Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-17, 19:35
  #42997
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men jag fattar faktiskt inte det här. Assange har ju i princip inte åstadkommit något som helst beständigt. Visst, det har varit ett par roliga skvalleravslöjanden, men inte direkt något som fått någon högre tjänsteman att lämna sina uppdrag?

Den enda som Wikileaks fått konsekvenser för är ju Manning, men han får ju skylla sig själv. Man förråder inte USA ostraffat, och det borde han ha tänkt på när han lät värva sig.

Varför skulle då USA vara så absurt upptagna med att få den här göken utlämnad? Wikileaks har kommit i skymundan för annat, Assanges rykte är skamfilat och det är bara de mest fanatiska som bryr sig nuförtiden. Från mitt perspektiv har USA genomfört sitt karaktärsmord, så varför göra mer?

Fick inte Hillary åka på en "förlåt oss"-turné i Mellanöstern bland annat?

Sen kan du väl inte påstå att medias bild av Irakkriget inte förändrades. Bara en sån sak som att USAs riktiga siffror på civila dödsoffer läcktes...
Citera
2012-08-17, 19:35
  #42998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det måste finnas en offentlig handling som talar om att CB har utsetts till deras ombud.
Ett sådant dokument har ingen ännu lyckats gräva fram.
Med utgångspunkt från när det är daterat kan det ge en hel de information.

Irmeli "SKANDAAL" Krans upprörs av att EF lägger ned och pratar med CB som kontaktar damerna i syfte att få fallet överprövat av Utvecklingsenheten för sexualbrottmål GBG där M Ny återupptar ärendet.

Rimligt förlopp?
Citera
2012-08-17, 19:36
  #42999
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan du vänligen länka det avtalet

http://internationalextraditionblog....5-ust-2501.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vilka länder av SWE och UK har en pågående rättsprocess mot Assange?

Vad spelar det för roll?
Citera
2012-08-17, 19:37
  #43000
Medlem
DreamTwisters avatar
tack
Citera
2012-08-17, 19:39
  #43001
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
tack

Varsågod, det är artikel sex som avses BTW.
Citera
2012-08-17, 19:42
  #43002
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej, de har inte veto.

Jämför med en person som misshandlar sin sambo. Sambon anmäler till polisen men blir sedan övertygad om att dra tillbaka anmälan eller ångra sig. Det fungerar inte. Det finns en skyldighet att utreda misstänkta brott.

Vilket blir extra intressant med irländarna som misshandlade resenären i åtanke...

Skyldighet... vilket utmärkt anpassningsbart ord för vår polis och våra åklagare.
Citera
2012-08-17, 19:43
  #43003
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Varsågod, det är artikel sex som avses BTW.

Ok, du har tydligen studerat detta mer än jag och är kanske juridiskt skolad men för mig ser det ut som att man kan bli utlämnad och ev återlämnad?
Citera
2012-08-17, 19:45
  #43004
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Fick inte Hillary åka på en "förlåt oss"-turné i Mellanöstern bland annat?

Sen kan du väl inte påstå att medias bild av Irakkriget inte förändrades. Bara en sån sak som att USAs riktiga siffror på civila dödsoffer läcktes...

Tja jag skulle nog mer likna det vid en irriterande klåda än det fruktansvärda köttsår som många av anhängarna anser det är. Om man ser till resultatet så är det klart obekvämt för USA, men knappast det värsta de varit med om.

Hela Irakfånge-grejen och Gitmo-grejen kom ju långt innan, och det är snarare de bilderna som definierat motståndet mot Irakkriget.

Tycker du att Wikileaks har levt upp till allt prat om fundamentala omvälvningar och så vidare?
Citera
2012-08-17, 19:46
  #43005
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Tja jag skulle nog mer likna det vid en irriterande klåda än det fruktansvärda köttsår som många av anhängarna anser det är. Om man ser till resultatet så är det klart obekvämt för USA, men knappast det värsta de varit med om.

Hela Irakfånge-grejen och Gitmo-grejen kom ju långt innan, och det är snarare de bilderna som definierat motståndet mot Irakkriget.

Tycker du att Wikileaks har levt upp till allt prat om fundamentala omvälvningar och så vidare?

Har det med ämnet att göra då?
Citera
2012-08-17, 19:46
  #43006
Medlem
Zaedrewss avatar
Clintons timliga besök just för att det vara läge första gången. Tramset om att fortsätta. Ja allt tyder på att Mr Assange var redo att lånas ut till USA så snart han beträdde svensk mark. Annars vad tro egentligen? Är svenska myndigheter så tramsiga att de oj visst måste ha ett NEJ jag är inte skyldig som uttalat på svensk mark? Om så är det värre ställt med det här landet än jag trodde

Vilket annat land som helst (utan något annat syfte) hade lagt ner dessa anklagelser direkt. Måste ju bara finnas något mera. Annars är det ju bara patetiskt och fråga om prestige.
Citera
2012-08-17, 19:48
  #43007
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ok, du har tydligen studerat detta mer än jag och är kanske juridiskt skolad men för mig ser det ut som att man kan bli utlämnad och ev återlämnad?

Första meningen (min fetmarkering):

"Om en utlamningsframstallning beviljas betraffande en person mot vilken atal har vackts eller
som pa den anmodade statens territorium avtjanar straff for ett annat brott, far den anmodade
staten"

D.v.s. en utlämningsframställan måste godkännas för att utlåning skall kunna ske. Det är alltså samma grundläggande krav för både utlämning och utlåning och sedan tillkommer det som står i resten av artikeln för just utlåning.
Citera
2012-08-17, 19:49
  #43008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
http://internationalextraditionblog....5-ust-2501.pdf



Vad spelar det för roll?

I avtalet mellan USA och Sverige om utlåning från Sverige till USA, så handlar det alltså om personer som har en pågående rättsprocess mot sig i Sverige eller är sitter i fängelse i Sverige. Vilket precis gäller Julian Assange.
Om Assange däremot blir friad eller om de brott han anklagas för blir preskriberade, så kan han komma till Sverige utan att omfattas av just det avtalet. Däremot skulle USA fortfarande kunna begära honom utlämnad på det lite krångligare sättet som gäller personer som inte befinner sig i en rättsprocess eller sitter i fängelse i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in