Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-12-14, 00:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Något skydd mot utlämning till USA har asylen inte givit någon enda gång sedan 2012 ...
Jaså, han har blivit utlämnad till USA? Det har jag missat. När hände det?

Om han inte har blivit utlämnad till USA har asylen fyllt sin funktion, precis som det var tänkt.

100 % framgång med andra ord.

Vad tror du lögnaktiga lilla Marianne har att komma med om stora stygga USA vill lägga beslag på honom? De hade bara behövt tvinga ner ett plan och ta honom utan att fråga om lov, precis som de försökte med Snowden. Tur för Snowden att han inte var ombord på det planet!
Citera
2017-12-14, 16:41
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Det här låg väl i tiden kring Sverige och inträdet som icke-permanent medlem i säkerhetsrådet.
Det lobbades ju högt och lågt under en tid där.

Undrar just om det inte finns några punkter kring ÅM, UNWGAD, mänskilga rättigheter och detta fall som slunkit in i myndigheters döljande av enskilda myndighetspersoners smutsiga byk i sin yrkesmässiga utövning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud...a-900-sidorna/

Jag citerar en lång bit ur DN:s artikel nedan, innanför spoilers.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud...a-900-sidorna/

Det framgår att det finns ett dokument för varje land. Texten i dokumenten, dvs vad Sverige har gjort för att övertyga dem, är hemlig. Men man kan se hur mycket aktivitet som förevarit genom att se hur stor yta som blockerats som vita fält.

Det bör alltså finns ett dokument för Ecuador. Med kort eller lång hemligstämplad text. Jag gissar att Ecuador röstade för Sveriges plats i säkerhetsrådet. Någon som har den uppgiften?
Senast redigerad av trenterx 2017-12-14 kl. 16:43.
Citera
2017-12-14, 18:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jaså, han har blivit utlämnad till USA? Det har jag missat. När hände det?

Om han inte har blivit utlämnad till USA har asylen fyllt sin funktion, precis som det var tänkt.

100 % framgång med andra ord.

Vad tror du lögnaktiga lilla Marianne har att komma med om stora stygga USA vill lägga beslag på honom? De hade bara behövt tvinga ner ett plan och ta honom utan att fråga om lov, precis som de försökte med Snowden. Tur för Snowden att han inte var ombord på det planet!

Om ingen begär honom utlämnad så har ju asylen heller inte erbjudit något skydd. Om din bostad inte brinner så har vare sig din brandsläckare, ditt brandlarm eller din hemförsäkring heller skyddat dig mot brand, eller hur? Asylen har endast, i praktiken, skyddat honom mot likhet inför lagen vad gäller de misstänkta sexualbrotten. Asylen har gjort att han kommit undan lagen vad gäller misstänkt våldtäkt och de andra misstänkta sexualbrotten som asylen gjorde att han helt slapp undan 2015 då de misstänkta brotten preskriberades. 2020 kommer asylen sannolikt även skydda honom permanent mot misstanken om våldtäkt och SW kommer att bli rättslös. Inte heller 2020 kommer asylen ha skyddat honom mot utlämning till USA eftersom detta implicerar att en begäran om utlämning måste ha funnits, vilket det inte har gjort.
Senast redigerad av Anonymare 2017-12-14 kl. 18:16.
Citera
2017-12-14, 18:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om ingen begär honom utlämnad så har ju asylen heller inte erbjudit något skydd. Om din bostad inte brinner så har vare sig din brandsläckare, ditt brandlarm eller din hemförsäkring heller skyddat dig mot brand, eller hur?
Så din insiktsfulla tes är alltså att om ens hus inte brinner så är det futilt att ha brandsläckare, brandlarm och hemförsäkring, och om en stor samlingslokal inte brinner så är branddörrar och nödutgångar onödiga.

Men vad ska man säga om regler och försiktighetsåtgärder som minskar risken för brand, som till exempel flamskyddsmedel i elektronik mm, stearinljus vars vekar inte går ända ner, ljusstakar i icke-brandfarliga material, timer på spisen och strykjärn, instruktioner och råd för hur man förhindrar brand?

Det kan hända att asylen är vad som stoppat USA att begära honom utlämnad, för de ser lite korkade ut om de begär honom utlämnad samtidigt som han har asyl som skydd mot att bli utlämnad. De skulle dessutom tvingas lägga korten på bordet och avslöja på vilken grund de vill ha honom utlämnad, och därmed ge honom obegränsat med tid att granska och ifrågasätta dessa utlämningsskäl under skyddet av asylen.

Om asylen är vad som stoppat USA från att begära honom utlämnad, då har den utgjort ett effektivt skydd.

För att du ska förstå: Om timern på strykjärnet är vad som förhindrat din bostad från att brinna ner, då har den skyddat, trots att ingen brand hann starta. Be en brandman förklara om du inte förstår.
Senast redigerad av outoftheblue 2017-12-14 kl. 18:56.
Citera
2017-12-14, 18:57
Medlem
the saints avatar
Citat:
Om ingen begär honom utlämnad så har ju asylen heller inte erbjudit något skydd. Om din bostad inte brinner så har vare sig din brandsläckare, ditt brandlarm eller din hemförsäkring heller skyddat dig mot brand, eller hur? ...

Logik har väl aldrig varit din starka sida, om man uttrycker sig försiktigt.

Ovanstående resonemang från din sida, går tydligen ut på att man vare sig behöver brandsläckare, brandlarm eller hemförsäkring, därför att det ju faktiskt kan vara så att man efter en viss tid konstaterar att man ju faktiskt (hittills) inte råkat ut för någon brand?

