Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-10, 18:35
  #85129
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Det svenska åtalet är inte längre relevant, eftersom en utlämning till USA (vilket var målet med åtalet) inte längre är en fara för Assange. Hade Hillary Clinton varit president istället för Trump hade situationen varit annorlunda.

Om min misstanke att Storbritannien (liksom Sverige) fortfarande är korrupt lär dom onda krafter som är ute efter Assange inte längre vilja ha honom utlämnad till USA. Mycket tyder på att han i dagsläget skulle bli frikänd, alternativt benådad i USA. Assange tros sitta på mycket bevisning mot korruption som trumpadministrationen vill utnyttja. Därav min rädsla att för Assanges välbefinnande i Storbritaniens förvar; han utgör ett hot mot dom individer och organisationer som begått allvarliga brott och måste därmed elimineras.

Du svamlar. Har du alls läst vad som har hänt?

Det har aldrig funnits ett åtal. Man har av lagkrav inte kunnat väcka åtal eftersom JA med stöd av Ecuador omöjliggjorde detta av formella skäl då man vägrade bistå enligt svensk MLA om delgivning av formell misstanke om våldtäkt.

Är inte utlämning till USA en fara för JA? Inte mer än att han kan få max 5 års fängelse för dataintrång, om han fälls för detta. Det lär heller inte spela någon större roll om han utlämnas från UK eller Sverige, länderna har likartad lagstiftning och begäran från USA lär ha fullt stöd enligt folkrätten.

Det största hotet mot JA lär komma från han själv, det ser vi i backspegeln. Oerhört korkat att offra 7 år på ambassaden istället för att åka till Sverige och kanske riskera ett kortare straff på max 1 år. Då hade han varit fri senast 2013. Eller om han inte åkt till UK 2010, fri sedan senast 2011 troligtvis. Idag, 2019, har han istället dragit på sig nästan 1 års fängelse för borgensbrottet, och riskerar 5 års fängelse i USA. Och kanske även åtal i Sverige. Episkt korkat beteende!
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2019-05-10 kl. 18:39.
Citera
2019-05-10, 18:36
  #85130
Medlem
Ska se Poitras film om Assange på SVT. Ska bli intressant.

https://www.svtplay.se/video/1550870...julian-assange
Citera
2019-05-10, 18:42
  #85131
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Noll koll har du. Straffet är för att ha flytt borgen, helt enligt brittisk lag.
Det är uppenbart att du inte förstod mitt inlägg. Läs igen tills du förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Inget i Sverige har varit fabricerat eller korrupt, Sverige är ett av världens bäst fungerande demokratier och i topp vad gäller att inte ha korruption.
Och där satte du ribban väldigt lågt. Sverige är ett av världens mest korrupta länder. Framförallt rättsystemet är korrupt och ej rättssäkert. För hur någon kan anse att ett rättsystem där den bedömande parten (nämndemännen) är politiskt tillsatta vara rättssäkert, är för mig en gåta.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Och i USA är han begärd utlämnad för ett brott som kan ge max 5 års fängelse. Glöm dödsstraff, glöm tortyr, glöm Guantanamo. Vakna upp till verkligheten!
Jag skrev aldrig att han har begärts utlämnad för ett brott där dödsstraff finns i skalan. Jag skrev att han riskerade dödsstraff. För i den verklighet jag är vaken i finns inget hinder att åtala Assange för ytterligare brott när han väl är utlämnad, där dödsstraff finns i skalan.

Jag kan bara beskriva ditt resonemang som naivt.
Citera
2019-05-10, 18:46
  #85132
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ska se Poitras film om Assange på SVT. Ska bli intressant.

https://www.svtplay.se/video/1550870...julian-assange
En dokumentär av juden och människoförrädaren Poitras om en av judarnas största motståndare lär vara väldigt objektiv.

Om det av någon underlig anledning inte framgår så vill jag förtydliga att mitt inlägg är sarkastiskt.
Citera
2019-05-10, 19:05
  #85133
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Eva Finné.... Vilket misstag att inte låta henne fortsätta. .

Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
...Det var inget misstag utan en beräknad handling. Målet var inte en rättvis och lagenlig behandling av fallet, utan ett utlämnande av Assange...

På den punkten kan du ha rätt. Det pågick ett myglande i det fördolda för att få tillstånd en överprövning, där Gehlin, Borgström och Ny var inblandade. Även Ardin var införstådd, bedömer jag. Vem som höll i taktpinnen är aldrig utrett. men det finns flera oklarheter hur Finné kom att fimpas. Desto märkligare, eftersom regeringen Reinfeldt av allt att döma tidigare givit klartecken för Finné.

Någon borde gräva i detaljerna kring detta.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2019-05-10 kl. 19:19.
Citera
2019-05-10, 19:12
  #85134
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Eva Finnés beslut överprövades förvisso. Hon avvisade misstankarna om våldtäkt på SW. Det beslutet har aldrig påvisats felaktigt eller ogiltigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Klart det har påvisats som felaktigt, annars hade överprövningen inte behövs. Ny fick även stöd för överprövade beslutet i tingsrätt, hovrätt och HD. Finnés beslut är upphävt och ogiltigt. Kort sagt, det finns inte... .

Att överpröva ett beslut kan ju inte vara samma sak som att underkänna ett beslut. Eller hur? Underkänt eller godkänt är väl det prövningen skall komma fram till? I det här fallet kom man inte fram till någonting, ens efter 7 år. Inget åtal har väckts. Inget beslut finns i någon instans som säger att misstanken om våldtäkt var befogad.
Citera
2019-05-10, 19:18
  #85135
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Det svenska åtalet är inte längre relevant, eftersom en utlämning till USA (vilket var målet med åtalet) inte längre är en fara för Assange. Hade Hillary Clinton varit president istället för Trump hade situationen varit annorlunda...

På den punkten har du helt fel, menar jag. Trump är principlös och gör det som gynnar honom själv. Utrikesminister Pompeo har förklarat att Wikileaks är att likställa med en fientlig underrättelseorganisation. Kristinn Hrafnsson förklarade nyligen att den juridiska kampen mot utlämnande till USA är på liv och död. Om Assange utlämnas riskerar han nya åtal och till slut att ruttna i ett amerikansk högsäkerhetsfängelse....
__________________
Senast redigerad av trenterx 2019-05-10 kl. 19:24.
Citera
2019-05-10, 19:24
  #85136
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Vem som höll i taktpinnen är aldrig utrett. men det finns flera oklarheter hur Finné kom att fimpas.
Vem som gav ordrarna är oklart, där min gissning är USA's utrikesdepartement med påtryckning främst från CIA. Skulle man följa hela kedjan till dess topp skulle man hamna hos individer av judisk härkomst och som dyrkar Lucifer.

Ordrarna inom det svenska systemet kan ha gått från USA's ambassad via dom politiska kanalerna för att sedan nå domstols- och åklagarväsendet. Är man ute efter namn bör dom inblandades chefer i uppåtstigande led undersökas. Lär inte vara alltför svårt att identifiera möjliga kanaler. Detta är dock inget som intresserar mig då jag främst fokuserar på korruption och korruptionsbekämpning.

Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Desto märkligare, eftersom regeringen Reinfeldt av allt att döma tidigare givit klartecken för Finné.
Vilket gjordes för att det från politiskt håll (bortsett från att det svenska rättsystemet är politiskt) utåt sett skall ge sken av att ha gått korrekt till. Det var med andra ord endast av akademisk karaktär.
Citera
2019-05-10, 19:35
  #85137
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
På den punkten har du helt fel, menar jag. Trump är principlös och gör det som gynnar honom själv. Utrikesminister Pompeo har förklarat att Wikileaks är att likställa med en fientlig underrättelseorganisation. Kristinn Hrafnsson förklarade nyligen att den juridiska kampen mot utlämnande till USA är på liv och död. Om Assange utlämnas riskerar han nya åtal och till slut att ruttna i ett amerikansk högsäkerhetsfängelse....
Nu berör du ett ämne där jag är väldigt påläst och min uppfattning är att du är helt ute och cyklar.

