Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Med tanke på länkarna till EU-domstolens beslut om vad en juridisk myndighet är eller inte är och att nu SC fattar ett beslut som inte grundar sig på något som endera part tagit del av så blir det spännande hur denna soppa kommer att sluta.
Ja, det här blir mycket spännande.
Citat:
Varför behövde SC ta till Wienkonventionen om traktaträtt för att kunna nå ett beslut?
Och om det redan finns ett beslut i EU-domstolen om vad som inte är juridisk myndighet, är det då fritt för en stats att fatta andra beslut som går emot den förstnämndas beslut? är EU-domstolens beslut prejudicerande eller måste fatta de nya specifika beslut varje gång?
Fast vet vi att det finns sådana beslut? Gullegubben
skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Rambeslutet har varit uppe nio gånger i EU-domstolen, men frågan vad som kan anses som "autorité judiciare" vad avser "poursuites" (elle vad det nu var) har den aldrig fått någon fråga om.
Vad jag kan se har den inblandade myndigheten alltid varit en domstol i de nio fallen.
Det som förvånar mig är att inte SC var extremt noggranna här och bad EU-domstolen om ett förhandsbesked angående om en svensk åklagare här kan anses vara en juridisk auktoritet. Man har allas ögon på sig. Handlar det om prestige? Anser SC att man själva äger avgörandefrågan om juridisk auktoritet?
Citat:
Brittiske rättskommentatorn Joshua Rozenberg är förvånad över utvecklingen.
–
Det skulle vara väldigt pinsamt om Högsta domstolen var tvungen att återöppna fallet och det är ju extraordinärt att de kanske har grundat sig på något som de inte låtit parterna argumentera kring, säger Rozenberg till BBC."[/i]
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nu-...sanges-framtid
Ja, det vore pinsamt. Frågan som infinner sig hos mig blir därför: Hur sannolikt är det att Assange, via ombud, når framgång när det gäller att
NU få SC att be EU-domstolen om ett förhandsbesked? (om nu Assange med ombud skulle välja en sådan väg)
Har SC satt ner foten så har man (?). Det här ska bli mycket intressant att se.
EDIT: Jag är långsam. Gullegubben hann svara medan jag skrev.