Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-11-16, 20:54
  #36397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Ullman är en sån kille som man absolut inte vill se i motståndarlaget.
Och mycket riktigt har folk i motståndarlaget reagerat aggressivt på beskedet att JA har anlitat Ullman. Nu senast Jonas Morian, ännu en s-märkt kommunikationskonsult som som går till hårt angrepp:
Citat:
Alla har rätt till ett fullgott försvar. Det är en av de mest fundamentala principerna i ett rättssamhälle. Men man har faktiskt inte samma rätt till pr-hjälp. Och ännu mer väsentligt: ingen pr-byrå har någon skyldighet att åta sig ett uppdrag. Jag skulle själv aldrig sätta min heder i pant som Harald Ullman gör när han säger att ”Efter att ha satt mig in i fallet står det klart att Julian Assange är oskyldig till de anklagelser om våldtäkt som påståtts”. Om inte annat för att befintliga och potentiella kunder och medarbetare kan dra sig för att förknippas med försvaret av en person som Assange.
[...]
Jag är ingen jurist och kan inte bedöma sannolikheten för om Julian Assange kommer att fällas för de brott han anklagas för, eller om han ens ställs inför rätta. Men jag har läst vittnesmålen mot honom, och om de är sanna – vilket jag inte har skäl att betvivla – så verkar han vara ett riktigt svin. Och värnar man som pr-konsult sina kundrelationer och sina medarbetare så borde man se till att hålla sådana människor på långt avstånd.

http://www.promemorian.se/2011/11/ju...ingen-och-jag/
Mina fetningar. Jonas glömmer naturligtvis bort att nämna att han är personlig vän med Anna Ardin.

Ullman är farlig för han slår in en kil i AA:s tidigare så kompakta s-stöd. Många sossar som har slutit upp bakom AA börjar nu bli oroliga, därav de många hätska utfallen.
Citera
2011-11-16, 21:00
  #36398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Fast vari skulle den falska angivelsen bestå, när varken AA eller SW i de förhör vi sett beskriver något brottsligt?

Det är en riktigt bra fråga; där fick du mig att tänka efter!

Men om man tar i beaktande "prima facie"-bedömningarna från målsägandebiträdet Borgström, överåklagaren Ny, tingsrätten och hovrätten samt de två brittiska motsvarigheterna till domstolarna, så är det tydligen inte alldeles uppenbart att något brott inte skulle ha begåtts utifrån AA:s och SW:s beskrivningar.

Utöver falsk angivelse, skulle kanske följande i tur och ordning kunna stå till förfogande.

Obefogad angivelse
Falsk tillvitelse
Vårdslös tillvitelse
Bevisförvanskning
Underlåtelse att avvärja rättsfel

Dessa brott återfinns i Brottsbalkens kapitel 15; www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

Att varken AA eller SW protesterar mot rättsövergreppen mot JA nu talar ju ganska tydligt för att de vill se honom fälld, så nog måste de vara medvetna om vad de gör.

Men det kan finnas andra motiv till att de inte protesterar, och det är att de oåterkalleligt har gått över gränsen varför det är deras heder som står på spel.

(för att inte tala om polisens åklagarens prestige men det har med obefogat åtal o.d. att göra om det går så långt).
__________________
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-11-16 kl. 21:27.
Citera
2011-11-16, 21:06
  #36399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
Flashback belönas av Sveriges Radio
Publicerad 16 november 2011 - 19:36
Uppdaterad 16 november 2011 - 20:14

Sveriges Radios nyinstiftade pris Årets Medieorm går till nätforumet Flashback, för att de har grävt fram bevis för naturfotografen Terje Hellesøs bildfusk.

Mats Svegfors och Cilla Benkö, vd respektive vice vd på Sveriges Radio, menar att Flashbacks gräv gjorde en insats för demokratin:

http://svt.se/2.27170/1.2605728/flas...sveriges_radio

Någon i tråden kallade denna tråd "Flashbacks juvel" om ännu oslipad så torde alla kunna se vad ni gör för demokratin när de har facit i handen, ta det som eloge och uppmuntran för allt engagemang och arbete.

Vad är bildfusk mot kondomfusk.

Men jag tycker att SR har direkt fel när de säger att Flashback är ett anonymt kollektiv. Jag menar att alla pseudonymerna snarare visar på att det finns individer att ta hänsyn till.
Citera
2011-11-16, 21:12
  #36400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Oisin Cantwell fortsätter Jan Guillous linje att det bästa för JA vore att sluta trilskas och ta första bästa flyg till Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle13942844.ab

De två punkter som överklagan baseras på har aldrig prövats innan och är därmed av allmänt intresse. Kan t.ex. en EAW tillämpas innan åtal är väckt?

