Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-03-26, 10:12
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Frågan är varför gör Hurtig/JA ingenting? Det bästa sättet är att gå till motoffensiv och tvinga fram kvinnorna/SMS och låter Eva Finné på nytt ta över materialet.

Dags att jägaren blir villebråd.

Tror det är smartare att änmäla när/om förundersökningen/åtalet läggs ner. Bättre goodwill då. Om det skulle göras innan dess skulle få journalister ta det på allvar och bara skriva typ: "Nu försöker Assange slingra sig och komma undan ansvar!!!"

När åtalet läggs ner så kan de inte säga så.
Citera
2011-03-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Nej han kommer inte att fällas, jag förstår ärligt talat inte varför tråden inte tittar på det som är viktigt nämligen SW första förhör där hon ringer till kamraten och säger halvsov eller som försvaret också formulerade det, halvvaken. Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Titta på halvsov och fundera på varför vi hela tiden glider in i fruktlösa diskussioner om skuld.

Citerar förhöret med: Svensson, Katarina .Sonja Christina
förhörsledare Mats Gehlin
2010-09-13 9:09-09:25

SW direkt i anslutning till det inträffade, och innan förhör nr två varför det finns all anledning att se det som SW första version innan behovet av att uppgradera halvsov kom. Sw sjukskrevs sen och frågasn är om hon var i kontakt med arbetskamraten någon mer gång innan förhör nr 2.

Det har funnits tvivel tidigare i bristen på samstämmighet i de olika vittnenas och att historierna uppenbart har berättats vid olika tillfällen och med varierande syfte vid respektive tillfälle. Att dra in Svensk rättshistoria i allmänhet och Diesen i synnerhet känns som ett sidospår. Målsättningen måste väl ändå vara att hitta stödpunkter för ett försvar, inte att med stöd av gamla domar hitta underlag för att döma Assange. Jag vet inte vad du har för agenda för att pumpa tråden full med artiklar om rättsväsendets förfall, det vet vi bara allt för väl. Personligen skulle jag önska ett större fokus på just det faktum att förhören som vi känner faktiskt har en mängd irregulariteter som absolut förtjänar att belysas bättre.

t.ex det jag presenterade jag häromdagen AA ambivalens om huruvida hon tänkte anmäla eller inte

https://www.flashback.org/sp29633581.

Vi har frågan huruvida det är ett brott att hota med att anmäla en människa för våldtäkt om vederbörande inte infinner sig för en STD Test.

Vi har frågan varför Försvaret inte anmält AA & SW för falsk tillvitelse. För övrigt är det standard i princip alla anmälningar att det läggs en motanmälan.

tycker det för min del skulle vara en utmärkt idé som tidfördriv medan EAW går via high court och vidare till supreme court. Tvinga polisen att göra en undersökning för falsk tillvitelse och utpressning. svaren finns i fupen.

Tvinga fram en granskning genom en motanmälan!

Snarare än falsk tillvitelse torde en relevant undersökning handla att utreda falsk angivelse eller obefogad angivelse.

Brottsbalken 15 kap 6 § lyder:

Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

Eftersom Claes Borgström har sagt att bara jurister kan avgöra om någon blivit utsatt för våldtäkt, så får vi ta det för gott och istället för avsiktlig falsk angivelse landa i obefogad angivelse.
Citera
2011-03-26, 11:00
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Snarare än falsk tillvitelse torde en relevant undersökning handla att utreda falsk angivelse eller obefogad angivelse.

Brottsbalken 15 kap 6 § lyder:

Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

Eftersom Claes Borgström har sagt att bara jurister kan avgöra om någon blivit utsatt för våldtäkt, så får vi ta det för gott och istället för avsiktlig falsk angivelse landa i obefogad angivelse.

Obefogad angivelse av vem? Irmeli Krantz? Mats Gehlin?

Motsvarande gäller åklagare. Det finns lagstiftning om obefogat åtal. Används aldrig.
Citera
2011-03-26, 11:06
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tror det är smartare att änmäla när/om förundersökningen/åtalet läggs ner. Bättre goodwill då. Om det skulle göras innan dess skulle få journalister ta det på allvar och bara skriva typ: "Nu försöker Assange slingra sig och komma undan ansvar!!!"

När åtalet läggs ner så kan de inte säga så.

Är inte lika säker på det.

Eftersom ingen journalist har granskat eller verka vilja granska, måste Assange få dom att vilja.
Svagheten i fallet är inte kvinnornas subjektiva känsla av att ha blivit kränkta. Det är fastslaget att kvinnor har större rätt till sina känslor än män, och att kvinnors känslor är att jämställa med sanning. svagheten ligger hur de formulerar sin känsla direkt och indirekt via egna utsagor och förhör. "han våldtog mig sen blev jag dumpad!" "han våldtog mig så då ville jag bli hans pressekreterare" "Världens häftigaste våldtäktsman ligger här i min säng" För att inte prata om den numera berömda kondomen som omöjligt kan ha används på det sätt som AA påstår.

