Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-16, 15:45
  #42397
Medlem
kan någon bekräfta följande uttalanden ifrån utrikesministern:

Citat:
Something that was in the press release, but that is not being widely reported:

Ecuador offered for Assange to go to Stockholm tomorrow if there was no extradition to the US.

Sweden refused.

Slashdot: Extradition to US
Citera
2012-08-16, 15:45
  #42398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidoneo
Haha yeah right!

Tror du verkligen det? Har släktingar som bott i Ecuador under många år och egen vinning står högt i kurs där...

Många verkar helt missa här att trots alla teorier, konstigheter runt detta så är det faktiskt inte det minsta otroligt att denna man gjort sig skyldig till det han är misstänkt för i Sverige. Det kan man ju inte blunda för. Tycker definitivt han ska till Sverige så får vi se vad som händer. Att han i dagsläget skulle lämnas ut till USA efter allt snack som vart tror jag är näst intill omöjligt att motivera för Sverige.
Även om nu åklagaren i fallet har personlig prestige i fallet så är det ändå så att någon utifrån skulle kunna kontrollera hela förfarandet, bevisning osv är ju också omöjligt med den mediagranskning det eventuella åtal/rättegång osv kommer att ha. Det är väl ingen som tror att om det är något fuffens på gång där att det skulle gå obemärkt förbi.

Egennytta eller egenintresse är en fundamental och universell mänsklig böjelse; det handlar i grunden om självbevarelsedrift. Denna mänskliga böjelse motsäger inte det att Ecuador som nation, i detta fall är en utomstående part i förhållande till JA, Sverige, UK och USA.

Även om JA är misstänkt för sexualbrott i Sverige så gäller fortfarande oskuldspresumtionen som är en mänsklig rättighet. Den upphör inte av blotta misstanken utan gäller till dess en lagakraftvunnen dom har bevisat just eventuell skuld.

Ecuador har bedömt att Sverige inte är en garant för mänskliga rättigheter och angett grunderna för detta.
__________________
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2012-08-16 kl. 15:56.
Citera
2012-08-16, 15:47
  #42399
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Är man flykting för att man är anklagad för våldtäkt? Att vägra låta sig förhöras i ett fall som troligtvis kommer att läggas ner och i stället begära asyl tycker jag är rättshaveristiskt.

Jag har förståelse för ditt inlägg i debatten om du inte har en susning om vad det handlar om. Men, jag tycker att man kan ta reda på sakernas tillstånd innan man yttrar sig. Annars framstår man lätt som en idiot. Jag har följt detta sedan start. Jag har läst hela tråden, från dag 1. Samt varit totaltokig på svensk medias inriktning i ärendet.

Jag är ofantligt glad, lättad lycklig att JA fått beviljad asyl. Dock hoppas jag på att ärendet inte är avslutat. Jag vill se Borgström, Anna och Sofia vid skampålen. Jag vill att svenska rättsväsendet ska tvagas offentligt.
Citera
2012-08-16, 15:49
  #42400
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoneo
Därför menar jag (och jag vet inte alls) att chansen är ändå rätt stor till att det som kvinnorna säger sig ha blivit utsatta för (och då sätter jag inget namn på det) faktiskt var det dom blev utsatta för och vilka är vi? att utan riktiga förhör och möjligtvis rättegång värdesätta sanningen i det?

Bara för att Assange är Assange?
Den andra inblandade åklagaren (EF) trodde på allt kvinnorna sa men ansåg att det inte fanns något i berättelsen som tydde på våldtäkt.

Läser man den förundersökning som har läckt ut så verkar det vara en mycket rimlig tolkning.

När det inte räckte till åtal var det någon som bättrade på berättelserna och Irmeli Kranz lade till lite förstärkningsord i det förhör hon tidigare hade gjort.

En sönderriven oanvänd kondom skickade också in som bevis.
Vad tyckte Marianne Ny att den bevisade?
Citera
2012-08-16, 15:50
  #42401
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
– Det innebär att min klient inte kan utlämnas till Sverige. Nu tycker jag att åklagare Marianne Ny gör det näst bästa ur sitt perspektiv, nämligen att söka rättslig hjälp för att kunna genomföra förhör med honom i London så att vi sedan kan lägga ner fallet, säger Assanges svenska advokat Per E Samuelsson till DN.se.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ass...asyl-i-ecuador

Exakt och så bör det göras.
Citera
2012-08-16, 15:50
  #42402
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes Borgström i SvD
Claes Borgström har inte hunnit kontakta sina klienter efter beskedet men säger att det är djupt beklagligt ur deras synvinkel.

– De har väntat och väntat och själva fått löpa gatlopp utan att ha gjort något annat än att vara brottsoffer. Om det nu slutar med att Assange försvinner till Ecuador så blir det ingen prövning av den misstanke som hovrätten ändå har kommit fram till föreligger. En sådan prövning hade kunnat medföra en viss upprättelse för mina klienter.

Borgström gråter ut i SvD, i väldigt mjuka och luddiga ordalag för att vara honom.
Citera
2012-08-16, 15:51
  #42403
Medlem
smets avatar
Team America World Police! Självklart är det USA som trycker på Sverige pga allt skit Assange gräver upp... UK har nog en del skelett i garderoben också så dom är säkert med på det! Det är viktigt att JA klarar sig, använder UK den där "titthåls-lagen" öppnar det upp för ännu mer korruption i världen...
Citera
2012-08-16, 15:51
  #42404
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
S-E Alhem tror att JA ska tilldelas diplomatisk status så han kan bege sig till Ecuador.

Tänkte precis säga det, kan inte Ecuador genom en snabb process göra Assange till ecuadoriansk medborgare för att sedan utnämna honom till en av landets diplomater och således låta honom åtnjuta den diplomatiska immuniteten?
Citera
2012-08-16, 15:56
  #42405
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopterN
Tänkte precis säga det, kan inte Ecuador genom en snabb process göra Assange till ecuadoriansk medborgare för att sedan utnämna honom till en av landets diplomater och således låta honom åtnjuta den diplomatiska immuniteten?


Eller hur ? detta hade varit en genialisk lösning.
Citera
2012-08-16, 15:57
  #42406
Medlem
hashflashs avatar
Och Carl Bildt tvingas nu måla upp bilden av Sverige som världens föregångsland på rättsäkerhet:
Citat:
"Our firm legal and constitutional system guarantees the rights of each and everyone. We firmly reject any accusations to the contrary."

”Vårt stabila rättssystem garanterar var och ens rättigheter. Vi tillbakavisar bestämt alla påståenden om det motsatta"
https://twitter.com/carlbildt/status/236083026940014593
Citera
2012-08-16, 15:57
  #42407
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Jag har förståelse för ditt inlägg i debatten om du inte har en susning om vad det handlar om.

Tyckte vederbörande gav uttryck för att, till skillnad från många andra, veta vad saken handlar om. Om du nu vet vad det handlar om och att det inte skulle vara att han ska komma hit för förhör och eventuellt åtal så kanske du kan berätta det. Och vilka grunder du har för det.
Citera
2012-08-16, 16:00
  #42408
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Eller hur ? detta hade varit en genialisk lösning.

Dock är jag osäker på hur själva utnämnandet går till, om SB måste godkänna den valda diplomaten t.ex. Om själva utnämningen går igenom så spelar det ingen roll om SB drar tillbaka hans diplomatiska status, för då har JA fortfarande fri lejd ut från landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in