Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ur förhöret med Johannes Wahlström.
"Donald hade pratat med Anna Ardin. Och att Sofia hade pratat med Donald. Och att Anna var fly förbannad på, eh, på det som hon hört från Sofia. Eh, och att hon av ett eller annat skäl hade trott på det som Sofia sagt. Eh, och att de skulle, skulle mötas."
Ur förhöret med Donald Boström
"Eh, så ringer en dag, jag tror att det är torsdagen...då fortsätter hon berätta att den andra kvinnan, Sofia har ringt till henne och berättat att Julian varit där och haf t sex med henne.
...
Därför att då säger Anna att Sofia har bett mig att gå till polisen, följa med henne och jag har beslutat att jag skall följa med och stödja henne i det här."
Det är alltså knappast Julians otrohet som triggat Anna.
AA har naturligtvis inte agerat helt på eget bevåg - hon har inte suttit på sin kammare och funderat igenom situationen för sig själv innan hon gick till polisen, utan har pratat igenom situationen med någon eller några av sina närmaste vänner under torsdagen - kanske SSW, kanske andra.
Att AA och kanske ytterligare en av hennes vänner haft sex med JA är inget som verkar påverka AA:s relation till JA - inte heller det faktum att JA hade sex med SW medan han bodde hos AA. Det verkar inte som att AA hade behov av att hämnas för att hon fått reda på att JA träffade andra.
Vad som däremot vände upp och ned på allt var att en upprörd SW sökte JA och berättade för AA vad som hänt. Först när AA pratar samman sig med någon eller några på torsdagskvällen tar händelseförloppet fart ("Det svinet - du MÅSTE se till att Sofia anmäler honom!")
SW ville inte anmäla JA när hon gick till polisen (HäPM, s 70), men AA som säger att hon enbart ska följa med som stöd (HäPM, s 60) "förstärker Sofias story […] och gör caset starkare".
Vad som verkligen hände mellan SW och AA under fredagen är svårt att veta, men det verkar som att AA verkligen vill se till att SW:s berättelse ska tas på allvar - när SW vacklar (hon vill ju inte anmäla JA) ser AA de facto till att det skapas ett brott.
Kanske är de två förlorade timmarna på Klara polisstation den tid det tar för AA att övertyga SW att anmäla JA (Hon har ju alltid trumfkortet: "Du vet - han gjorde samma sak mot mig.")
När sen väl AA dragit igång händelseförloppet finns ingen återvändo - verklighet ställs mot teoretiska resonemang. Med tanke på vilka AA:s vänner är och vilka berättelser de delat med sig av till #prataomdet verkar det inte omöjligt att SW (och indirekt AA) har blivit brickor i ett spel med feministiska förtecken och teman såsom gränsdragning och "män med makt".