Inte ens JO får granska vad ministrarna gör. Det du kan göra som medborgare är att skriva till någon av de riksdagsmän som sitter i KU. Men det är nog ingen större idé att du gör det i just det här fallet.

Däremot är JK Anna Skarhed ute på mycket tunnare is när hon uttalar sig i Aftonbladet. Hon är tjänsteman, inte politiker, och som JK bör hon undvika att kommentera ett pågående rättsfall. Det är ju en av hennes uppgifter att granska vad åklagare och domstolar har för sig. Och då kan man inte först gå ut och ta ställning i pressen.

Hennes uttalande att: Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad den här prövningen i England går ut på är ett inhopp i fallet som klart går över gränsen och diskvalificerar henne från att senare som JK pröva hanteringen av det hela. Vilket är olyckligt.

Den som inte gillar Skarheds inhopp kan klaga hos JO, som har tillsyn över alla regeringstjänstemän inklusive JK. Men jag tror att chanserna att få den högra handen att granska vad den vänstra gör är små.
Senast redigerad av Regulus 2011-02-09 kl. 09:30. Anledning: typo
Citera
2011-02-09, 09:29
Bannlyst
Igår gick Reinfeldt ut och med näbbar och klor för att försvara sveriges heder. Se telegram från TT
Statsminister Fredrik Reinfeldt beklagar den bild av svenskt rättsväsende som nu sprids i samband med domstolsförhandlingarna om utlämningen av Julian Assange i London.

- Det är beklagligt. Vi har ett självständigt rättsväsende som i det här fallet dessutom agerat på svensk lagstiftning. Man har till allmänt åtal instämt Julian Assange för anklagelser om våldtäkt, sade Reinfeldt till journalister i riksdagen.

- Jag kan bara beklaga att kvinnors rätt och ställning väger så lätt när det gäller den här typen av frågor jämfört med andra typer av teorier som förs fram. Jag kan bara försvara det faktum som alla i Sverige känner till, nämligen att vi har ett självständigt, ickestyrt rättsväsende.

Han avvisar anklagelserna från Assanges advokat att det finns risk för rättsövergrepp om Assange skulle ställas inför rätta i Sverige.

- Det är ju tyvärr så här det blir när man, i syfte att försvara en klient, beskriver nedlåtande andra länders rättssystem. Men alla som lever i Sverige vet ju att det inte är med sanningen överensstämmande, sade Reinfeldt.

Detta publicerades i såväl Expressen som Aftonbladet, i sin helhet.
Det som är anmärkningsvärt är att Reinfeldt inte är påläst i ett såhär pass intrenationellt bevakt och viktigt ärendet, han påstår att Assange är åtalad för våldtäkt.
När tidningarna blir varse om "misstaget" gör man snabbt en "städning" av uttalandet... inte ett pip om felaktigheten. Men däremot om ex. Hurtig eller något annat vittne tvekar på ett svar så hängs dom ut av Kadhammar.
Citera
2011-02-09, 09:30
Medlem
WordWarriors avatar
Hoppas ni andra som är intresserade av fallet inte missat följande dokumentsamlingar som läckt ut:

http://www.fsilaw.com/sitecore/conte...%20Papers.aspx

http://info.publicintelligence.net/A...llegations.pdf

Granska, hitta felen och sprid till internationell media!
Citera
2011-02-09, 09:30
Medlem
OldWolfs avatar
Vad är det för HP som Hurtig fick och som vi sedan kommit över? Som någon påpekat här är det underligt om MN går till tingsrätten med ett förhör som inte är uppläst och godkänt som tyngsta beviset mot Assange (eftersom våldtäkten är en förutsättning för överlämnandet). Vi vet att ett nytt förhör gjordes med SW 1-2 september. Vi vet genom uttalanden av CB att kompletterande förhör har hållits med båda.
I "vår" HP daterade 8 november är brottsmisstanken skäligen misstänkt. När ärendet hamnar i tingsrätten har det ändrats till på sannolika skäl.
Det verkar som om Hurtig och tingsrätten inte fått samma promemoria, men det är väl uteslutet?
Citera
2011-02-09, 09:43
Medlem
SvD:s Karin Thurfjell påstår sig ha läst delar av förundersökningen.

