Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
Förlåt min okunskap. Om jag (som enskild medborgare), vill göra en anmälan om ministerstyre, hur gör jag då?
PM:a gärna. Vilka källor måste man ha? Räcker det med uttalanden i media (som ju kan vara förvrängda i texten i förhållande till vad personen faktiskt sa)?
Ministerstyre är ju en politisk, inte juridisk fråga. Inte ens JO får granska vad ministrarna gör. Det du kan göra som medborgare är att skriva till någon av de riksdagsmän som sitter i KU. Men det är nog ingen större idé att du gör det i just det här fallet.
Däremot är JK Anna Skarhed ute på mycket tunnare is när hon uttalar sig i Aftonbladet. Hon är tjänsteman, inte politiker, och som JK bör hon undvika att kommentera ett pågående rättsfall. Det är ju en av hennes uppgifter att granska vad åklagare och domstolar har för sig. Och då kan man inte först gå ut och ta ställning i pressen.
Hennes uttalande att:
Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad den här prövningen i England går ut på är ett inhopp i fallet som klart går över gränsen och diskvalificerar henne från att senare som JK pröva hanteringen av det hela. Vilket är olyckligt.
Den som inte gillar Skarheds inhopp kan klaga hos JO, som har tillsyn över alla regeringstjänstemän inklusive JK. Men jag tror att chanserna att få den högra handen att granska vad den vänstra gör är små.