Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
Nej. Marianne Ny kände inte till Ecuadors not av den 25 juli 2015. Det vet vi därför att PE Samuelsson och Tomas Olsson samtidigt med Ecuadors not skrev till Marianne Ny och föreslog förhör på Ambassaden. Av Nys svar till PESTO framgår klart att hon är okunnig om Ecuadors not.
Ny kördes över av JD. Att inte förhöra Assange på ambassaden var uppenbarligen ett politiskt beslut.
Det var knappast ett politiskt beslut. Beslutet angående om att förhöra och under vilka former ligger dessutom på åklagaren, inte på staten, UD etc. Frågan är dessutom delvis akademisk eftersom vi har fått se i praktiken att intresset för förhör på ambassaden inte varit så stort från Ecuadors/JA:s sida med annat att man använt detta som verktyg för att få igenom helt orelaterade krav. Ytterst tveksamt om det någonsin kommer att bli ett förhör.
Jag gissade fel senaste angående förklaringen till inställt förhör. Gissade på att man skulle skylla på JA:s medicinska status eller liknande. Nu skyllde man istället på att den enormt stora advokatkadern inte hade tid att förbereda, vilket givetvis är nonsens. Förbereda vad? Repetera frågor och svar med JA? Eller har man ännu inte fått frågorna via Ecuador, som inlämnats av åklagaren, så att man kunnat jobba med att regissera svaren? Det verkar finnas en stor fördröjning inom Ecuadors administration med tanke på uttalanden om att ansökan om förhör från Sverige är "helt nytt", fast den kommit in för flera månader sedan. Kanske har frågelistan som åklagaren skickat in helt enkelt ännu inte runnit igenom administrationen och kommit upp till bananrepublikens högre beslutsorgan och att detta då inneburit att frågelistan inte har levererats till kadern?
Vad kommer nästa bortförklaring vara när man skjuter upp förhöret ånyo? Att JA inte kunnat förbereda sig som resultat av klippt internetförbindelse? Jag gissar ännu en gång på att svepskälet kommer att vara JA:s medicinska status men vad den officiella förklaringen är spelar ingen större roll givet den reella - man är inte intresserad av förhör med annat att man då får igenom orelaterade krav. Jag tror att syftet med att boka in ett tillfälle i oktober endast var för att lura hovrätten att gå JA till mötes vad gäller överklagande av häktningen (9:e rättsliga instansen i Sverige). När inte detta fungerande så vill man nog behålla det enda förhandlingskortet man har, dvs inget förhör kommer att bli av. Men jag hoppas att jag har fel, att förhöret blir av och att åtal väcks om förutsättningar för detta finns.