Se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/da...ge_5926885.svd

Undrar om det var för jobbigt för den granskande "journalisten" Karin Thurfjell att ta del av HELA förundersökningen? En textmassa på cirka 100 sidor är kanske för mycket för henne och ger inte heller den bild som hon så gärna själv vill se?

Karin Thurfjell fick gå på Nobelfesten i år. Det gäller att hålla sig väl med den korrupta makten och ha "de rätta" åsikterna.

Se http://twitter.com/KarinJThurfjell

och hon finns även på Facebook. Har inte hunnit kolla igenom alla hennes "vänner".

Se http://www.facebook.com/people/Karin...jell/726512596
Citera
2011-02-09, 09:43
Medlem
Reinfeldt har nog missat vad saken handlar om. Märkligt att så många myndighetspersoner går ut och rapar i media. Har inte Assange rätt att pröva sin sak och säg vad fan som helst.
Sen är det ju bara att läsa alla protokoll som av "misstag" läckts till pressen.
Saxat från Aftonbladet.
Det finns en del minst sagt underliga omständigheter. Till exempel att jouråklagaren bröt mot sekretessen och berättade för tidningen Expressen att Assange var utpekad. Eller att polis och åklagare inte lyckades agera så resolut att de snabbt förhörde honom medan han fortfarande fanns i Sverige. Eller att överåklagare Ny inte omedelbart anhöll Assange när han blev misstänkt för våldtäkt.
Då är det nämligen obligatoriskt att den misstänkte ska anhållas.
Citera
2011-02-09, 09:47
Medlem
Dementerades det här inlägget senare av "Publicistklubben"?

Citat:
Ursprungligen postat av Publicistklubben
Vem tipsade Expressen, egentligen? Hittills har div FB-inlägg pekat på troliga polisläckor.
Min källa i polishuset påstår nu att vi ska titta åt ett helt annat håll, nämligen Kvinna A. Det ska troligen ha varit hon, och ingen annan, som hjälpte Expressen att spräcka scoopet. Hur trovärdig källan är i detta speciella avseende undandrar sig min bedömning. Otvivelaktigt är att personen är initierad. Jag är benägen att tro att FB har varit "barking up the wrong tree".

Vidare framgår av Kvinna A:s sms att det var hon som kontaktade Claes Borgström. I den frågan behövs inga ytterligare spekulationer.

Borgström- och detta är intressant- uppmanade sedan Kvinna A och Kvinna W att upprätta en förteckning över de medier som skulle bearbetas. Knivarna slipades, inget som därefter skedde ägde rum av någon slump. Borgström agerade sedan med stor säkerhet i umgänget med medierna och kunde stolt anförtro Newsweek (25 aug) detaljer ur kvinnornas berättelser och bekrfta sekretessbelagda uppgifter "som svenska medier inte känner till".

Min poliskälla bekräftar en annan egendomlighet i hanteringen av förundersökningen. De båda kvinnorna "bjöds in" till polishuset för att I EFTERHAND kommentera sina sms! De fick alltså det schangdobla erbjudandet att post factum skriva sin egen historia, att tillrättalägga sina kommentarer
och tolkningar så att de stämde överens med de sms som polisen ansåg vara intressanta och ha bäring på våldtäktsutredningen. Tolkningsföreträde, helt enkelt.
Dessa uppgifter är så vitt jag vet nya och torde ge ytterligare bränsle åt de kritiker som påtalat brister och ensidighet i the Guardians redaktionella urval ur förundersökningen nyligen.