Och han bygger ett par feta halmgubbar:
Det där har väl inte JA sagt? Bara en massa andra människor, vilket man inte kan lasta honom för.

Hört talas om #prataomdet?

Assange har namngivits och förtalats i alla stora massmedier från dag ett. I och med att hans namn hängdes ut var även målsägarnas namn av enormt intresse. Klart som fan att folk vill veta vad som hände. Men för att hitta deras namn får man gå till obskyra forum och bloggar, medan förtalet av Assange sker helt öppet. Jag tror knappast att gemene man på gatan vet vem Anna Ardin är.

Och detta

Själv tror jag inte att det skulle bli åtal ens om JA medgav varenda bokstav i SWs berättelse. Och AAs anklagelser är rena bagateller som på sin höjd ger smärre böter, ens i sin värsta form.

Och slutklämmen

Ett ödets ironi att detta skrivs i den tidning som avskedade JA som krönikör innan någon domstol bevisat någonting.

Lite märkligt att krönikan bara fått tre kommentarer på fem timmar.

Man undrar ju med vilken kompetens den gode Cantwell uttalar sig. Av wikipedia framgår att Cantwell har en fil kand i litteraturvetenskap och gått på Poppius journalistskola. Därav torde följa att han inte har några "studieskulder" på grund av juridikstudier.
Citera
2011-11-16, 21:17
  #36401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Och mycket riktigt har folk i motståndarlaget reagerat aggressivt på beskedet att JA har anlitat Ullman. Nu senast Jonas Morian, ännu en s-märkt kommunikationskonsult som som går till hårt angrepp:

Mina fetningar. Jonas glömmer naturligtvis bort att nämna att han är personlig vän med Anna Ardin.
[...]

Nja, han skriver på sin blogg att han är bekant med några av de inblandade och att han inte har någon anledning att betvivla att deras vittnesmål sanna. Han tillstår att han inte försöker vara objektiv. No shit!
Citera
2011-11-16, 21:46
  #36402
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Och mycket riktigt har folk i motståndarlaget reagerat aggressivt på beskedet att JA har anlitat Ullman. Nu senast Jonas Morian, ännu en s-märkt kommunikationskonsult som som går till hårt angrepp:

Mina fetningar. Jonas glömmer naturligtvis bort att nämna att han är personlig vän med Anna Ardin.

Ullman är farlig för han slår in en kil i AA:s tidigare så kompakta s-stöd. Många sossar som har slutit upp bakom AA börjar nu bli oroliga, därav de många hätska utfallen.

Kompletterar Hanslucas inlägg att det har hänt så mycket mer sen dess.

Svedjetun på Dagens media har klara horn i sidan till Ullman, det är bara att se på äldre artiklar.
Idag så snickrade Svedjetun till en artikel där kunden Junibacken direkt sagt upp sammarbetet med Ullman pga Assange som ny kund, men sen kommer det fram att avtalet mellan parterna ändå snart var över och skulle inte förnyas. Junibackens taleskvinna har också Bonniersläktskap så inget är förvånande här, men sättet som hon framför beslutet på är ren harakiri i reklamvärlden, för nu om något kommer Junubacken att kunna bli relaterat till assange, vilket var det dom ville undvika.

Länkt till artikeln som kommer att bli en klassiker bland pr-folk samt konkurrentens versioner:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3346141.ece
http://www.resume.se/nyheter/pr/2011...as-med-assange

Här är en kommande klassiker till - en ny gräsrotsrörelse, kolla in planen och deltagare,
någon här som vill företräda fb och hosta upp 300:-....
http://trollenorollen.se/aktuell-deltagarlista/
__________________
Senast redigerad av stuxnet 2011-11-16 kl. 21:54.
Citera
2011-11-16, 21:47
  #36403
Medlem
Therons avatar
En sak som jag länge har undrat över är varför MN egentligen fick Assange-fallet på sitt skrivbord. Någon som vet? Ville den högre makten inte ha utredningen på hemmaplan?

