Citat:
Det jag tycker är konstigt med SW:s sjukhusbesök och hennes besök på polisstationen är att hon uppgav att hon trodde att hon med polisbesöket kunde tvinga JA till ett HIV-test. Efter sjukhusbesöket borde hon ha varit informerad om att det inte är så det görs.
Ursprungligen postat av Ollenblau
Tydliggörande artikel i dagens DN, ej (ännu) på nätet. Dr Lottie Hellström och Södersjukhusets akutmottagning för våldtagna kvinnor kritiseras mycket hårt för fejkade intyg om övergreppskador. Kvinnor där Hellström funnit sprickor i underlivet vilket enl Hellström kan ha uppstått vid en våldsam vaginal penetration hade inga sådan när kompetent rättsläkare undersökte kvinnorna. Mannen blev först häktat pga Hellströms intyg men frisläppt av den kvinnliga rättsläkarens intyg. Den läkaren fann inga övergreppskador alls.
Rättsläkaren Martina Olsson Frisk är mycket kritisk till de intyg som hon har sett från Hellström och menar att hon inte skiljer på objektiva skador och patientens beskrivning av sina känslor. "De intyg jag sett från SöS har varit katastrofala".
Ett stort antal intyg finns från SöS där sprickor beskrivs i underlivet. Detta är mycket anmärkningsvärt då flera rättsläkare menar att sexövergrepp sällan leder till fysiska skador.
Hellström har gjort hela sin karriär på detta område och är en del av det feministiska nätverket. Hon figurerar även i våldtäcktsanmälan av Säpo-livvakten som friades. Den utredningen är JO-anmäld.
Var det därför SW slussades från Danderyd till SöS? I hopp om att hitta en spricka? Nu har inte något intyg, mig veterligen, kommit ang SW men dyker ett sådant upp så är ovanstående av relevans. Att inte kunna särskilja en kvinnas upplevelse av känslor och objektiva fynd/händelser tycks vara ett centralt återkommande karakteristikum inom extremfeminismen
Rättsläkaren Martina Olsson Frisk är mycket kritisk till de intyg som hon har sett från Hellström och menar att hon inte skiljer på objektiva skador och patientens beskrivning av sina känslor. "De intyg jag sett från SöS har varit katastrofala".
Ett stort antal intyg finns från SöS där sprickor beskrivs i underlivet. Detta är mycket anmärkningsvärt då flera rättsläkare menar att sexövergrepp sällan leder till fysiska skador.
Hellström har gjort hela sin karriär på detta område och är en del av det feministiska nätverket. Hon figurerar även i våldtäcktsanmälan av Säpo-livvakten som friades. Den utredningen är JO-anmäld.
Var det därför SW slussades från Danderyd till SöS? I hopp om att hitta en spricka? Nu har inte något intyg, mig veterligen, kommit ang SW men dyker ett sådant upp så är ovanstående av relevans. Att inte kunna särskilja en kvinnas upplevelse av känslor och objektiva fynd/händelser tycks vara ett centralt återkommande karakteristikum inom extremfeminismen
Varför fick hon inte upplysningar från sjukhuset om vad som gällde? Har de felinformerat henne för att få henne att gå till polisen?
En viktig del i att ha en speciell enhet för våldtagna kvinnor är att de ska upplysas om sina rättigheter och hur de kan gå vidare. Det har sjukhuset uppenbarligen misslyckats med i det här fallet.
AA måste också ha vetat och ha lurat SW.