Det finns således intressanta uppgifter i sms-meddelandena som inte har fogats till förundersökningen, i alla fall inte den del som cirkulerat utanför den innersta kretsen. Min poliskälla säger att "vi håller det här tätt intill bröstet än så länge" och tillägger att hade Marianne Ny känt till sms:en hade hon troligen droppat ärendet.
Citera
2011-02-09, 09:47
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
Namn på riksdagsledamot som kan tänkas ha civilkuraget?
Parti egalt.
Du kan nog glömma att en ledamot från Alliansen KU-anmäler statsministern, oavsett vad ledamoten personligen tycker i sakfrågan. Och att någon från vänsterfeministrödgrönaröran skulle anmäla ett PK-uttalande har också höga odds. Det finns nog bara ett parti som skulle göra det, och dem tar ingen på allvar ändå.
Citera
2011-02-09, 09:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Rumänien får väl hantera sin egen juridik. Så här gör vi i Sverige:

I Sverige togs ärendet över av kammaråklagare Thomas Holst. Trots övervakningsfilmen, erkännandet och att de två gärningsmännen var identifierade beslutade han att lägga ner utredningen.
– Personerna finns inte att få tag i, säger han.
Men de är ju kända och finns på Irland?
– Om vi skulle försöka hämta hem alla människor som begått brott som inte är tillräckligt allvarliga så skulle vi få väldigt mycket att göra.
Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.
Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab
Det var väl så att den person som blev misshandlad fortfarande hade skador av misshandeln ett år efter händelsen. Det var alltså inte lindrig misshandel det handlade om.

Eftersom statsministern nu har börjat kommentera enskilda rättsfall så skulle jag gärna vilja få hans förklaring till varför det här ärendet inte ansågs viktigt. Jag skulle också vilja få en kommentar från MN om detta.
Citera
2011-02-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa

Se http://twitter.com/KarinJThurfjell

Hon följer inte så många på twitter ( ca 50 ), men den stora tänkaren Koljonen finns med.
Citera
2011-02-09, 10:09
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SourTimes
Ja, Lars Vilks var inte en dålig koppling. Jag undrar verkligen om en sådan här advokat är bra för JA, det blir för dramatiskt, nästan löjligt. Med tanke på hur mycket karisma och karaktär som JA själv står för, så behövs det nog en person som tar ner honom på jorden och inte piskar upp stämningen mer. När han står och vrålar "I challenge you, Marianne Ny", får jag någon slags Mel Gibson-feeling, känns som en filmscen när någon ska egga en armé inför det sista slaget, känns inte alls lovande.

Lars Vilks kan ju vara en utmärkt analogi.

Kanske Mel-Gibson-stuket är helt i enighet med vad klienten har beställt! Assange verkar ju ha lite fingertoppskänsla för sånt. På gott och ont: På gott om man tänker "all publicity is good publicity". På ont när det gäller att hålla sig ur finkan.

Jag tror alls inte det är klappat och klart, trots några förlorade stilpoäng av Hurtig angående detaljer om SMS etc. Jag tror inte det var nåt planerat av motståndarsidan. De såg en blotta och gick omedelbart till attack.
Citera
2011-02-09, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
Reinfeldt har nog missat vad saken handlar om. Märkligt att så många myndighetspersoner går ut och rapar i media. Har inte Assange rätt att pröva sin sak och säg vad fan som helst.
Sen är det ju bara att läsa alla protokoll som av "misstag" läckts till pressen.
Saxat från Aftonbladet.
Det finns en del minst sagt underliga omständigheter. Till exempel att jouråklagaren bröt mot sekretessen och berättade för tidningen Expressen att Assange var utpekad. Eller att polis och åklagare inte lyckades agera så resolut att de snabbt förhörde honom medan han fortfarande fanns i Sverige. Eller att överåklagare Ny inte omedelbart anhöll Assange när han blev misstänkt för våldtäkt.
Då är det nämligen obligatoriskt att den misstänkte ska anhållas.
Det som är anmärkningsvärt är att Reinfeldt inte är påläst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in