Varför jag undrar är kopplingar till härvan kring Kapten Klänning som nu sitter och skakar galler pga sina sexualsadistiska brott. Företrädaren till GL var Lars Nylén som i somras fick sparken som kriminalvårdens chef efter ruffel i den högre skolan och idag ha stuvats undan till ett skrivbordsjobb i regeringskansliet. LN's CV är långt. Lars Nyléns handgångna män och meningsfränder får av någon anledning välbetalda toppjobb i västsverige.

Fru Lars Nylén heter Gun Heimer, professor och chef för Rikskvinnocentrum i Uppsala (inte alls ovän med varken MN eller CB, snarare tvärtom).

Har man läst på om Kapten Klänning känns mycket av hans levnadsteckning igen i beskrivningen av sin företrädare på posten som polismästare i Uppsala. Läs här en artikel från Brottsförebyggande rådet. Kanske någon ser likheterna? Är dubbelhet verkligen de egenskaper som vi vill ha hos samhällets stöttepelare? Då förstår jag MN's inställning till varför JA skall sättas dit till varje pris.
Citera
2011-11-16, 22:02
  #36404
Medlem
Kritik mot Ullman som första huvudnyhet i TV4Nyheterna kl22. Vem har beslutat om att detta är en huvudnyhet på bästa sändningstid? Luktar lite illa..
Citera
2011-11-16, 22:11
  #36405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Kritik* mot Ullman som första huvudnyhet i TV4Nyheterna kl22. Vem har beslutat om att detta är en huvudnyhet på bästa sändningstid? Luktar lite illa..
*Förtydligande:

”Förtroendeskadligt”
Olämpligt men inte olagligt att PR-Ullman tar det här uppdraget för JA:s räkning, enligt Bonnierägda 22-Nyheterna på TV4:a ikväll, menar man på då Ullman samtidigt sitter i Polisnämnden i Sthlm City
Citera
2011-11-16, 22:16
  #36406
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Här är en kommande klassiker till - en ny gräsrotsrörelse, kolla in planen och deltagare,
någon här som vill företräda fb och hosta upp 300:-....
http://trollenorollen.se/aktuell-deltagarlista/
Perfekt tillställning för herr Ullman
Citera
2011-11-16, 22:16
  #36407
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
En sak som jag länge har undrat över är varför MN egentligen fick Assange-fallet på sitt skrivbord. Någon som vet? Ville den högre makten inte ha utredningen på hemmaplan?

Varför jag undrar är kopplingar till härvan kring Kapten Klänning som nu sitter och skakar galler pga sina sexualsadistiska brott. Företrädaren till GL var Lars Nylén som i somras fick sparken som kriminalvårdens chef efter ruffel i den högre skolan och idag ha stuvats undan till ett skrivbordsjobb i regeringskansliet. LN's CV är långt. Lars Nyléns handgångna män och meningsfränder får av någon anledning välbetalda toppjobb i västsverige.

Fru Lars Nylén heter Gun Heimer, professor och chef för Rikskvinnocentrum i Uppsala (inte alls ovän med varken MN eller CB, snarare tvärtom).

Har man läst på om Kapten Klänning känns mycket av hans levnadsteckning igen i beskrivningen av sin företrädare på posten som polismästare i Uppsala. Läs här en artikel från Brottsförebyggande rådet. Kanske någon ser likheterna? Är dubbelhet verkligen de egenskaper som vi vill ha hos samhällets stöttepelare? Då förstår jag MN's inställning till varför JA skall sättas dit till varje pris.

1: Borgström begärde överprövning hos MN, däröfr hamnade ärendet hos henne.
2: Att hon valde att vara förundersökningsledare själv var hennes eget beslut. Hon hade bara kunnat återvisa ärendet till åklagarmyndigheten i Sthlm
Citera
2011-11-16, 22:29
  #36408
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Whistleblower
*Förtydligande:

”Förtroendeskadligt”
Olämpligt men inte olagligt att PR-Ullman tar det här uppdraget för JA:s räkning, enligt Bonnierägda 22-Nyheterna på TV4:a ikväll, menar man på då Ullman samtidigt sitter i Polisnämnden i Sthlm City

Hårdvinklat och osakligt angrepp på Ullman. Hans uppdrag i polisnämnden skulle enligt inslaget vara oförenligt med PR-uppdraget.
Fel i sak: Pr-uppdraget påverkar inte ett dugg. Som förtroendevald har han all rätt att tycka vad han vill om vad som helst!
Inslaget var ett angrepp på HU som person, precis som han förutsåg skulle komma.
__________________
Senast redigerad av Kaita 2011-11-16 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in