Detta resonemang torde dock förutsätta en uppenbar klärvoajant förmåga. Du kanske tror på sådana förmågor, vad vet jag?

Suck. Av alla korkade inlägg från din sida, så tar väl den här priset.

Parallellen med att Assange har sin asyl som en försäkring, är ju faktiskt annars helt korrekt.
Citera
2017-12-14, 19:28
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Om ingen begär honom utlämnad så har ju asylen heller inte erbjudit något skydd. Om din bostad inte brinner så har vare sig din brandsläckare, ditt brandlarm eller din hemförsäkring heller skyddat dig mot brand, eller hur? Asylen har endast, i praktiken, skyddat honom mot likhet inför lagen vad gäller de misstänkta sexualbrotten. Asylen har gjort att han kommit undan lagen vad gäller misstänkt våldtäkt och de andra misstänkta sexualbrotten som asylen gjorde att han helt slapp undan 2015 då de misstänkta brotten preskriberades. 2020 kommer asylen sannolikt även skydda honom permanent mot misstanken om våldtäkt och SW kommer att bli rättslös. Inte heller 2020 kommer asylen ha skyddat honom mot utlämning till USA eftersom detta implicerar att en begäran om utlämning måste ha funnits, vilket det inte har gjort.

Ja men HERREGUD. I och försig har jag föreslagit dig till Flashback awards mest korkade medlem flera år i rad, men ett sånt här korkat inlägg finns ju inte på kartan. Snälla skriv att du är en robot och inte en tänkande människa. Så här enögd och korkad kan ingen vara.

Feminister, jurister, advokater, journalister, min mamma, min mormor och morfar, han nere i korvkiosken, busschauffören, alla jag känner, alla min sambo känner, alla kan förstå varför JA fått asyl. ALLA
Citera
2017-12-14, 19:39
Medlem
Citat:
Om ingen begär honom utlämnad så har ju asylen heller inte erbjudit något skydd. Om din bostad inte brinner så har vare sig din brandsläckare, ditt brandlarm eller din hemförsäkring heller skyddat dig mot brand, eller hur? ...

Precis. Bra liknelse. Asylen funkar ungefär som en försäkring. Att folk har hemförsäkring och brandsläckare handlar om trivial riskbedömning.

Och om ingen begär honom utlämnad för att han har asyl så har asylen i högsta grad erbjudit skydd.

Alltså har asylen fyllt sitt syfte. Och Assange har gjort en fullkomligt korrekt bedömning.

Trivialt självklart.
Citera
2017-12-14, 19:42
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Snälla Anonymare. Gör en pudel och förklara att du förstår att ett brandlarm, brandsläckare och en hemförsäkring är saker man har för att skydda sig mot att en brand uppstår och efteråt. Snälla.

När du sen pudlat på brand kan du väl även berätta för oss om du förstår ord som skydd, risk ,kalkyl, etc mycket svåra ord som vi förstår känns knepiga för dig.

Vi hjälper dig gärna.
Citera
2017-12-14, 21:44
Medlem
Stefania Maurizi och La Repubblica förlorade mot UK och får inte ut de dokument om Assange därifrån som hon önskar. <a href="http://www.repubblica.it/esteri/2017/12/14/news/london_tribunal_dismisses_la_repubblica_s_appeal_t o_access_the_full_file_of_julian_assange-184083942 /">Här skriver hon om detta, med detaljer och kommentarer.</a> Där finns också hela beslutet återgivet.
Citera
2017-12-14, 22:24
Medlem
Nickelodions avatar
Gick tydligen rykten om att Moreno tänkte dra in JAs asyl och därför dementerade Ecuadors UD det igår.

Idag säger Moreno, som jag skrivit tidigare, att JA skriftligen har skrivit under på att inte lägga sig i Ecuadors och dess vänländers politik.

Efter det har han brutit mot det upprepade gånger så vitt jag förstår.

Idag säger Moreno att JA inte får lägga sig i Ecudadors politik och inte heller i internationell politik!

Om han ändå gör det vet Ecuador hur de ska hantera det.
Senast redigerad av Nickelodion 2017-12-14 kl. 22:48.
Citera
2017-12-14, 22:58
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Stefania Maurizi och La Repubblica förlorade mot UK och får inte ut de dokument om Assange därifrån som hon önskar. <a href="http://www.repubblica.it/esteri/2017/12/14/news/london_tribunal_dismisses_la_repubblica_s_appeal_t o_access_the_full_file_of_julian_assange-184083942 /">Här skriver hon om detta, med detaljer och kommentarer.</a> Där finns också hela beslutet återgivet.

Fick problem med länken. Fanns även engelsk utgåva, och PDF, mm, om man kikar runt lite.

http://www.repubblica.it/esteri/2017...42/?ref=search
Citera
2017-12-14, 23:01
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Gick tydligen rykten om att Moreno tänkte dra in JAs asyl och därför dementerade Ecuadors UD det igår.

Idag säger Moreno, som jag skrivit tidigare, att JA skriftligen har skrivit under på att inte lägga sig i Ecuadors och dess vänländers politik.

Efter det har han brutit mot det upprepade gånger så vitt jag förstår.

Idag säger Moreno att JA inte får lägga sig i Ecudadors politik och inte heller i internationell politik!

Om han ändå gör det vet Ecuador hur de ska hantera det.

Märkligt statement. Kan du referera? Politisk fånge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in