När JA säger att det kom som en blixt från en klar himmel utan förvarning så har han rätt. Det fanns ingen anledning för JA att tro något annat. Det är först när AA förstår att hon inte är den utvalda, som kränkningen uppstår. Detta går att leda i bevis genom fup:en. Eva Finne gör en fullständigt korrekt bedömning av det inträffade och det är först när Borgström lägger sig i som det börjar få politiska övertoner.

Ingen kommer granska någonting innan Assange är i Sverige, utan fokus ligger på EAW och överlämnandet. Detta är i allt en ren proforma och tar snarare uppmärksamheten ifrån det inträffade än på.

Genom att flytta fokus finns allt att vinna och Assange kan tvinga fram en genomlysning av punkterna, och en lika omsorgsfull undersökning för sin sak, som kvinnorna fått för sin. Om minsta tecken på manipulation i anmälan mot Assange föreligger så faller också EAW. För vad menade egentligen SW när hon sa: "Jag ville inte anmäla" "Jag kände mig överkörd av både polis och kamrater"

Vem var kamraten som berättade hur slipstenen skulle dras?
Citera
2011-03-26, 12:00
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:

Eftersom ingen journalist har granskat eller verka vilja granska, måste Assange få dom att vilja.
Svagheten i fallet är inte kvinnornas subjektiva känsla av att ha blivit kränkta. Det är fastslaget att kvinnor har större rätt till sina känslor än män, och att kvinnors känslor är att jämställa med sanning. svagheten ligger hur de formulerar sin känsla direkt och indirekt via egna utsagor och förhör. "han våldtog mig sen blev jag dumpad!" "han våldtog mig så då ville jag bli hans pressekreterare" "Världens häftigaste våldtäktsman ligger här i min säng" För att inte prata om den numera berömda kondomen som omöjligt kan ha används på det sätt som AA påstår.

När JA säger att det kom som en blixt från en klar himmel utan förvarning så har han rätt. Det fanns ingen anledning för JA att tro något annat. Det är först när AA förstår att hon inte är den utvalda, som kränkningen uppstår. Detta går att leda i bevis genom fup:en. Eva Finne gör en fullständigt korrekt bedömning av det inträffade och det är först när Borgström lägger sig i som det börjar få politiska övertoner.

Ingen kommer granska någonting innan Assange är i Sverige, utan fokus ligger på EAW och överlämnandet. Detta är i allt en ren proforma och tar snarare uppmärksamheten ifrån det inträffade än på.

Genom att flytta fokus finns allt att vinna och Assange kan tvinga fram en genomlysning av punkterna, och en lika omsorgsfull undersökning för sin sak, som kvinnorna fått för sin. Om minsta tecken på manipulation i anmälan mot Assange föreligger så faller också EAW. För vad menade egentligen SW när hon sa: "Jag ville inte anmäla" "Jag kände mig överkörd av både polis och kamrater"

Jag instämmer helt i din analys. Men sedan vill jag se nästa steg: att internationell media, när Assange väl finns på svensk mark, börjar rota runt lite i de gamla rättsskandalerna. De visar nämligen den politiska/feministiska utveckling som skett inom det juridiska området - med konsekvens att det inträffat flera feministiskt präglade rättsövergrepp.

Drömmen vore att samla 10-20 icke PK skribenter att skriva om dessa rättsfall i en bok signerad Assange, dedikerad till det svenska rättsväsendet. Allt material finns egentligen klart, många har sammanfattat det i artiklar och i flera böcker. Var och en av dem har inte rått på systemfelen, men en samlad ansträngning signerad Assange på en internationell arena borde j**** få genomslagskraft.
Citera
2011-03-26, 12:02
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:

Exakt. Och om det är vad SW känner och anser, då borde hon ta en exclusive intervju för stora pengar och berätta den berättelsen.
Citera
2011-03-26, 12:23
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarlockholmes
Jag instämmer helt i din analys. Men sedan vill jag se nästa steg: att internationell media, när Assange väl finns på svensk mark, börjar rota runt lite i de gamla rättsskandalerna. De visar nämligen den politiska/feministiska utveckling som skett inom det juridiska området - med konsekvens att det inträffat flera feministiskt präglade rättsövergrepp.

Drömmen vore att samla 10-20 icke PK skribenter att skriva om dessa rättsfall i en bok signerad Assange, dedikerad till det svenska rättsväsendet. Allt material finns egentligen klart, många har sammanfattat det i artiklar och i flera böcker. Var och en av dem har inte rått på systemfelen, men en samlad ansträngning signerad Assange på en internationell arena borde j**** få genomslagskraft.

Tror inte att vi ska blanda äpplen och päron. Tillbaka till huvudfrågan och försvaret av Assange.
Om den frågan sen kan fungera som tändhatt för att brisera en generell rättsröta må vara hänt. Först måste vi ta nästa kulle innan vi kan vinna kriget.