Trump är en patriot och offrar mycket tid och energi på att förbättra landet och övriga världen. Detta under ständiga hot och till stor ekonomisk förlust.

Vad Pompeo säger är för mig irrelevant. Jag har inte analyserat Pompeo på samma sätt som jag har analyserat dom viktigare spelarna i den pågående revolutionen. Min åsikt är att Pompeo endera är korrupt eller har som uppgift att agera korrupt. Pompeo kommer inom en snar framtid att ersättas.

Wikileaks är sedan lång tid tillbaka under CIA's kontroll.

Trump har uttryckt sitt stöd till Assange och Wikileaks. Trumpadministrationen har börjat få kontroll över rättsystemet (genom att ersätta korrupta domare) och Assange kan därmed få en rättvis prövning. Jag tror dock att eventuella åtal skulle läggas ner då Assange inte har begått några egentliga brott, alternativt åtalsimmunitet i utbyte mot all bevisning han besitter. I värsta fall kommer Trump att benåda Assange. Någon risk för militärdomstol tror jag inte finns då amerikanska militären är dom som ligger bakom revolutionen (och därmed Trump). Militären behöver Assanges bevisning i kommande rättegångar.
Citera
2019-05-10, 19:37
  #85138
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Och där satte du ribban väldigt lågt. Sverige är ett av världens mest korrupta länder. Framförallt rättsystemet är korrupt och ej rättssäkert. För hur någon kan anse att ett rättsystem där den bedömande parten (nämndemännen) är politiskt tillsatta vara rättssäkert, är för mig en gåta

Maken till noll koll på fakta har jag sällan skådat!

Sverige är rankat 3:e bäst i världen vad gäller låg korruption.

https://en.wikipedia.org/wiki/Corrup...ceptions_Index

Vad gäller nämndemän så är det främst i tingsrätten detta problem finns. I hovrätten är majoriteten juristdomare och i HD är det bara juristdomare. Och det går att överklaga beslut i lägre instans. Så i praktiken är detta med nämndemän inget större problem.

http://www.blinamndeman.se/Bli-namnd...r-domstolarna/

Och nämdemannauppdraget är inte politiskt och det finns krav för att bli uttagen.

http://www.blinamndeman.se/Bli-namnd...-blir-du-vald/

Du har så liten koll att det är rent pinsamt!
Citera
2019-05-10, 19:38
  #85139
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Vem som gav ordrarna är oklart, där min gissning är USA's utrikesdepartement med påtryckning främst från CIA. Skulle man följa hela kedjan till dess topp skulle man hamna hos individer av judisk härkomst och som dyrkar Lucifer....
Judiska djävulsdyrkare??? Nu får du ge dig. Sluta tro på sagan om den judiska världskonspirationen!

USA har ett oöverskådligt stort antal säkerhetsorganisationer. En del av dem jobbar som stat i staten, med begränsad insyn. jag skulle leta där i stället. Och leta fram vilka kopplingar som finns till svenska aktörer. Anders Jallai trodde att det var en honungsfälla organiserad av Säpo. Vem vet? Osvuret är bäst.
Citera
2019-05-10, 19:44
  #85140
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
....Wikileaks är sedan lång tid tillbaka under CIA's kontroll...
Det var därför dom pressade UK att slita ut Assange från ambassaden med våld, menar du. Det tror jag inte ett dugg på.
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Trump har uttryckt sitt stöd till Assange och Wikileaks. Trumpadministrationen har börjat få kontroll över rättsystemet (genom att ersätta korrupta domare) och Assange kan därmed få en rättvis prövning. Jag tror dock att eventuella åtal skulle läggas ner då Assange inte har begått några egentliga brott, alternativt åtalsimmunitet i utbyte mot all bevisning han besitter. I värsta fall kommer Trump att benåda Assange. Någon risk för militärdomstol tror jag inte finns då amerikanska militären är dom som ligger bakom revolutionen (och därmed Trump). Militären behöver Assanges bevisning i kommande rättegångar.
Tänk om det vore så väl att Assange skulle få en rättvis prövning i USA! Riggad rättegång är mest troligt, menar jag. Jag hoppas vi slipper se det prövat i praktiken.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2019-05-10 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in