Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-01-16, 15:33
  #68101
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Här försöker man hjälpa dig och så besvärar du dig inte ens att öppna källan...

Hade egyptierna sökt asyl i Sverige?
Citera
2016-01-16, 15:35
  #68102
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag märker att du upprepar ordet "kader" i tid och otid. Är du inte orolig för att missbruk av ordets betydelse ska ge dig sken av att vara en politruk?

"Inom revolutionär kommunism används i stället kader om en person med hög ställning inom organisationen. Kadrer betraktas vanligen som dessa organisationers stomme eller ryggrad och har ofta både befäls- och undervisningsuppgifter. Ofta förknippas ordet med revolutionära eller kommunistiska organisationer."

Det vore klädsamt ifall du vore mer intresserad av sanningen än av att ge JA och dennes advokater tillmälen.

"Men kopplingen är väldigt tydlig så om det är spekulation eller intelligent gissning kan ju diskuteras. "

Vill du utveckla vad du vill ha sagt med det där?
Jag har redan förklarat ordets innebörd för Anonymare tidigare i tråden. Han valde då att förneka ordets betydelse och hänvisade felaktigt till NE (Han förstod inte att dom ville ha betalt för hela beskrivningen.). Därefter lät han bli att använda ordet i några veckor och sen var det bara att börja om som om inget hade hänt i vanlig ordning.
Citera
2016-01-16, 15:39
  #68103
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Hade egyptierna sökt asyl i Sverige?
Nej dom var här för att köpa grönsaker, ditt blåbär...

Den ena fördes bort av beväpnad polis under tiden som han talade med sin advokat. Det krävs en clown av din kaliber för att fundera på om han verkligen hade hunnit lämna in en formell asylansökan i det läget.
Citera
2016-01-16, 15:41
  #68104
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag märker att du upprepar ordet "kader" i tid och otid. Är du inte orolig för att missbruk av ordets betydelse ska ge dig sken av att vara en politruk?

"Inom revolutionär kommunism används i stället kader om en person med hög ställning inom organisationen. Kadrer betraktas vanligen som dessa organisationers stomme eller ryggrad och har ofta både befäls- och undervisningsuppgifter. Ofta förknippas ordet med revolutionära eller kommunistiska organisationer."

Det vore klädsamt ifall du vore mer intresserad av sanningen än av att ge JA och dennes advokater tillmälen.

"Men kopplingen är väldigt tydlig så om det är spekulation eller intelligent gissning kan ju diskuteras. "

Vill du utveckla vad du vill ha sagt med det där?

Det är inget tillmäle. Jag använder det för att visa att det är ett stort antal advokater som JA håller sig med. Enligt ne.se så finns det flera betydelser av ordet kader, det är följande jag tillämpar i sammanhanget:

Citat:
numera ofta om (kårer av) andra tjänstemän

En samling av advokater, ingående i en advokatkår. Detta är alltså inget tillmäle utan en ren observation kring att JA håller sig med flera olika advokater och att det varierar över tiden. Det är olika personer som uttalar sig från fall till fall. Det går inte ens att hålla reda på vilka det är vid en viss tidpunkt. Så begreppet kader av advokater är det mest sakliga och korrekta jag kan komma på, därför håller jag mig till detta.
Citera
2016-01-16, 15:42
  #68105
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej dom var här för att köpa grönsaker, ditt blåbär...

Den ena fördes bort av beväpnad polis under tiden som han talade med sin advokat. Det krävs en clown av din kaliber för att fundera på om han verkligen hade hunnit lämna in en formell asylansökan i det läget.

Så ingen av egyptierna sökte asyl i Sverige? I så fall var din referens till egyptierna fullständigt meningslös om du med detta avsåg att säga att Sverige inte håller hårt på asylrätten.