Rättsfrågorna ska definitivt upp på agendan, och som jag skrev igår vilket politiskt parti är beredd att gå i bräschen för det. eller snarare vilka är det inte? Gör det till en valfråga rätt och slätt.

för visst skulle det vara trevligt om män åter vågade leka med sina små, krama om dom ute på stan gulla och skämta med grannen unge utan dessa förmenande blickar, och misstänksamma viskningar att det är en pedofil. Det är säkert 15 år sedan jag slutade bada med mina små, slutade krama om dom offentligt, slutade kamma och sättas upp deras hår. Vetskapen om att det skulle kunna användas som ett argument i en eventuell vårdnadstvist var bara allt för uppenbar. Detta är en syn som jag tyvärr delar med många män. Så visst ge oss rättssäkerheten tillbaka, granska kvinnornas roll i att skuldbelägga männen i vårt rättsväsende, men låt oss börja med att försvara Assange rätt till en fair rättegång först
Citera
2011-03-26, 12:24
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarlockholmes
Exakt. Och om det är vad SW känner och anser, då borde hon ta en exclusive intervju för stora pengar och berätta den berättelsen.

Sanning är i första hand inte en fråga om pengar utan moral
Citera
2011-03-26, 12:29
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:
Tror inte att vi ska blanda äpplen och päron. Tillbaka till huvudfrågan och försvaret av Assange.
Om den frågan sen kan fungera som tändhatt för att brisera en generell rättsröta må vara hänt. Först måste vi ta nästa kulle innan vi kan vinna kriget.

Rättsfrågorna ska definitivt upp på agendan, och som jag skrev igår vilket politiskt parti är beredd att gå i bräschen för det. eller snarare vilka är det inte? Gör det till en valfråga rätt och slätt.

för visst skulle det vara trevligt om män åter vågade leka med sina små, krama om dom ute på stan gulla och skämta med grannen unge utan dessa förmenande blickar, och misstänksamma viskningar att det är en pedofil. Det är säkert 15 år sedan jag slutade bada med mina små, slutade krama om dom offentligt, slutade kamma och sättas upp deras hår. Vetskapen om att det skulle kunna användas som ett argument i en eventuell vårdnadstvist var bara allt för uppenbar. Detta är en syn som jag tyvärr delar med många män. Så visst ge oss rättssäkerheten tillbaka, granska kvinnornas roll i att skuldbelägga männen i vårt rättsväsende, men låt oss börja med att försvara Assange rätt till en fair rättegång först

Det är inte att blanda äpplen och päron. Det är olika skikt och dimensioner, där det ena inte utesluter det andra. Om du gräver i det du gör så är det utmärkt, men jag måste inte begränsa mig till det. Jag vill ta in fler aspekter. Tänk Da Costa. Där fanns alla redan då: akademikerna/Diesen, JG, LGWP, feministerna, domstolarnas undermåliga beslutsfattare, politikerna... Alla har de varsin tårtbit i den process som kommer. Och då är historien och samtidens aktörer viktiga att förstå.
Citera
2011-03-26, 12:33
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:

Det var klokt. Jag avråder bestämt alla män i Sverige att visa känslor mot sina barn. Det kan användas mot dem i olika former av anklagelser, både i vårdnadstvister och om någon annan vill komma åt dem. Jag tror de flesta i Sverige vet detta. Jag kan inte tänka mig att en äldre man skulle sätta sig bredvid en ung tjej eller barn på tunnelbanan eller pendeltåget t ex. Han skulle bli misstänkt direkt.
Citera
2011-03-26, 12:44
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
trenterx, har genomgående haft en bra känsla angående din flashbackpersona men här får du nog komma med bättre argumentation

Hade jag varit JA fanns det inte funnits en chans i helv***t att jag skulle gå med på att frivilligt återvända till Sverige.
Hur kunde det gå så här snett?

Jo, vi måste göra motstånd här i Sverige. Inte ge slaget förlorat på förhand. Jag har noterat att Skarlockholmes är extremt pessimistiskt när han bedömer Assanges chanser att klara sig undan fällande dom. Men chansen ökar inte om vi flyr fältet.

Kampanjen #prataomdet var ett oblygt försök att förbereda marken för fällande dom. FB har lyckats avslöja kampanjen och förbättra oddsen för Assange. Vi skall väl fortsätta att gräva fram obekväma fakta? De kan förändra spelplanen, har redan gjort det delvis.

Däremot är det självklart att JA hellre sitter med fotboja på engelsk herrgård än i svensk cell
Citera
2011-03-26, 12:52
Medlem
Någon som vet vilken plats Claes Borgström kommer ha i Håkan Juholts nya såssar?

Alla sådana kopplingar till partiledning medför risk för att annars så självständiga tjänstemän darrar på manschetten. En Claes Borgström med tungt stöd i såsseledningen kan medföra en rubbad princip om rättvis rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in