Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-16, 16:03
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Egennytta eller egenintresse är en fundamental och universell mänsklig böjelse; det handlar i grunden om självbevarelsedrift. Denna mänskliga böjelse motsäger inte det att Ecuador som nation, i detta fall är en utomstående part i förhållande till JA, Sverige, UK och USA.

Även om JA är misstänkt för sexualbrott i Sverige så gäller fortfarande oskuldspresumtionen som är en mänsklig rättighet. Den upphör inte av blotta misstanken utan gäller till dess en lagakraftvunnen dom har bevisat just eventuell skuld.

Ecuador har bedömt att Sverige inte är en garant för mänskliga rättigheter och angett grunderna för detta.

Skarpt. Och korrekt. Inte ens etniska svenskar kan räkna med en fair behandling i Sverige längre, det är 'flyktingar, ensamkommande "barn" (upp till 25 års-åldern gäller), och anhöriga till dessa' som parkerats som supergynnade gräddfils-grupper. På bekostnad av den falska 'välfärd', som Pk-politiska maffian trumpetar ut oavbrutet.

Ecuador har all heder av sitt ställningstagande, båda vad gäller JA:s asyl, men alldeles särskilt betr deras nedgradering av Sverige som en icke-rättsstat. Hoppas verkligen att Sverige synas alltmer i internationella sammanhang, där vårt rykte fortfarande tyvärr är alltför gott i förhållande till verkligheten.
Citera
2012-08-16, 16:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Utrikesdepartementet är på krigsstigen:

Citat:
Ursprungligen postat av Utrikesdepartementet Twitter
Oacceptabelt försök från Ecuador att stoppa den svenska rättsprocessen och det europeiska rättsliga samarbetet. #Assange

http://twitter.com/Utrikesdep

Det här är ju symptomatiskt. Ecuador håller presskonferens och svenska UD tjurar på Twitter.
Citera
2012-08-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Detta är något som alla i tråden bör vara ödmjuka om. Kanske har SW förhörts igen? Vad vet vi om det..

Precis vad jag tycker.

Känns inte som att det är seriöst när man redan har bestämt sig att JA är oskyldig och det andra alternativet inte är möjligt. Många verkar ha bestämt sig för att det är såhär av "läckt" information och en massa teorier och för att JA är den han är när detta såklart inte utesluter att han faktiskt är skyldig.

Man kan ju inte lita fullt ut på läckt information och teorier helt enkelt och i slutändan kanske man sitter här och försvarar ett praktsvin...

Hela förklaringen med att han vägrar åka till Sverige för förhör osv kan ju vara att han faktiskt är skyldig och inte vill svärta ner hans namn med det.

Jag har alltså ingen åsikt i det hela för jag vet verkligen inte men tycker det är väldigt konstigt att ni kan ha så starka åsikter baserat på det som kommit fram.
Det hela är mycket likt det som hände i en liten by någonstans i Sverige där bara för att gärningsmannen var så populär så var det ju helt omöjligt att han skulle vara skyldig och allt är ju flickans fel. Precis samma sak som nu fast i mindre skala...
Citera
2012-08-16, 16:09
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Tyckte vederbörande gav uttryck för att, till skillnad från många andra, veta vad saken handlar om. Om du nu vet vad det handlar om och att det inte skulle vara att han ska komma hit för förhör och eventuellt åtal så kanske du kan berätta det. Och vilka grunder du har för det.

För det första, så anser jag att det svenska rättssystemet har fått tillräckligt med chanser att förhöra Assange.

För det andra, så tror jag inte att man vill ha Assange till Sverige på grund av de anklagelser som man anger.

Här ligger nämligen en hund begraven...
Citera
2012-08-16, 16:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Och Carl Bildt tvingas nu måla upp bilden av Sverige som världens föregångsland på rättsäkerhet:

https://twitter.com/carlbildt/status/236083026940014593
Jag tror inte ens nordkorea går på det.
Citera
2012-08-16, 16:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica

En? Här finns en hel jävla kennel begravd. Det har varit misstänkt länge - men det som utspelades idag med hot om ambassadräder mm. ställer det utom allt rimligt tvivel att USA är med och petar. Sen att några twittermiffon fortfarande håller fast att det handlar om våldtäkt får vi som vet bättre avskriva som okunskap.
Citera
2012-08-16, 16:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
För det första, så anser jag att det svenska rättssystemet har fått tillräckligt med chanser att förhöra Assange.