Återigen, sökte någon av egyptierna asyl i Sverige?
Om de köpte grönsaker är inte intressant i sammanhanget så detta kan du lämna därhän...
Citera
2016-01-16, 15:43
  #68106
Medlem
kurrekottes avatar
Ett utmärkt tillfälle att redovisa hela källan till Anonymares definition av Kader:
Citat:
kader
kaʹder (franska cadre ’ram’, ’infattning’, ’kader’, av italienska quadro, av latin quaʹdrus

(13 av 94 ord)
http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...%C3%A5ng/kader
Citera
2016-01-16, 15:46
  #68107
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ett utmärkt tillfälle att redovisa hela källan till Anonymares definition av Kader:
http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...%C3%A5ng/kader

Jag använder mig av ordboken som ingår i ne.se:s tjänst:

Citat:
ka´der subst. ~n, kadrar el. kadrer
ORDLED: kadr-ar
kår av fast anställda tjänstemän inom större organisation urspr. och spec. om (främst) befäl och officerare i krigsmakt: kaderarmé; kaderövning
BET.NYANSER: a) om enskild person i sådan kår b) numera ofta om (kårer av) andra tjänstemän, särsk. funktionärer i kommunistiska partier, fackföreningar o.d.: utrensning av opålitliga kadrer
HIST.: sedan 1839; av fra. cadre, ita. quadro 'ram; infattning; kader'; till lat. quadrus 'fyrkantig'; jfr eskader, kvader, 1kvart, 1kvarter
Citera
2016-01-16, 15:50
  #68108
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Han hade kunnat söka asyl i Sverige också så fort han kommit hit. Sverige håller hårt på asylrätten kör över USA om så behövs.
Dåvarande statsminister Göran Persson sade att USA hotade EU med handelsblockad om de inte gick med på utvisningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Så ingen av egyptierna sökte asyl i Sverige? I så fall var din referens till egyptierna fullständigt meningslös om du med detta avsåg att säga att Sverige inte håller hårt på asylrätten.

Återigen, sökte någon av egyptierna asyl i Sverige?
Om de köpte grönsaker är inte intressant i sammanhanget så detta kan du lämna därhän...
Din trovärdighet är som vanligt på topp.
Citera
2016-01-16, 15:52
  #68109
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Dåvarande statsminister Göran Persson sade att USA hotade EU med handelsblockad om de inte gick med på utvisningen.
Din trovärdighet är som vanligt på topp.

Du har fortfarande inte svarat på frågan så jag ställer den igen. Den är enkel, den kan besvaras med ja eller nej:

Sökte någon av egyptierna asyl i Sverige?

Om inte så är detta fall helt irrelevant för JA och hans möjlighet till asyl i Sverige.
Citera
2016-01-16, 15:56
  #68110
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag märker att du upprepar ordet "kader" i tid och otid. Är du inte orolig för att missbruk av ordets betydelse ska ge dig sken av att vara en politruk?

"Inom revolutionär kommunism används i stället kader om en person med hög ställning inom organisationen. Kadrer betraktas vanligen som dessa organisationers stomme eller ryggrad och har ofta både befäls- och undervisningsuppgifter. Ofta förknippas ordet med revolutionära eller kommunistiska organisationer."

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Oh nej, absoluuut inte.
Titta här! "särsk. funktionärer i kommunistiska partier, fackföreningar o.d.: utrensning av opålitliga kadrer".
Trovärdighet på topp som sagt.
Citera
2016-01-16, 15:58
  #68111
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Trovärdighet på topp som sagt.

Nu håller du på med trams. Kan du inte läsa en ordbok? Det finns olika betydelser. Allmänna, särskilda etc. Jag använder en mer allmän betydelse enligt vad jag redogjorde för. Sen finns det särskilda betydelser men det var inte aktuellt i mitt fall. Om jag tydligt redovisar vilken (allmän) betydelse av ordet jag använde så är ju saken utagerad. Att vidare tjafsa om detta är rent trams.

Svara istället på frågan om någon av egyptierna sökte asyl i Sverige, för det var ju detta du ansåg var relevant för chansen för JA att få asyl i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2016-01-16 kl. 16:04.
Citera
2016-01-16, 16:08
  #68112
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du har fortfarande inte svarat på frågan så jag ställer den igen. Den är enkel, den kan besvaras med ja eller nej:

Sökte någon av egyptierna asyl i Sverige?

Om inte så är detta fall helt irrelevant för JA och hans möjlighet till asyl i Sverige.
Ja. https://www.amnesty.org/download/Doc...20012004en.pdf

Men du vill förstås se det som att eftersom dom formellt inte hade hunnit fullborda ansökan innan svensk polis, under hot från USA, förde bort dom för omedelbar transport tillbaka till Egypten borgar för att Assange lika gärna hade kunnat söka asyl här.

Med facit i hand vet vi att Ecuador inte behandlar asylsökande på det viset. Ditt påstående är med andra ord i vanlig ordning en blandning av lögn och fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in