För det andra, så tror jag inte att man vill ha Assange till Sverige på grund av de anklagelser som man anger.

Aha, ok. Så man har inte en susning om vad fallet handlar om för det fall man inte tror på någon form av större komplott o.s.v. Då förstår jag. Jag tror inte att du ska utmåla det som en sanning om du inte kan belägga det och ännu mindre anklaga andra för att inte ha en susning.
Citera
2012-08-16, 16:18
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
kan någon bekräfta följande uttalanden ifrån utrikesministern:
Slashdot: Extradition to US

Tyckte med min skolspanska att detta nämndes, ja.
Ivarjefall nämndes Sveriges nej till samarbete, dvs att vägra komma till ambassaden för intervju med i sammanhanget hårda ordalag.
Citera
2012-08-16, 16:19
Medlem
”Vårt stabila rättssystem garanterar var och ens rättigheter. Vi tillbakavisar bestämt alla påståenden om det motsatta"

Nu råkar ju hela världen precis i den här vevan få info om Thomas Quicks "8 mord". Hur var det nu egentligen med den svenska rättvisan och det stabila rättssystemet?
Och redan har både statsministern och socialministern uttalat sig om Assanges skuld resp att han är en fegis.
Bildt har ändå förstånd nog att inte uttala sig om personen Assange och om hans eventuella skuld.
Citera
2012-08-16, 16:26
Medlem
Om nu JA vill bli förhörd i ambassaden hur svårt är de att åka ner och förhöra honom?
Kan de va så att dom inte har nåt på att vinna om dom förhör honom där ?? De man läst i polisförhören med kvinnorna låter lite torrt tycker jag!!
Citera
2012-08-16, 16:28
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ja det är helt obegripligt!

En svensk åklagare vägrar, trots diplomatisk förfrågan, att förhöra Assange på Ecuadors ambassad. Storbritannien hotar med stormning, istället för att uppmana Sverige att förhöra på plats. Varför? Vem har beordrat hotet om eventuell stormning?

Ja, frågan är mitt i prick. Varför? Jag hörde just PO Samuelsson uppmana åklagaren att åka till London för att genomföra förhöret.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vem har beordrat hotet om eventuell stormning?

Kanske William Hague, utrikesminister. Carl Bildts kollega och kompis.

Wikileaks:
"We note with interest that this development coincides with the UK Secretary of State William Hague’s assumption of executive responsibilities during the vacation of the Prime Minister and Deputy Prime Minister. Mr Hague’s department, the Foreign and Commonwealth Office, has overseen the negotiations to date with Ecuador in the matter of Mr Assange’s asylum bid.."

https://www.flashback.org/sp38855889
Senast redigerad av trenterx 2012-08-16 kl. 16:30.
Citera
2012-08-16, 16:28
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoneo
Precis vad jag tycker.

Känns inte som att det är seriöst när man redan har bestämt sig att JA är oskyldig och det andra alternativet inte är möjligt. Många verkar ha bestämt sig för att det är såhär av "läckt" information och en massa teorier och för att JA är den han är när detta såklart inte utesluter att han faktiskt är skyldig.

Man kan ju inte lita fullt ut på läckt information och teorier helt enkelt och i slutändan kanske man sitter här och försvarar ett praktsvin...

Hela förklaringen med att han vägrar åka till Sverige för förhör osv kan ju vara att han faktiskt är skyldig och inte vill svärta ner hans namn med det.

Jag har alltså ingen åsikt i det hela för jag vet verkligen inte men tycker det är väldigt konstigt att ni kan ha så starka åsikter baserat på det som kommit fram.
Det hela är mycket likt det som hände i en liten by någonstans i Sverige där bara för att gärningsmannen var så populär så var det ju helt omöjligt att han skulle vara skyldig och allt är ju flickans fel. Precis samma sak som nu fast i mindre skala...

Men va fan, även om detta andra förhör existerar kan man väl tycka att det bör framgå i förhör ETT att det förekommit en våldtäkt.
Att fila på formuleringar för att passa in i nya, ej prövade, våldtäktsbegrepp är just det som världen förutom genusfanatiker i Svedala har grava problem med att acceptera.
Detta fall har från dag 1 varit ett stort jävla hån mot kvinnor i detta land som verkligen blivit våldtagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in